Ga naar inhoud

Terratec Cinergy 1200 DVB-S : problemen met Astra1 en Astra2 via diSEqC

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb gisteren een TerraTec Cinergy 1200 gekocht (heeft een Philips SAA-7146 chip).

Ik ben al een hele tijd aan het zoeken om het goed aan de praat te krijgen. Eerst was ik begonnen met de orginele software (Cinergy Digital) maar die blijkt verouderd te zijn en niet te werken met de nieuwe drivers van TerraTec. Daarna ben ik het gaan proberen met "TerraTec Home Cinema" het programma dat het oude moet vervangen.

Bij beide programma's krijg ik het niet voor elkaar om ALLE kanalen op Astra2 in te scannen, meestal scant hij gewoon Astra1 in en als hij al eens Astra2 scant krijg ik wel BBC Four en ITV enzo maar niet Film4 (het lijkt wel of enkel Horizontaal gevonden wordt en Vertikaal niet).

ik heb het uiteindelijk opgegeven en heb ProgDVB geinstalleerd (had hier gelezen dat het veel gebruikt wordt en een goed programma is). Echter met ProgDVB krijg ik het helemaal niet voor elkaar om Astra 2 te scannen. Ik heb bij DiSEqC alle instellingen al geprobeerd maar als ik Eurobird1 Astra2 scan dan worden er toch steeds kanalen van Astra 1 gevonden.

verder werkt het programma goed (beeld ziet er goed uit en het geluid ook, ook geen last van stotteren ofzo).

Weet iemand hier een oplossing voor ? ik gebruik een 2x1 diseqc (mini-diseqc ?)

Geplaatst:

Als je gewone DiSEqC 1.0 of 2.0 switches gebruikt moet de instelling op 1.0 or 2.1 staan en moet je daar de betreffende sat op de plaatsen 1 en twee zetten. De kaart zou DiSEqC 1.2 ondersteunen dus zou het goed moeten gaan. Als je steeds Astra 1 scant dan werkt de switch dus nog niet. Draai anders even de aansluitingen op de switch om, dan zou hij dus altijd Astra 2 moeten scannen. Dan kun je in ieder geval kijken of hij dan alle transponders binnen krijgt.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

ik heb de aansluitingen op de DiSEqC omgewisseld maar nog niet gekeken op de PC (heb eerst nog de LNB vervangen want die bleek ook kapot te zijn en daarna ben ik maar gaan slapen).

momenteel ben ik nog aan het twijfelen wat de beste oplossing is om de kabels aan te sluiten (rechtstreeks op de LNB lijkt me het beste, maar dan moet er een TWIN LNB bijkomen en een extra kabel)

het vervelende is nu dat ik steeds de PC volledig moet uitzetten als ik de kabel wil omwisselen van Xena naar PC (daarom leek doorlussen me de beste oplossing).

Geplaatst:

Als je het chassis van de ontvanger verbind met het chassis van je PC, en je PC is goed geaard aan de net aarde kun je rustig de coax wisselen zonder de apparatuur uit te zetten.

De LNB gaat naar mijn mening niet defect van het in en uitschakelen van de voedingspanning, wat gebeurd als je de kabel losneemt en weer aansluit, maar door de halve netspanning die op het chassis van heel veel ongeaarde apparaten komt te staan. Soms is die spanning zelfs nog aanwezig als het apparaat uitgeschakeld is. Dit komt omdat deze spanning uit het netfilter komt dat soms nog vóór de netschakelaar geplaatst is. In dit netfilter zitten twee condensatoren van de beide netspannings aansluitingen naar het chassis van het apparaat. Als dat chassis niet geaard is komt, heel hoogohmig en daardoor voor de mens ongevaarlijk, de halve netspanning, dus rond de 115 volt, op het chassis te staan. Als nu de mantel van de coax geaard is, b.v. omdat het metalen huis van een switch of motor via de mast geaard wordt, en de middenader van de F connector maakt contact vóórdat de mantel contact maakt dan komt die 115V op de electronica van de LNB terecht en die kan daardoor sneuvelen.

De enige remedie daartegen is het chassis van de ontvanger ook aarden. Een PC moet natuurlijk altijd goed geaard zijn.

In het andere draadje wat over dit probleem loopt gaf je aan dat er via de doorlussing nogal het een en ander fout gaat. Het ziet er naar uit dat de Aston een apparte manier van doorlussen heeft. Daarom zou ik het, zolang je nog geen twin LNB hebt, het met een manuele of 12V switch proberen of een splitter gebruiken. Het gebruik van een gewone wisselschakelaar of relais gaat voor deze frequenties heel makkelijk fout. Één buiging teveel in de verbinding of een verkeerde lengte van de draad en je hebt heel veel signaalverlies.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Ik heb ondertussen met wat zoeken beeld op Film4 (met doorlussen van de Xena) maar dan moet de Xena wel aan staan en op Film4 (als ik hier beeld op wil hebben wat op zich geen probleem is).

ik ga het voorlopig zo laten (zolang het werkt blijven we er vanaf he) en als ik nog eens wat meer ga proberen zal ik meteen een Twin LNB bijkopen en Astra2 rechtstreeks op de PC hangen (ik merk wel dat hij heel veel PC kracht nodig heeft om een beetje stabiel beeld te geven want als ik andere programma's start dan loopt het al mis, maar mischien is het ook eens tijd om de PC opnieuw te installeren want Windows is sowiso al aan de trage kant).

Ik was aan het denken aan Windows Media Center maar ik dacht hier gelezen te hebben dat deze niet (goed) werkt met dergelijke Sat. kaartjes dus zal het waarschijnlijk gewoon Windows XP opnieuw worden.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen