Lucky_Luke Geplaatst: 2 september 2006 Geplaatst: 2 september 2006 Wie corrigeert me en/of beantwoord onderstaande vragen? HDMI bestaat uit: -een HDCP compliant versie van DVI en -digital audio HDCP protection bestaat uit een key en /of key exchange die nodig is om een versleuteld HD (DVB-S2???) signaal te decoderen. Voorlopig wordt HDCP alleen gebruikt door: "HDCP Content Participant Agreement The Walt Disney Company Warner Bros." -Wat voor standaard wordt er voor de audio gebruikt? -Ik neem aan dat op een transponder stream (TS) signalen gemultiplexed worden. Kan op 1 stream zowel HD als SD content verstuurd worden? -Vindt de HDCP decodering plaats in de satelliet ontvanger (of bv in de TV)? -Kan Canal Digitaal (of Premiere) zelf een HDCP versleuteling toevoegen aan haar kanalen, ook als dit resulteerd in een dubbele HDCP versleuteling? Bij voorbaat dank voor alle antwoorden.
Gast Geplaatst: 2 september 2006 Geplaatst: 2 september 2006 Citaat: HDMI bestaat uit: -een HDCP compliant versie van DVI en -digital audio Klopt, zij het dat DVI ook analoge signalen kan bevatten en HDMI louter digitaal is. Citaat: HDCP protection bestaat uit een key en /of key exchange die nodig is om een versleuteld HD (DVB-S2???) signaal te decoderen. Ja, in feite is het een techniek om te voorkomen dat HD beeldkwaliteit signaal te copieeren naar recorder die voor reproductie van meerdere copieen geschikt is. Citaat: -Wat voor standaard wordt er voor de audio gebruikt? -Ik neem aan dat op een transponder stream (TS) signalen gemultiplexed worden. Kan op 1 stream zowel HD als SD content verstuurd worden? -Vindt de HDCP decodering plaats in de satelliet ontvanger (of bv in de TV)? -Kan Canal Digitaal (of Premiere) zelf een HDCP versleuteling toevoegen aan haar kanalen, ook als dit resulteerd in een dubbele HDCP versleuteling? Voor zover ik weet is de audio stream gewoon een PCM stream, op de videostream kan theoretisch zowel HD als SD signaal gezet worden, of de hardware dat begrijpt of gaat begrijpen weet ik niet. HDCP kan zowel door de hardware als door de software gestuurd worden. "Dubbele "codering is dan wel het gevolg.
Gast Geplaatst: 2 september 2006 Geplaatst: 2 september 2006 Mijn Pioneer(PDP-42MVE1)prof. plasma scherm heeft een DVI ingang. De Humax 2000HD naar ik meen een HDMI verbinding. Mijn vragen: 1. Zijn deze 2 units met elkaar te verbinden d.m.v verloopkabel of -stuk. 2. Als dit zo is heb ik dam nog wel een goede HDTV kwaliteit? Bij voorbaat dank voor antwoord Hopper14(12)
Lucky_Luke Geplaatst: 2 september 2006 Auteur Geplaatst: 2 september 2006 Ja ze zijn prima te verbinden met een simpele verloop kabel (heel simpel gezegd HDMI=DVI+audio+HDCP). Wat ik me afvraag is wat er gebeurt als je HDCP beveiligde content probeert te bekijken. Van DVI betsaan er twee smaken; DVI-HDCP compliant en DVI-non compliant. Vraag is natuurlijk of je satelliet ontvanger en TV dit zijn. Ik heb net de HDMI en HDCP specs gedownload, maar het is m.i. redelijk taaie kost en misschien onvolledig, wellicht om het geheim te houden?
Gast Geplaatst: 2 september 2006 Geplaatst: 2 september 2006 Bedankt Lucky_Luke . Volgens specificaties is plasma scherm compliant. Ik heb inmiddels ook al een kabel leverancier zien staan. Voor nu weet ik even genoeg.
Lucky_Luke Geplaatst: 2 september 2006 Auteur Geplaatst: 2 september 2006 Hoi Beemer, bedankt voor je eerste input Ik heb vanavond veel gegoogled, maar helaas weinig gevonden: -Audio is of PCM of IEC 61937 (compressed audio (MPEG) voor b.v. DTS of DD over bv SP-DIF en nu dus ook HDMI) -HDCP authentication: bij HDCP beveiligde content, kijkt de transmitter (in ons geval dus de satelliet ontvanger) of de aangesloten apparatuur (t/m 7 apparaten in serie, max 127 incl parallel aangesloten apparatuur) HDCP ondersteunt door het uitwisselen van keys. Als deze check positief uitvalt voor alle apparatuur, wordt de HDCP content ongewijzigd doorgegeven. Met HDCP ondersteuning bedoel ik dat het device 'licensed' moet zijn voor HDCP *EN* niet blacklisted. Nieuwe HD films zullen dus steeds informatie met updated blacklists hebben. -HDCP encryption status: (oud) OESS of (nieuw) EESS geeft aan of voor een frame encryption enabled of disabled is. -HDCP encryption: Voor alle bezitters van de DM8000 en aanverwante ontvangers kan dit een struikelblok worden. Over de encryption wordt in geen enkele publieke spec. gesproken (security door obscurity) en deze wordt -denk/vrees ik- alleen met een NDA beschikbaar gesteld. Zo maar wat losse opmerkingen: -Het meeste gevonden met een search voor oess, eess en HDMI. -De 'handshake' tussen HDCP compliant apparatuur (bv alle apparatuur met een HDMI connector) lukt nog lang niet altijd. -Wat ik me afvraag: Accepteerd een DVI/HDCP compliant scherm niet HDCP encrypted content van niet HDCP licensed apparatuur voor HD weergave? -DVD werd geintroduceerd in nov. 1996 als een gesloten standaard met CSS. Het werd een open standaard in 1999 met DeCSS.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen