Ga naar inhoud


Kabel tussen telefoonnet/DSL-splitter en modem.


Spotvogel

Aanbevolen berichten

Ik heb Wanadoo Family maar haal slechts een downloadsnelheid van 195 KByte/s, gemeten via speedtest.nl ; da's veel te weinig, ook volgens WANADOO.

Upload ben ik vergeten, zal ik morgen nog even meten.

(Het gekke is dat ik me iets van 65 herinner, en dat is dan niet in verhouding....)

 

Op een ander adres haal ik met een Wanadoo-light abo 305 KByte/s, en 50KByte/s up, ik weet niet of dat normaal is maar da's in elk geval al heel wat meer......

 

 

Heb dat nu eindelijk 's gemeld en krijg dus een hoop mega domme vragen en antwoorden; zo ook natuurlijk over de gebruikte kabellengtes etc etc.

 

De DSL-splitter zit in de meterkast, met 30 cm plat snoer op de dikke KPN-kabel aangesloten. Vanaf de splitter loopt er ongeveer 15mtr. CAT5 kabel, ik gebruik daar 2 paren van, waar ik 2 vierpolige stekkertjes aangeknepen heb, met één getwist paar in het midden en een ander paar "aan de buitenkant".

 

Dus groen-blauw-blauwwit-groenwit, als u begrijpt wat ik bedoel....

Zo moet het toch??????

 

Loshalen van alle telefoonlijnen en de DSL-splitter er tussen uit maakt niets uit...

 

Moet ik nou echt nog met m'n modem en een laptop de stoffige meterkast induiken en dat modem rechtstreeks op de dikke PTT-kabel aansluiten voordat ik ze bij Wanadoo echt verrot scheld om hun domme antwoorden, of kan ik inderdaad op m'n getwistte CAT5-verbinding vertrouwen? :-))

Link naar reactie
Delen op andere sites


kleurvolgorde is wel belangrijk als het om Cat5e gaat. alleen de in mijn gegeven link is goed, de rest is niet goed (10Mbps of geen verbinding).

 

We hebben het hier over de 4polige verbinding tussen de DSL-splitter en het modem;

 

hier volstaat volgens mij gewoon een rj-11 patchkabeltje, dus als dit je probleem mocht zijn, moet je het bij de provider zoeken als splitter en overige hardware tenminste goed zijn.

 

 

merDe

deze ruimte is te huur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh, Merde, met alle respect, bij een verbinding tussen de DSL-splitter en het modem worden er slechts 2 draadjes echt gebruikt in het 4polige stekkertje, de 2 in het midden dus, de andere 2 aan de buitenkant aansluiten is eigenlijk voor de sier.....; door ze toch aan te sluiten hoop je geloof ik wat mantelstroom tegen te gaan...

 

Lees m'n posting nou 's goed s.v.p.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die buitenste twee aders hebben eigenlijk alleen nut om er een vier polig telefoonstekkertje aan te kunnen zetten.

Ik heb zelf ook 11 meter Cat5 netwerkkabel tussen splitter en modem zitten.

Doordat het twisted-pair kabel is komt dit bij langere afstanden en snellere ADSL(2+) abonnementen de verbinding zeker ten goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch eens het modem meteen achter de splitter zetten in de meterkast en de utp kabel dan maar gebruiken waarvoor hij bedoeld is.

Ik blijf het vermoeden houden dat het toch aan die 15 meter kabel moet liggen, modem moet je altijd zo dicht mogelijk bij binnenkomst huis afmonteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Moet ik nou echt nog met m'n modem en een laptop de stoffige meterkast induiken en dat modem rechtstreeks op de dikke PTT-kabel aansluiten voordat ik ze bij Wanadoo echt verrot scheld om hun domme antwoorden,


Kort antwoord: Ja. Lang antwoord: Ja, en je kan die 15 meter CAT5 dan naar je computer leggen, zoals het bedoelt is.

Zoals hieronder gezegd wil het ook nog wel helpen als je alle polen gebruikt, maar niet extreem veel (je zit waarsch. al ver van de centrale af). Ik zou gewoon m'n modem direct op de splitter aansluiten. Ik werk zelf bij een ISP, maak dit soort dingen regelmatig mee en met een 2-polige kabel van 20 (das idd iets meer) meter kan de gemeten afstand (en de daarbij behorende demping) ineens een kilometer of 3 toenemen.. Dus probeer het eerst maar eens, en verrot schelden moet je sowieso niet doen als je geholpen wilt worden. Zo dom zijn deze antwoorden niet, wees blij dat ze ze stellen voordat ze een lijnmeting laten doen, je een week verder bent en dan blijkt dat het tóch je kabels waren.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gisteren wat tijd over, en ben de stoffige meterkast ingedoken, met modem en laptop, heb het modem met een snoertje van 20CM rechtstreeks aan de grondkabel van KPN aangesloten, resultaat, krek hetzelfde, scheelde echt helemaal niets.....

Zou ik nou mogen schelden? :-))

Even serieus, ben wel benieuwd hoe ze het op gaan lossen, weet ook niet aan wie dit ligt, KPN of Wanadoo......

Het laaste advies dat ik kreeg was om toch maar weer de betaalde helpdesk te bellen, heb daar van de week al een half uur aan de lijn gehangen met een student die nog dronken was van de avond er voor en telkens in slaap viel (gaf íe zelf toe); ben toen niet verder gekomen dan een FTP-testje, dat exact de snelheid gaf die ik ook al gerapporteerd had.......

Hij zou er toen een "case" van maken, zodat ik misschien ooit teruggebeld zou worden..........

Omdat ik dit allemaal al van te voren aan voelde komen heeft het een jaar geduurd voordat ik de energie bij elkaar geraapt had om te klagen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

De snelheid die je via FTP haalt is eigenlijk helemaal niet afdoende om tot een goede conclusie te komen, dat kan namelijk ook te maken hebben met iets in het netwerk achter je verbinding en daar is behalve uitbreiden van de capaciteit (en dat zal men niet zo snel doen vanwege de 1:40 overboeking) weinig aan te doen.

 

Als je modem laag intraint zal dit zeer waarschijnlijk te maken hebben met de afstand naar je wijkcentrale.. Bekijk eens http://pcdb.bbned.nl/ en je krijgt een beetje een beeld van hoe ver je eraf zit. Als dat zo is, heb je eigenlijk ook een beetje pech, in de AV is altijd een deel opgenomen waarin staat dat de snelheid door de afstand of kwaliteit van de bekabeling naar de telefooncetrale verminderd kan worden. Misschien moet je nog wel blij zijn dat je geen wegvallende ('klapperende') verbinding hebt.

 

Wat nu het vervolgtraject zal zijn, als men bij Wanadoo heeft geconstateerd dat de demping op je lijn hoog is en je een lage intrainsnelheid hebt, dat er (als het een KPN lijn is) een KPN monteur meten van de centrale naar jou en waarschijnlijk ook vice versa. Daar kunnen een paar dingen uitkomen, bijvoorbeeld iets met de kruiskabels, de bekabeling naar je huis toe of toch de bekabeling in je huis danwel je splitter.

 

Maar ik denk dat de kans 75% is dat het aan de afstand/kwaliteit van de kabels naar je telefooncentrale is. En dan is er weinig aan te doen, en al helemaal niks om te schelden. Daar denken veel mensen nog wel eens te makkelijk over want een helpdeskmedewerker bij een ISP is een makkelijke prooi die er ook maar tussenzit. Zeker als er in dit geval errug weinig aan te doen is (als het dus de kabel naar je huis toe is is de enige oplossing een hele nieuwe kabel leggen bij kwaliteit of een andere telefooncentrale plaatsen in je achtertuin bijvoorbeeld bij afstand), zou ik gewoon mijn fatsoen houden als ik jou was, als je nog serieus geholpen wilt worden. Of denk je dat je enige indruk maakt als je gaat tieren aan de telefoon, zelfs dat men je sneller of beter zal helpen?

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ADSL is beschikbaar.

ADSL2+ is beschikbaar.

Linesharing is beschikbaar.

Dit is een BBned locatie.

 

Afstand tot de centrale 1716 meter.

 

Je had toch wel die smile gezien achter dat "schelden"?

 

Maar wat zeggen deze gegevens nu, in aanmerking genomen dat het niet aan de bekabeling binnenshuis kan liggen, gezien het feit dat ik het spul al direkt aan de grondkabel heb aangesloten als test?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...