Ga naar inhoud

Heeft DAB radio toekomst?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zit te denken om een Philips audio set te kopen die DAB radio ondersteunt. Nu vroeg ik me af hoeveel toekomst heeft DAB radio in Nederland? Radio via FM werkt voorlopig nog prima, alhoewel ik wel eens gehoord heb dat ze daar op den duur mee willen stoppen. Dat zal nog wel heel lang duren.

Wat is het verschil tussen DAB en radio via DVB-T? Via DVB-T heb je namelijk wel een volledig aanbod via Digitenne en bij DAB zitten maar een paar radiozenders?! Het lastige is dat DVB-T radio door geen enkel tuner wordt ondersteunt, je zult altijd de decoder moeten aansluiten op je versterker.

Weten jullie meer van DAB?

Geplaatst:

Ik heb hier een radio met ontvangst van de DAB-banden.

Er zijn meerdere verschillen.

Ik ontvang hier nu 9 zenders, maar wel allemaal ongecodeerd.

DVB-T is belachelijk genoeg wel gecodeerd. (M.u.v. Radio 1)

Het dekkingsgebied is ook verschillend.

DAB zou het systeem van de toekomst worden.

Of dat inderdaad werkelijkheid wordt moet de toekomst uitwijzen.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Geplaatst:

DAB heeft zeker toekomst maar dan moet men het bij de overheid de graaien verdien cultuur er wel uitgooien .

Die ether frequentie veiling was een goed voorbeeld er van , nu diverse stations met een miljoenen frequentie bijna het loodje gaan leggen of al van de hand gedaan zijn .

Al die radiostations hebben erg veel geld betaald en mochten die frquentie tot 2008 behouden en daarna weer een veiling , dus zolang de regering nog steeds op geld uit is gaan de meeste radiostations zeker nog niet over op DAB wat ik zeer betreur .

Geplaatst:

Kunnen FM en DAB naast elkaar draaien? Is daar genoeg ruimte voor zonder DVB-T te beperken? Het defintief vervangen van FM door DAB heeft behoorlijk veel impact, meer dan de uitschakeling van signaalopdigitaal!

Geplaatst:

HD radio zie ik veel meer kans van slagen

gewoon analoog blijft dan bestaan en voor degene die digitaal willen kunnen dan zo'n ontvanger kopen

DM920 2x S2+1xDVB-C/T - Apple TV 4K - DM8000 2x S2 + 2x DVB-C

Geplaatst:
Citaat:
HD radio zie ik veel meer kans van slagen
gewoon analoog blijft dan bestaan en voor degene die digitaal willen kunnen dan zo'n ontvanger kopen

Interessant! Zijn we in Nederland dan al bezig met HD radio?
Geplaatst:

HD radio ?

Ik denk dat men hier 2 dingen door elkaar haalt nl hdtv en dab want anders was er nl allang wat meer over eventueel hd op radio gebied bekent .

Zolang ik persoonlijk via internet en media er niets van hoor of lees neem ik dus aan dat het hd gebeuren op radio gebied er gewoon niet is / bestaat .

Geplaatst:
Citaat:
HD radio ?

Ik denk dat men hier 2 dingen door elkaar haalt nl hdtv en dab want anders was er nl allang wat meer over eventueel hd op radio gebied bekent .
Zolang ik persoonlijk via internet en media er niets van hoor of lees neem ik dus aan dat het hd gebeuren op radio gebied er gewoon niet is / bestaat .

In Nederland bestaat HD Radio nog niet, in andere delen van de wereld wel:

http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/010.archief/2005/01/93466.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/HD_Radio
Geplaatst:

ik heb zelf dab in de autoradio en ook thuis. Werkt leuk en is vooral thuis er mooi op mp3 kwaliteit zonder ruis. Ik ontvang helaas alleen het duitse pakket omdat in Groningen de NL zenders nog niet DAB uitgezonden worden.

In Engeland werkt het overal megafantastisch.

Gewoon zo'n set kopen. Val je je geen buil aan ofzo.

Geplaatst:

Ik vermoed dat een landelijk dekkend internet-netwerk sneller geregeld is dan digitale radio.

Ik kan me nog herinneren hoe snel dat ging met GSM, in de tijd van de Kermit telefoons had ook niemand verwacht dat het ooit landelijk dekkend zou worden.

En als dat gebeurt, is het een simkaartje in je autoradio en je kunt naar internet-radio luisteren. Ik hoop zo dat dit nog ooit gaat gebeuren...

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Geplaatst:

Wat is eigenlijk de kwaliteit van DAB. Ik heb begrepen dat de bitrate per zender aan de lage kant is. Hoor je dat of is het geluid in de praktijk gewoon goed?

Geplaatst:
Citaat:
Wat is eigenlijk de kwaliteit van DAB. Ik heb begrepen dat de bitrate per zender aan de lage kant is. Hoor je dat of is het geluid in de praktijk gewoon goed?

Geluidskwaliteit
Per multiplex zullen negen a tien radiostations te ontvangen zijn, afhankelijk van de kwaliteit waarin wordt uitgezonden. En vooral de kwaliteit doet nogal veel stof opwaaien, want deze blijkt in de praktijk nogal tegen te vallen. De meeste stations zenden namelijk uit met een bitrate van 128 kbps. Daar komt nog eens bij dat de huidige DAB techniek gebaseerd is op het ‘verouderde’ MP2. Om met MP2 een geluidskwaliteit te behalen dat cd-kwaliteit benadert, is minimaal een bitrate van 192 kbps nodig. De meeste radiostations behalen cd-kwaliteit dus bij lange na niet.

Maar ook de BBC is zich er inmiddels van bewust dat de geluidskwaliteit van DAB in de praktijk nogal tegen kan vallen. Afgelopen zomer besloot het namelijk de bitrate van de klassieke zender Radio 3 te verlagen van 192 kbps naar 160 kbps. Na een flink aantal klachten van luisteraars is echter besloten om weer terug te stappen naar een bitrate van 192 kbps.

Desondanks lijkt er langzaam verbetering te komen in de situatie rondom de geluidskwaliteit van DAB. Zo kan MP2 ingeruild worden voor het AAC(+) codec. Deze standaard, ook wel DABv2 genoemd, zorgt voor een betere geluidskwaliteit bij een lagere bitrate. AAC(+) heeft bijvoorbeeld al genoeg aan 96kbps waar MP2 nog 192 kbps nodig heeft. In Australië wordt deze technologie momenteel verder ontwikkeld. Maar ook in het Verenigd Koninkrijk worden momenteel op kleine schaal testen verricht met DABv2.

bron: RS/Radio.NL

Triax 64cm schotel - DUO LNB60 - Inverto Scena5 en Inverto Scena5M ontvanger -

Panasonic TH-42PV70 Plasma TV

Geplaatst:
Citaat:
Citaat:

Geluidskwaliteit
Per multiplex zullen negen a tien radiostations te ontvangen zijn, afhankelijk van de kwaliteit waarin wordt uitgezonden. En vooral de kwaliteit doet nogal veel stof opwaaien, want deze blijkt in de praktijk nogal tegen te vallen. De meeste stations zenden namelijk uit met een bitrate van 128 kbps. Daar komt nog eens bij dat de huidige DAB techniek gebaseerd is op het ‘verouderde’ MP2. Om met MP2 een geluidskwaliteit te behalen dat cd-kwaliteit benadert, is minimaal een bitrate van 192 kbps nodig. De meeste radiostations behalen cd-kwaliteit dus bij lange na niet.

Maar ook de BBC is zich er inmiddels van bewust dat de geluidskwaliteit van DAB in de praktijk nogal tegen kan vallen. Afgelopen zomer besloot het namelijk de bitrate van de klassieke zender Radio 3 te verlagen van 192 kbps naar 160 kbps. Na een flink aantal klachten van luisteraars is echter besloten om weer terug te stappen naar een bitrate van 192 kbps.

Desondanks lijkt er langzaam verbetering te komen in de situatie rondom de geluidskwaliteit van DAB. Zo kan MP2 ingeruild worden voor het AAC(+) codec. Deze standaard, ook wel DABv2 genoemd, zorgt voor een betere geluidskwaliteit bij een lagere bitrate. AAC(+) heeft bijvoorbeeld al genoeg aan 96kbps waar MP2 nog 192 kbps nodig heeft. In Australië wordt deze technologie momenteel verder ontwikkeld. Maar ook in het Verenigd Koninkrijk worden momenteel op kleine schaal testen verricht met DABv2.

bron: RS/Radio.NL

Is dat dan hetzelfde AAC(+) systeem,dat o.a. winamp gebruikt of is ingebouwd,en bepaalde internetradio's,gebruiken het AAC(+) systeem,die een relatief mooi geluid heeft,maar wel lager is dan de fm kwaliteit.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Geplaatst:

In belgie is het erger gesteld denk ik,want hier is het een beetje van:

[color:"red"]De consument koopt geen DAB radio,omdat er bijna niks meer mee te ontvangen is,en relatief duur is gemakkelijk 250€.Enkel zijn hier een enkele vrt radio stations meer te ontvangen.[/color]

Langs de kant van de commerciële radiostations is het dan weer van:

[color:"blue"]Wij investeren niet in DAB uitzendingen,omdat te weinig belgen beschikken over een DAB tuner,en dat we toch door iedereen te ontvangen zijn via de fm band.Onze onkosten,kunnen we via DAB niet terugverdienen.[/color]

Als deze zaken zo blijven,dan vraag ik mij af,hoe het verhaal zal eindigen.Als ze dan uiteindelijk toch digitaal zullen moeten uitzenden,omdat europees afgesproken is dat commerciële analoge uitzendingen moeten stoppen (ook op radio gebied).Of zal de regering zowel consument als radiostation commerciële tegemoetkomingen geven in het begin,om na enkele jaren het veelvoudige terug te "stelen"?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen