Jorgen Geplaatst: 8 oktober 2006 Geplaatst: 8 oktober 2006 Hoi allemaal, Ik heb van de week een externe harde schijf van Seagate gekocht met 320 GB opslagcapaciteit. In de zeer beknopte handleiding vind ik geen antwoord op de volgende vragen: 1) Er wordt gemeld dat de externe harde schijf aan een usb-poort aan de achterzijde van de pc aangesloten dient te worden en beslist niet aan de voorzijde. Waarom is dat? 2) De unit heeft een eigen aanknop. Die moet ik volgens de gebruiksaanwijzing indrukken wanneer ik het apparaat wil gebruiken. Er staat niet dat ik deze nogmaals moet indrukken als ik het apparaat wil uitzetten. (Gaat via "hardware verwijderen", waarna ik hem los mag koppelen.) Moet hij dan verder aan staan tijdens het losmaken van de pc? Moet hij sowieso aan blijven? Of eventueel uitstaan, maar met de stekker in het stopcontact? Of gewoon de stekker eruit? 3) Als ik hem aan zou moeten laten staan (zie punt 2) dan is hij dus al aan voor ik hem wil vastmaken aan de pc. Volgens de handleiding moet de unit pas aan ná het aansluiten. Dit lijkt mij tegenstrijdige informatie. 4) Mijn mp3-speler beschikt over een 20 GB harde schijf. Als deze zonder stroom zit krijg ik daarover een melding en valt hij uit. Na het opladen van de accu, of wanneer hij aan het stroomnet verbonden is, kan ik gewoon alle liedjes luisteren. Die blijven dus op de een of andere manier bewaard. Geldt dit ook voor een externe harde schijf? Als ik die loskoppel van de stroom, blijven dan al mijn bestanden op de schijf staan? (Lijkt mij namelijk wel handig voor het overzetten van gegevens van de ene naar de andere computer.) Hoe lang worden gegevens bewaard? 5) Als ik een spel op deze schijf installeer, of ik wil een bestand op deze schijf gebruiken, kan dat dan rechtstreeks? (Of moet je voor de goede (be)werking van bestanden eerst de gegevens terugzetten naar mijn computer? (Bijvoorbeeld filmbewerking, films afspelen, muziek afspelen, spellen spelen waarvan de savegame, database of gehele spel op de exteren hd staan.) 6) Zijn er net als op de nieuwe generatie usb-sticks ook programma's zoals een virusscanner, unzip-programma, etcetera, te installeren zodat ik wanneer ik de schijf mee kan nemen naar een andere pc, ik over veiligheid tegen virussen en andere handige programma's kan beschikken? 7) Mag ik de schijf "opruimen" (Win XP schijfopruiming), defragmenteren (Win XP defragmentatie programma), formatteren (wederom in Win XP) of indexeren (met een indexerings- / zoekprogramma zoals dat van Google). 8) Zijn er nog andere dingen die ik in acht moet nemen en pertinent wel of niet moet doen? Bedankt voor het beantwoorden van deze vragen. NB. Omdat ik eerst nog meer wilde weten heb ik de hd nog niet aangesloten gehad. Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 QuadPapa & Mama †
WPW Geplaatst: 8 oktober 2006 Geplaatst: 8 oktober 2006 Nou je wil niet veel weten he? 1. Er is vaak verschil aan power tussen voor en achter, ook wil het voorkomen dat voor het usb 1.1 en achter 2.0 is (dus sneller). 2. Ja, gaat automatisch uit bij dismount. 3. Maakt niet uit. 4. Als een harde schijf niets zou bewaren heb je er weinig aan. gegevens blijven ongeveer 20 jaar goed. 5. Mits je een usb2.0 verbinding hebt kan je de schijf rechtstreeks benaderen (1.1 kan ook maar is tergent langzaam). 6. Ja maar je moet op die andere lokatie de software wel eerst installeren, installeren op een (verwijderbare) externe disk is niet aan te bevelen. 7. Ja dat mag. 8. Altijd eerst de schijf ontkoppelen voordat je hem meeneemt. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Jorgen Geplaatst: 8 oktober 2006 Auteur Geplaatst: 8 oktober 2006 Bedankt voor je antwoorden WPW. Vooral je laatste tip lijkt me heel erg handig. Ik snap nu waarom je "Sat4all erelid" bent. Wat betreft die directe benadering. Zou ik dan voor videobewerking files op deze hd gelijk kunnen bewerken zonder ze eerst naar mijn pc te kopiëren? Dat zou hartstikke fijn zijn. Zou ik dan ook bestanden van mijn pvr satelliet ontvanger (Topfield 5000 PVR) direct op de extere hd kunnen zetten? (Gewoon de locatie op de extere hd aanwijzen.) Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 QuadPapa & Mama †
WPW Geplaatst: 8 oktober 2006 Geplaatst: 8 oktober 2006 Het kan wel als je usb 2.0 hebt maar ik zou het niet egt aanraden, video bewerking is erg data intensief, als je een firewire aansluiting hebt kan je beter een firewire kast kopen voor 50 euro of zo en daar de schijf inzetten. Nu zijn de meningen hierover verdeelt (dat usb2.0 net zo goed is als firewire) maar uit ervaring zie ik gewoon FW altijd winnen van usb2.0 en met FW800 is er helemaal geen competitie meer met usb. Het allerbeste is dan ook een aparte FW800 controler in de pc te zetten en een FW800 externe kast. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Jorgen Geplaatst: 9 oktober 2006 Auteur Geplaatst: 9 oktober 2006 Ik heb wel een firewire aansluiting op mijn pc (meerdere zelfs), maar de firewire schijven waren een behoorlijk stuk duurder dan de usb 2.0 schijven. Vandaar ook dat ik een usb 2.0 schijf gekocht heb. Ik ga er in elk geval vanavond eens lekker mee aan de slag. Nogmaals bedankt voor je hulp. (Andere inzichten of aanvullende informatie is natuurlijk altijd welkom.) Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 QuadPapa & Mama †
WPW Geplaatst: 9 oktober 2006 Geplaatst: 9 oktober 2006 Dat maakt voor de schijf niet uit, het is alleen een andere kast waar de schijf ingaat en die kan je ook met FW aansluitingen kopen zonder schijf erin. Dan is het een kwestie van de schijf overzetten. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Jorgen Geplaatst: 9 oktober 2006 Auteur Geplaatst: 9 oktober 2006 Aha. Dan moet ik dus die schijf uit deze kast halen en dan overzetten. Dat probeer ik eventueel nog wel eens als de garantie voorbij is. Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 QuadPapa & Mama †
Jorgen Geplaatst: 13 oktober 2006 Auteur Geplaatst: 13 oktober 2006 Ik heb van de week even wat mappen gemaakt en wat bestanden op de schijf gezet om te testen. Toen zag ik de de schijf is geformateerd met een FAT32 indeling. Volgens de "help en ondersteuning" in Windows XP, kun je eenvoudig schijven converteren (wanneer je de gegevens op de schijf wilt behouden) of formateren (als alles weg mag) naar NTFS. Aangezien het wat "testbestanden" zijn, maakt het me niet uit als ik alles kwijtraak. Dus in dat geval zou ik kunnen formateren. Wat ik me nu nog afvraag is dit: Kan ik zonder problemen een FAT32 schijf naar NTFS formateren? De fabrikant (Seagate) heeft toch niet voor niets voor FAT32 gekozen? Wat zijn de voor- en nadelen van NTFS ten opzichte van FAT32? (Ik las over bestanden met een maximum tot 4 GB wanneer je van FAT32 gebruik maakt, en dat kan qua Topfield-opnamen misschien lastig worden. Zijn er andere voor- of nadelen?) Zijn er ook nadelen (of misschien voordelen) aan het feit dat ik door het converteren / formateren naar NTFS, de schijf dan niet meer in zijn originele indeling gebruik? (Werkt een originele NTFS schijf beter dan een geconverteerde/geformateerde?) Alvast bedankt voor de antwoorden. Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 QuadPapa & Mama †
lanner Geplaatst: 14 oktober 2006 Geplaatst: 14 oktober 2006 ja kan zonder problemen naar ntfs met fat32 kan je max een bestandgrote van 4g met ntsf heb je daar geen last van
Thomas2000 Geplaatst: 14 oktober 2006 Geplaatst: 14 oktober 2006 fat32 heeft toch een max van 1024 mb bestanden? Daarom worden dvd files allemaal 1024 opgesplitst. Groeten Thomas Rule #1 Good computers don't go down. Rule #2 There is no such thing as a good computer.
WPW Geplaatst: 14 oktober 2006 Geplaatst: 14 oktober 2006 Tis bijna nederlands, vertaling lijkt me niet nodig. FAT32 Size Limits Maximum file size 4 GB minus 1 byte (232 bytes minus 1 byte) Files per volume 4,177,920 Maximum number of files and subfolders within a single folder 65,534 (The use of long file names can significantly reduce the number of available files and subfolders within a folder.) gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
WPW Geplaatst: 14 oktober 2006 Geplaatst: 14 oktober 2006 Citaat: De fabrikant (Seagate) heeft toch niet voor niets voor FAT32 gekozen? Is licentie technisch goedkoper bij massa productie. Citaat: Wat zijn de voor- en nadelen van NTFS ten opzichte van FAT32? Alleen maar voordelen gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Jorgen Geplaatst: 14 oktober 2006 Auteur Geplaatst: 14 oktober 2006 OK. Als ik het dus goed begrijp kan ik het dan zonder problemen (en met alleen maar voordelen?) overzetten naar NTFS?! Dat is mooi! Dan ga ik straks even die schijf formateren en op NTFS overzetten. Bedankt weer allemaal! Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 QuadPapa & Mama †
WPW Geplaatst: 14 oktober 2006 Geplaatst: 14 oktober 2006 Dat moet zonder problemen gaan ja. Toevallig had ik gisteren een lekker geval met een m*ts die de stekker uit een externe drive haalde met ntfs en die was vele gb's aan het copieeren... die had ik bijna met een liniaal op der fl*****er gegeven maar ntfs kan tegen dit soort 'uitval', met fat32 ben je vaak alles kwijt. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Jorgen Geplaatst: 14 oktober 2006 Auteur Geplaatst: 14 oktober 2006 "Alles"? Alleen de gegevens die op dat moment gebruikt werden, of echt de hele mikmak op de HD? Dat zou ellendig zijn! Zeker ook omdat ik toch een aantal behoorlijk belangrijke foto's en video's er op wil bewaren. Ergens anders vertelde iemand me dat FAT32 stabieler zou zijn. Ik geloof echter dat NTFS stabieler is. Zo meteen ga ik er weer lekker "mee spelen". Bedankt. Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 QuadPapa & Mama †
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen