Ga naar inhoud

selinux wat is dit precies

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

kan iemand mijn uitleggen wat selinux doet binnen mijn linux versie fedora 4

alvast vriendelijk bedankt bertwasbeer

Geplaatst:

dat is Security Enhanced Linux

Citaat:
What is Security-enhanced Linux?

Security-enhanced Linux is a research prototype of the Linux® kernel and a number of utilities with enhanced security functionality designed simply to demonstrate the value of mandatory access controls to the Linux community and how such controls could be added to Linux. The Security-enhanced Linux kernel contains new architectural components originally developed to improve the security of the Flask operating system. These architectural components provide general support for the enforcement of many kinds of mandatory access control policies, including those based on the concepts of Type Enforcement®, Role-based Access Control, and Multi-level Security

Geplaatst:

Hallo Bertwasbeer,

met selinux kun je daemons mbv. policies verder inperken. Dat betekent dat je zo b.v. kan voorkomen dat een slecht geschreven PHP script onbedoeld mentsen toegang krijgen tot gevoelige data op je server.

Wiri

Geplaatst:

kun je me ook vertellen waaar ik deze in zou kunnen stellen om b.v vsftpd door te laten alvast vriendelijk bedankt bertwasbeer

Geplaatst:

Hallo BertWasbeer,

Selinux wordt gebruikt om een service te beperken. dus als je niets doet wordt alles toegestaan. Dus als vsftp niet werkt dan heb 'm waarschijnlijk niet goed geconfigureerd. Dat of je hebt "last" van je router dan wel iptables (firewall van linux)

Voor het configureren van vsftp gebruik de zoekoptie van dit forum.

mvg. Wiri

Geplaatst:

wiri bedankt voor je antwoord,als ik deze selinux aanzet kan ik niet meer vsftpd gebruiken, hoe knan ik deze instellen dat ik deze dan wel kan gebruiken

alvast vriendelijk bedankt bertwasbeer

Geplaatst:

typ root zijnde in een terminal:

system-config-securitylevel

klik op SELinux-->verander SELinux policy-->FTP-->zet een vinkje voor 'sta FTP toe om bestanden te lezen en schrijven in persoonlijke mappen van de gebruikers'.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen