Ga naar inhoud

onbekende bestandsindeling op 300 GB Maxtor ??

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mensen,

Kan via mijn Dreambox niet meer in de map media/hdd komen. Bij schijfcontrole geeft hij bovenstaande mededeling. Ik heb in bovenstaande map een enorme hoeveelheid foto's en films opgeslagen, maar kan er niet meer bij. Heb ter controle even een andere harde schijf in de Dreambox gestopt en deze werkt perfect. Vraag is hoe ik deze bestanden weer kan terugkrijgen?

Geplaatst:

je kan hem in een Linux PC hangen (met ondersteuning voor EXT3 en REISERFS) en kijken of het daar wel in werkt.

anders kan je eens proberen met e2fsck (voor ext2 en ext3) of reiserfsck (dacht ik, want ik gebruik geen ReiserFS).

Geplaatst:

De harddisk als slave in een windows aangestuurde computer hangen kan ook.Dan moet je wel de computer opstarten aan de hand van een zogenaamde live-cd als knoppix.Hiermee kan je nu je harddisk verkennen en eventueel proberen de bestanden te redden.

Geplaatst:

Hallo Big John,

Dank voor de tip. Heb het programmaatje gevonden. Heb je dit zelf al eens met succes uitgevoerd? Laat maar even weten. Ik zal iemand met iets meer ervaring vragen dit voor mij te proberen. Niet geschoten is altijd mis. Begrijp de crash overigens helemaal niet. Ben wel veel met bestanden verplaatsen bezig geweest via FTP, maar dat mag het probleem toch niet zijn. Ik laat nog wel weten, of het is gelukt.

Geplaatst:

Met een LiveCD als Knoppix kan je weinig verkeerd doen.

je start gewoon je computer op (zet ik de BIOS boot from CD-Rom op de eerste plaats als dat nog niet het geval is). met de CD van Knoppix in je CD-Rom drive.

na een tijdje krijg je dan (normaal gezien) een grafische omgeving zoals bij Windows (maar dan ziet het er natuurlijk wat anders uit). je kan dan kijken of je de bestanden op de drive kan benaderen (bekijken enzo). als het bijv. niet lukt (moet wel ff kijken dat de drive correct "ge-mount" is anders zie je hem niet) kan je gewoon de PC afsluiten of rebooten zonder dat je het risico hebt dat je nog meer beschadigd hebt (zolang je maar niet probeert te schrijven naar de drive als er problemen zijn).

Er zijn zelfs mensen die met zo'n LiveCD problemen met Windows opgelost hebben (een echte "Life Saver" voor deze mensen).

Ik Kan ook zeggen "ga op zoek naar Stellar Phoenix" maar dat heb ik hier ergens anders al eens gezegd (ander draadje) ze hebben een Linux versie (die draait onder Windows) en daarmee kan je gecrashete drives soms recoveren. De trial versie is gratis en daarmee kan je kijken of je eventueel data kan redden (zoals big john zegt gewoon als Slave in de Windows PC en het programma starten) het probleem is dat indien het programma aangeeft dat het alle of bijna alle software kan recoveren je het programma zal moeten kopen om het te kunnen gebruiken (met de Trial kan je geen recovery doen). dus eerst ff kijken met Knoppix ofzo en als dat niet lukt kan je de trial van Stellar Phoenix eens proberen.

Geplaatst:

Hoi Carmichael;

1-Een ding mag je niet vergeten...bij een distro download zal je merken dat dit bijna altijd om een .iso-bestand is. Een .iso beeldbestand is in feite een kopie van een volledig werkend bestandssysteem, die je niet als gewone data moet branden maar wel als beeld.

2-Welke stappen moet je nemen om met Knoppix bestanden te benaderen en veilig te stellen.

Eerst start de computer aan de hand v/h knoppix schijfje...bij de meest recente computers hoef je niet meer eerst naar het bios om de opstartvolgorde te wijzigen(maar 't kan), en zorg dat er een usb-sticky inzit...daar zetten we straks de te saven bestanden op.

Als de computer opstart zal knoppix alle harde schijven en ook 't usb stickje automatisch mounten.

Klik nu op het corresponderend ikoontje v/h stickje met rechts en kies voor actions-->en activeer hier de read/write modus(staat op lezen alleen bij opstarten om veiligheidsredenen).

Nu hoef je nog enkel op het ikoontje van de harde schijf te klikken en door middel van drag en drop de gewenste files naar je stickje te slepen...done

ps.als je het stickje wil verwijderen alvorens je de computer hebt afgesloten moet je deze steeds eerst umounten (kan via rechter muisklik)om geen beschadigingen in de te saven bestanden op te lopen.

Geplaatst:

leuk, maar dat werkt natuurlijk alleen als het filesystem nog in orde is. als door badclusters of weet ik veel wat je bestandsysteem beschadigd is, moet je heel anders tewerk gaan, en vooral voorzichtig om je data niet helemaal te vernietigen.

ik maak meestal een exate copy van de disk in een bestand op een andere disk, waarmee ik dan kan experimenteren om data terug te krijgen. Ervaring is helaas wel noodzakelijk...

Telepathy is very nice, but in this age of telecommunication, computers are much more efficient.

Linux+VDR @ AMD64, PLi + Dreambox 7000, 2x Mutant 200s, Mvision HD300N (all CCCam), test: Linux MythTV

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen