Thomas2000 Geplaatst: 19 augustus 2006 Geplaatst: 19 augustus 2006 Ik ben al een tijdje bezig mijn bios te updaten maar dat moet in dos en ik heb nog geen enkele bootdisk gevonden die NTFS ondersteund. Ik moet namelijk flashen vanaf de hd volgens de gebruiksaanwijzing. Ik heb NTFSDOS Pro geprobeerd maar lukt me niet om een knappe boot disk te maken. Heeft er iemand een ander idee? alvast bedankt! Groeten Thomas Rule #1 Good computers don't go down. Rule #2 There is no such thing as a good computer.
WPW Geplaatst: 19 augustus 2006 Geplaatst: 19 augustus 2006 Flashen kan je gewoon vanaf een cdrom/floppy of zo doen. Anders vanaf de windows CD starten in console mode, dan kan je gewoon bij je ntfs schijf. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Ome Merde Geplaatst: 19 augustus 2006 Geplaatst: 19 augustus 2006 Asus mainboard toevallig ? druk op alt-F2 zodra je hem aanzet. veel mainboard fabrikanten hebben tegenwoordig ook software waarmee het in Windows mogelijk is je bios te flashen. even één vraag, waarom wil je je bios updaten ? als je systeem prima draait, niks veranderen. neemt alleen maar onnodige risico's met zich mee. merDe deze ruimte is te huur
Thomas2000 Geplaatst: 19 augustus 2006 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2006 Het btreft een pc van een vriend van mij. @ WPW, Kan dat echt geen kwaad? In de gebruiksaanwijzing staat dat je NIET vanaf een floppy moet flashen, maar een map test moet aanmaken (c:\test) en daarin de flashfiles dumpen. Als je dan in dos bent kan je die flash files draaien. Hoe start ik op in console mode? @ MerDe, Het betreft een MSI MS-6712. Zover heb ik nog geen software gevonden om in windows te flashen. Reden van bios update is dat de oude hd gecrasht was en een nieuwe (grotere) is gemonteerd. Na installatie van xp zag ik pas dat er 128 gb gedetecteerd was terwijl er 160 gemonteerd was. Even neuzen op i-net raadde mij aan een update uit te voeren. Huidige bios versie is Ami bios version 3.31 a. Alle hulp is welkom verder! Groeten Thomas Rule #1 Good computers don't go down. Rule #2 There is no such thing as a good computer.
raptor Geplaatst: 19 augustus 2006 Geplaatst: 19 augustus 2006 de reden om niet een floppy te gebruiken is de onbetrouwbaarheid echter heb ik al honderden computers op deze manier van een nieuwe bios voorzien,alle op een enkele na zijn goed gegaan. Maar voor ramp gevallen heb ik een programmer die deze chips kan programmeren dus echt iets fout gaan komt niet voor. Doe het Makkelijker door bv een kleine 10mb fat32 partitie te maken die is onder dos wel te bereiken,kun je doen met partition magic. Gebruik je toch een flop gebruik dan een nieuwe,ook een usb stick kun je gebruiken mits je bios toe laat om van usb te starten. Updaten onder windows zou ik niet doen te veel problemen en is volgens mij niet mogenlijk bij msi.
Thomas2000 Geplaatst: 19 augustus 2006 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2006 Bedankt voor de antwoorden zover. Heb nog even in het bios gekeken en kom er nu pas achter dat de bios de schijf wel als 160 gb herkent. Toen partion magic gedraait en die vond nog 21 gig. Terwijl ik tijdens de xp instal alle ruimte aan de c schijf toewees.... Nu heb ik 149 gig en mis dus nog 11. Waar blijven die? Ligt denk ik niet aan het bios, die geeft er 160 aan. Groeten Thomas Rule #1 Good computers don't go down. Rule #2 There is no such thing as a good computer.
Morgothzz Geplaatst: 19 augustus 2006 Geplaatst: 19 augustus 2006 MSI heeft eigen software die je kan draaien onder windows. Het heeft live update voor onder andere drivers maar ook voor je Bios. MSI Live Update Update gebeurd onder dos en heeft niks met ntfs geformateerde schijven te maken. Hij maakt zelf een bootflop aan. Dat niet alle data zichtbaar en beschikbaar is kan verschillende oorzaken hebben. Allereerste als je de schijf formateerd reserveert hij ruimte voor je FAT (file allocation Table) en je mbr file (Master boot record) en je partion table. Dat neemt ook ruimte in. Als je draait onder NTFS zorgt hij ervoor dat alle namen dubbel worden weggeschreven. Hij ondersteund lange namen maar schrijft ook alles weg in het 8.3 formaat zodat oudere 16 bits proggies ook je data kan aanspreken. Daarnaast hangt het ook af van de cluster grootte. Als je data wegschrijft kan het voorkomen dat niet de hele cluster wordt gevuld maar gedeeltelijk. Zo is met minder data (slecht gevulde clusters) eerder je harde schijf vol. Regelmatig defraggen (ook al zeggen ze dat dat niet hoeft bij NTFS) kan al redelijk wat schelen. Dit zijn maar een paar opties, dan laten we het probleem van multiple streams (diverse verwijzingen naar 1 en dezelfde file) voor het gemak maar achterwege. De streams kan je zichtbaar maken met o.a. Streams Om dit soort problemen te voorkomen adviseer ik ook meestal om de c schijf in FAT32 te formateren en alleen partities waarbij je files hebt die meer dan 4gig in 1 stuk worden op NTFS te formateren. (b.v images van films en spellen) Dit is verstandiger i.v.m eventuele rescue werk (fat32 is benaderbaar onder Dos en NTFS is lastiger). Regards 'Life Is A Joke'
Thomas2000 Geplaatst: 19 augustus 2006 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2006 Dank voor je uitleg! Het is idd slim om een partitie in FAT32 te houden. Zou een bios update nu nog uitkomst bieden voor die laatste 11 gig? En effe off-topic: Kan een mod misschien de titel even aanpassen, het probleem omvatte toch iets anders dan ik gedacht had. excuus daarvoor. Groeten Thomas Rule #1 Good computers don't go down. Rule #2 There is no such thing as a good computer.
grunnsat Geplaatst: 19 augustus 2006 Geplaatst: 19 augustus 2006 Citaat: Zou een bios update nu nog uitkomst bieden voor die laatste 11 gig? Neen, want je ziet nu al de hele schijf. De capaciteit van harde schijven wordt door fabrikanten altijd opgegeven in 'echte' gigabytes, dus jouw schijf is 160.000.000.000 bytes groot. Een kilobyte bij computers is echter 1024 byte, een Megabyte is 1024 x 1024 byte, en een gigabyte is 1024 x 1024 x 1024 byte. Dus jouw 160GB schijf heeft volgens Windows een capaciteit van 160 / (1,024 x 1,024 x 1,024) = 149GB.
Thomas2000 Geplaatst: 19 augustus 2006 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2006 Ok zo had ik het nog even niet gezien. Iedereen bedankt voor het meedenken! Groeten Thomas Rule #1 Good computers don't go down. Rule #2 There is no such thing as a good computer.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen