Ga naar inhoud


Aanbevolen berichten


Geplaatst:

Een ander apparaat waar ook MIDI op zit kun je zonder meer aansturen. Kwestie van de kabel erin stoppen.

 

Dat kan een PC zijn (moet je waarschijnlijk een kabeltje voor aanschaffen om 'm op de geluidskaart aan te sluiten) maar ook zo'n geluidendoosje (sound module).

Geplaatst:
Citaat:
Dit is veel beter dan al die blikkerige software synthesizers


Grappig - want de live is een software synthesizer (tenminste, de 7 chipsets waarvan ik weet dat die onder die naam zijn uitgebracht).
Geplaatst:
Citaat:
En deze heeft 126 polyfone stemmen, dit in tegenstelling van de de veelgebruikte software fm synthesizers


Inderdaad, want software synths hebben geen beperking in het aantal stemmen dat ze weer kunnen geven, anders dan door CPU en geheugen capaciteit...

De uiteindelijke synthese is gewoon dezelfde. Er is geen reden dat een software synth slechter zou moeten zijn dan een implementatie als chippie.
Geplaatst:

Wie wil er nou een ventilator in z'n synthesizer? Zo'n dedicated chippie doet zijn werk veel beter, met minder warmte en minder storing dan zo'n generieke CPU. Daarom kopen we ook sat ontvangers, en gebruiken we de PC in de huiskamer vrijwel nooit als PVR, ook al is die daar technisch gezien prima voor geschikt. En zo'n chippie is meestal nog goedkoper ook, zelfs in de relatief kleine oplages.

 

MIDI is trouwens alleen maar een serieel protocol. Die schrijft alleen maar de hardware, signalen, de betekenis en het formaat van de messages voor, maar stelt geen eisen aan de nummers die aan de instrumenten worden toegewezen. De "General MIDI" standaard bevat wel een lijst met 128 instrumenten, en een lijst met percussieinstrumenten voor het drum kanaal.

 

De meeste wavetable synthesizers gebruiken wel meer dan 1 waveform per instrument, vaak zijn er samples voor bijvoorbeeld attack en sustain. Een stuk of vier waveforms per instrument is vrij standaard. Daarmee is het ook lastig om iets concreets over polyfonie te zeggen - mijn synth is 32-stemmig polyfoon, maar een grand piano gebruikt 4 kanalen daarvan, zodat je soms maar 8 tonen gelijktijdig kunt horen, maar 2 van de 4 kanalen komen al na een paar honderd ms vrij.

 

Die oude synthesizers gebruikten LA en andere vormen van modulatie om geluiden te maken. Wavetables kwamen daar niet aan te pas, daar waren het geheugen en de snelheid van de audio processoren nog niet klaar voor. Die oudjes werkten lekker analoog - net als mijn oude Roland D5, ook al had die een digitale interface, en waren een aantal effecten en geluiden wel gesampled.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...