Gast Geplaatst: 17 oktober 2006 Geplaatst: 17 oktober 2006 Mischien de moeite waard om te weten. Ik ben bezig mijn sateliet-ontvang-antenne aan te passen nav de overschakeling analoog > digitaal. Hiertoe wordt de lnb vervangen door een twin-type. In de nieuwe situatie heb ik dan twee coax-kabels naar de ontvanger nodig. In 1990 heb ik [met vooruitziende blik :-))] die twee kabels reeds door de tuin gegraven, ongeveer 40 meter. Het waren niet dezelfde typen kabel, de kabel die altijd is gebruikt is ongeveer 1 Cm dik... Type aanduiding weet ik niet, maar in 1990 gold die kabel als zeer goed, met lage verliezen. De tweede kabel [nooit gebruikt] was bedoeld als resreve of monitor-leiding. Nu wil ik de tweede kabel gaan benutten voor de twin-lnb. Hiertoe heb ik de kabel getest... en zelfs na 16 jaar onder de grond te hebben gelegen... perfecte ontvangst... geen waarneembaar verschil met de "betere" kabel. Die tweede kabel is een dus 16 jaar oude kabel van het merk Pope [ opschrift Pope 75 Ohm]. Zover ik weet is Pope [ooit Philips] verkocht aan de fa. Belden en wordt de betreffende kabel nu onder type aanduiding H125 op de markt gebracht. De kabel is niet bedoeld om in de grond te leggen... maar je ziet, zelfs na 16 jaren geen probleem. Voor de weet... Groeten, Ben.
Gast Geplaatst: 17 oktober 2006 Geplaatst: 17 oktober 2006 Is interessant erbij te vermelden in wat voor soort grond deze kabels liggen.In zandgrond,zure grond,klei of zoiets.
Gast Geplaatst: 17 oktober 2006 Geplaatst: 17 oktober 2006 Hier de gevraagde info... Zandgrond/relatief zuur [kan helaas geen ph.waarde meten]. Groeten, Ben.
nokiadbox Geplaatst: 20 oktober 2006 Geplaatst: 20 oktober 2006 Gewoon niet moeilijk doen,de kabel gewoon gebruiken.Ik heb in een ver verleden ook wel eens geexperimenteerd met kabels maar je ziet weinig verschil.Niks zure grond of kleigrond gewoon gebruiken.Ik kijk al vanaf de opkomst naar satellliet,ook met draaibaar systeem dus ik weet er wel iets van het komt niet zo precies.Niet meer kosten maken dan echt nodig. groetjes en succes.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen