Gast Geplaatst: 27 augustus 2006 Geplaatst: 27 augustus 2006 Hallo!! Tot oktober 2005 woonde ik in Lyon, Frankrijk. Ik had daar een Aston Simba 202, met een dubbele LNB (1 uitgang), voor Hotbird en Astra ontvangst. Alles werkte prima. Sindsdien ben ik naar België verhuisd, en mijn sat bleef tot voor kort in het karton, de kabelkanalen waren voldoende voor me. Een par dagen terug besloot ik toch terug de sat te installeren en aan te sluiten. Het installeren van de sat liep prima, ik krijg voor Hotbird en Astra een ontvangst van +/- 75%. Maar desondanks, blijft alles zwart op de kanalen, en krijg ik voor elk kanaal de melding "no signal". Ik probeerde kanalen te downloaden, en dit lukte, maar voor slechts een 500-tal (i.p.v. 1500 voordien), en deze blijven ook zwart. ook de download van de update werkt niet. Ik denk dat ik een probleem heb met de instellingen van mijn Aston Simba. Ik heb de regionale parameters aangepast, maar ik denk dat de frequentie en de polariteit die er nog instaan ondertussen niet meer kloppen. Kan iemand me aan de correcte instellingen per sat helpen? Van harte bedankt!!
Gast Geplaatst: 28 augustus 2006 Geplaatst: 28 augustus 2006 Hello! Deze morgen ben ik weer aan de slag gegaan op het dak, gewapend met mijn sat-pointer en een stukje zilverpapier om één van de koppen blind te maken. Resultaat: Hotbird is correct gericht en geprogrammeerd, maar Astra blijft dood. Ook met het zilverpapier over de Hotbird, onmogelijk om enig signaal op te vangen, over de hele azimut. Over and out voor mijn dubbele LNB dus, ik geloof dat ik naar een nieuwe op zoek moet! Maar nog één ding: op verschillende plaatsen vond ik de frequenties en polariteiten voor Astra en Hotbird (diegene die je in de sat-eigenschappen in de decoder moet programmeren, niet die voor de kanalen). En ik vond uiteenlopende antwoorde: sommigen vermelden een horizontale polariteit voor Hotbird, andere een verticale. Ook de symbolrate varieerde: volgens de ene 27500 voor Astra, volgens de andere 22000. En de frequenties liepen uiteen van 11155 tot 11778. Waar ligt de waarheid voor mijn Simbaatje? Nachos
fr@ncis Geplaatst: 28 augustus 2006 Geplaatst: 28 augustus 2006 Ik weet het, domme vraag, maar is uw LNB correct aangesloten ? De hotbird moet links zitten, de astra1 rechts, als je vanuit de schotel naar de LNB's kijkt.
fr@ncis Geplaatst: 28 augustus 2006 Geplaatst: 28 augustus 2006 Citaat: Ook de symbolrate varieerde: volgens de ene 27500 voor Astra, volgens de andere 22000. En de frequenties liepen uiteen van 11155 tot 11778. H/V, symbolrate en frequenties varieren van transponder tot transponder. Hier kun je een overzicht krijgen van astra1.
Gast Geplaatst: 28 augustus 2006 Geplaatst: 28 augustus 2006 Hallo De LNB is weldegelijk correct aangesloten, de Hotbird-kop zit in het midden (gecentreerd op schotel), de Astra links ervan (als je voor de sat staat). Maar montage klopt zeker, zo heeft ze altijd gewerkt, tot mijn verhuis. Ik weet wel dat de frequentie varieert van transponder tot transponder, maar je moet er toch een ingeven in het menu waar je de eigenschappen van je LNB en van de gewenste sat's ingeeft, in het menu waar je de signaalsterkte kan zien? Is er geen standaardfrequentie, met een standaard symbolrate en een standaard polariteit? Welke is dat dan? Voor Hotbird vond ik overal dezelfde info, en die doet het dus. Maar voor Astra vind ik de meest uiteenlopende dingen: symbolrate van 20000 tot 27500, horizontale en verticale polarisatie,... Welke is de enige echte? Bedankt! Nachos
Gast Geplaatst: 29 augustus 2006 Geplaatst: 29 augustus 2006 Beste Nachos, volgens mij begrijp je het niet helemaal: Er is geen "enige echte". En je hebt het over "regionale parameters"? Het maakt voor een satelliet niets uit (mits je natuurlijk wel in z'n footprint zit)waar de schotel staat; de instellingen veranderen nooit. Zoals Francis reeds schreef heeft elke transponder z'n eigen specificaties. Uiteraard verschilt de frequentie, maar ook zaken zoals symbolrate en polarisatie (horizontaal/vertikaal). Kijk eens op deze lijst van de Astra-1 FTA-zenders . Boven elke zender vindt je een balk met de instellingen voor die betreffende transponder. Die moet je uiteraard precies zo (per transponder)overnemen, anders heb je simpelweg geen ontvangst op de betreffende transponder. Je hoeft alleen maar te letten op de frequentie, de symbolrate en natuurlijk de polarisatie. Van de andere gegevens in die balk hoef je je niets aan te trekken; dat doet de receiver doorgaans automatisch. Op de Hotbird hebben inderdaad veel transponder een symbolrate van 27500, maar ook hier zijn uitzonderingen, kijk maar eens hier: Jij zult die transponders met die afwijkende SR op de Hotbird nu ook niet ontvangen, tenzij je die betreffende transponder(s) aanpast. Kortom, ik denk dat je geen technisch probleem hebt (je LNB is niet defect), maar dat je een denkfout maakt door aan te nemen dat er maar 1 instelling per satelliet is. Wellicht ben je in de war met de LNB-instelling: Die is inderdaad bij de meeste populaire satellieten (waaronder Astra en Hotbird) hetzelfde: 9750 en 10600, maar ook hier maakt het niet uit waar je je in het ontvangstgebied van de betreffende satelliet bevindt. Succes, Ger
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen