Ga naar inhoud


Hulp gezocht mbt aanleg elektra


Gast

Aanbevolen berichten

Kan iemand mij een link geven mbt tot zelf elektra aanleggen?

 

Ben namelijk bezig met een vakantie boerderij-woning grondig zelf te renoveren,Nu is het zo dat de bestaande elektra instalatie dateert van 1975 en bestaat uit uluminium bekabeling.

Aangezien deze ook niet verwerkt in pvc buizen ,maar gewoon tegen de muur gespijkert is en vervolgens weggespachteld is,heb ik besloten alle bestaande kontactdozen,schakelaars en lichtpunten te laten vervallen(wegsmeren) en deze van voren af aan opnieuw met extra lichtpunten en extra kontactdozen aan te leggen.

 

Daarintegen is de groepenkast enige jaren geleden wel gemoderniseert en voorzien van een automatische groepenkast zoals deze in Nl bekend zijn.

 

Wat ik dus zoek is ofwel een link met info hoe zelf dit te gaan doen ofwel iemand die me via mail wil bijstaan dmv een schets hoe de installatie gaat worden en mij vervolgens een stappenplan kan bezorgen.

 

ter info: ghele instalatie betreft begane grond en garage

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het lijkt mij verstandig om eerst met een tekening te komen voor wat betreft de wensen...

Hoeveel WCD's en waar?

hoeveel lichtpunten en waar? (enkelvoudig bedienbaar? of niet)

Keuken instalatie tekening..

 

Aan de hand van deze informatie valt een installatietekening te maken...

 

digipaps

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werkt het niet meer?

Waarschijnlijk in Duitsland, daar is dat normaal.

Wanneer het nog werkt niets aan doen.

Wanneer je het in pijp wilt leggen komen die dan op de muren of ga je alles in frezen.

Hoeveel groepen heb je tot je beschikking?

Staan er ook een wasmach.,droger,cvketel,elektr. kooplaat,vaatwasser en een elektr. boiler? Centraaldozen zullen wel niet meer te plaatsen zijn

Dit zijn dingen die je eerst even moet afvragen

Groetjes geth

Alles van waarde is weerloos

 

Topfield 5000ci, Visiosat G4,3x smart,1x alps lnb,Matrix Reborn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk uit te leggen zo,maar je moet je huis beetje logisch indelen.

Je hebt per groep 3500 watt te besteden.

Ken de indeling van je huis niet,anders kon ik je 1 en ander wel vertellen.

Waar woon je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dan ben je van 230 volt uit gegaan.

En 230 volt zal ook de toekomst zijn willen ze naar toe,maar hier meet ik nog maar 224 volt.

Ik hou daarom altijd standaard 3500 aan dan heb je wat speling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst een tekening maken en bij elke aansluiting (lamp, wcd, etc) neer zetten hoeveel wat het apparaat gaat trekken. Standaard zet je bij elke wand contact doos (wcd of stopcontact), 100 watt. Vervolgens schrijf je bij elke aansluiting op welke groep je deze wilt aansluiten. Handig is om de boel een beetje te verdelen. Dus de woonkamer op 2 aparte groepen, dus als een groep er uit knalt dan heb je nog licht. Badkamer komt op een appate z.g.n. natte groep (niet vergeten te aarden). Wasmachine en droger zou ik, indien mogelijk op twee verschillende groepen zetten, maar niet samen met de Microwave (kan je ze namelijk zonder problemen allemaal tegelijk aan hebben).

 

Wanneer je de tekening hebt gemaakt ga je rekenen hoeveel Watt er op 1 groep is aangesloten. Dit is makkelijk te doen want je hebt immers de wattage en de groep op de tekening gezet. Let er op dat je lager dan 220 Volt * 16 Amp = 3520 Watt zit per groep. Correct ze zeggen dat je 230 Volt moet nemen, echter 230 Volt heb je alleen als je dicht bij de transformator zit. Hoe verder je er vanaf zit hoe lager de voltage wordt tot een min van 220 Volt.

 

Vervolgens zou ik persoonlijk de hele oude installatie er uit halen, niets weg smeren. Mocht je in 10 jaar weer gaan verbouwen kom je allemaal loze leidingen tegen. Nieuw spul zou ik mooi netjes weg frezen. Alles inbouw staat netjes.

 

Wildcard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Houd rekening met de voorschriften volgens NEN-1010


Inderdaad, want je mag maar een x aantal WCD's op één groep zetten.

Er zijn dus inmiddels een aantal parameter waar je rekening mee dient te houden:
- jouw persoonlijke wensen
- het maximaal belastbare per groep, zo'n 3500 Watt (al genoemd)
- zorg dat grote afnemers een eigen groep krijgen, denk aan
-- wasmachine
-- droger
-- magnetron
-- elektrische boiler (en ook het boilertje in de keuken)
-- sauna (eventueel op 400 V)
-- schuur (wwar misschien veel zware gereedschappen staan)
- zorg bij het verdelen dat je altijd in een nevenvertrek licht houdt
- denk ook aan de stofzuiger (vaak 1500 Watt) en combineer die WCD's
niet met zware groepen, ook even denken aan een strijkijzer.
- als je een muzieliefhebber bent denk dan ook aan het totale vermogen
van al je audio- en video apparatuur (staat meestal bij elkaar).
- Een PC netwerk via de stroomvoorziening werkt het best op één groep.

Vult u rustig aan.

Een goed plan wat altijd werkt is héél gewoon, het wordt pas een drama
als iedere keer de automaat eruit valt.
Overweeg de groepen te voorzien van 30mA automaten en de hoofdautomaat groter
dan kom je nooit helemaal zonder spanning te zitten en 30mA goverleef je
in 99% van de gevallen, met kinderen nog wel zo veilig.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handigste is wel om eerst een plattegrond van het huis in de juiste verhouding van bijvoorbeeld 1:50 en de exacte plaatsen van de deuren en ramen te tekenen.Vervolgens kijk je in de nen1010 hoeveel wcd's er minimaal in iedere ruimte moet komen en bepaal je de plaatsen waar deze dan moeten komen.Schakelaars teken je als het enigszins kan aan de kant waar de deur opengaat (op een hoogte van 105 cm vanaf de grond).Groepen verdeel je door deze te nummeren en iedere wcd het nummer te geven van de groep waar ie op aan gesloten moet worden.De plaats van de centraaldozen bepaal je aan de hand van waar je de lichtpunten wilt hebben ook hier schrijf je het nummer bij van de corresponderende groep.Het mooiste is wel om de leidingen in de muren te fraisen zodat alles uit het zicht is.Inbouwdozen kun je het gemakkelijkst met gips vastzetten.Ik kan je adviseren zoveel mogelijk vaste pijp te gebruiken en geen krappe bochten te buigen want anders trek je wezenloos bij het trekken van de draden.

 

Kijk ook hier eens daar is ook een forum waar je nog meer vragen kunt stellen.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...