Ga naar inhoud

Quattro LNB met STAB (HH)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Weet iemand of een quattro LNB kan samenwerken met een STAB H-H mount?

Welke van de vier kabels dien ik aan te sluiten op de HH? Of speelt dit geen rol?

Geplaatst:

De kans is groot dat de multiswitch de DiSEqC kommando's niet doorlaat omdat er voor een quattro geen 22Khz signaal meer naar de LNB hoeft. Dit signaal wordt afgevangen door de multiswitch die de omschakeling hoge/lage band overneemt.

Vóór de multiswitch, opgenomen in de kabel van de ontvanger die de motor gaat besturen, moet het wel werken. Je zult dus de multiswitch zo moeten plaatsen dat de betreffende kabel éérst naar de motor kan en dan naar de switch.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Bedankt voor het antwoord.

Misschien wat meer info over de configuratie die ik heb:

3 (twin)tuners aangesloten op een 16x9 multiswitch van EMP-Centauri. De tuners en multiswitch kunnen Diseqc 1.2 aan.

Op de multiswitch heb ik 4 schotels met telkens een quattro LNB (13E 19.2E 23,5E en 28E)

Deze configuratie werkt perfect!!

Echter, ik zou nu de grootste schotel (deze voor de ontvangs van Hotbird) draaibaar willen maken; zodat ik ook wat kan experimenteel kan kijken naar andere satelieten.

Het probleem is echter dat de STAB meer 1 x coax ingang heeft en de Quattro LNB 4. Kan ik gewoon een coax kiezen van deze 4? Zal de STAB reageren indien ik naar een kanaal overschakel dat niet wordt bestuurd via de coax die is aangesloten via de STAB? Of zal de multiswitch het signaal steed over de 4 draden versturen?

Groeten,

Frank

Geplaatst:

Ik heb even op de site van EMP-Centauri gekeken, maar kan daar alleen vinden dat, als de switch 1.2 aangestuurd kan worden hij met de DiSEqC GOTO nn commando's bestuurd kan worden. Over het doorgeven van de DiSEqC commando's richting LNB vond ik zo gauw niets. Als je een laptop met geluid beschikbaar hebt is vrij makkelijk te zien of de DiSEqC commando's doorgegeven worden. Als je met behulp van b.v. een F connector T stukje de binnenader van de coax aftapt en deze via een condensator van 10nF in serie met een spoeltje, 6 windingen geisoleerd koperdraad om een 4 mm boortje, op de line in van een geluidskaart aansluit kun je met een programma als Cooledit96 prima de DiSEqC telegrammen zien. Door dit voor en na de multiswitch te bekijken kun je zo checken of en via welke kabel de DiSEqC signalen doorgegeven worden. In de bijlage een printscreen van een op die manier gemaakte opname van een Goto nn commando. Cooledit 96 is vrij te downloaden.

Albert_H.

post-12344-1318258822,6009_thumb.jpg

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen