Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ernstig lek zet Windowscomputers open

Uitgegeven: 5 november 2006 09:47

Laatst gewijzigd: 5 november 2006 09:55

AMSTERDAM - Microsoft heeft bevestigd dat een ernstig lek in besturingssyteem Windows kwaadwillenden de volledige controle over een computer kan geven. Voor het lek, waarvan hackers op internet inmiddels misbruik maken, is nog geen oplossing.

Het probleem zit in de zogenoemde Microsoft XML Core Services en treft alle Windowsversies, behalve Windows Server 2003. Hackers kunnen misbruik van het lek maken door computergebruikers naar een webpagina te lokken waar bepaalde code op staat. De aanvallers kunnen dan toegang krijgen tot de computer, met dezelfde systeemrechten als de gebruiker.

Het lek wordt inmiddels actief misbruikt. Het Deense beveiligingsbedrijf Secunia noemt het lek daarom "uiterst kritiek".

Active scripting

Microsoft heeft nog geen definitieve oplossing voor het probleem gevonden. Voorlopig raadt het bedrijf klanten aan om Active Scripting in browser Internet Explorer uit te schakelen. (nu.nl)

Maarre... kan iemand me vertellen of computers ook kwetsbaar zijn als je een andere browser gebruikt, bv firefox?

Dat kan ik er niet helemaal uithalen.

Geplaatst:

Citaat:
Maarre... kan iemand me vertellen of computers ook kwetsbaar zijn als je een andere browser gebruikt, bv firefox?

Active scripting behoort bij Active-X, en dat is weer zo'n prachtige M$ Windows specifieke uitbreiding in IE. Active-X is vanaf het begin af aan bedoeld geweest om ook allerlei ingrijpende zaken op de PC te kunnen uitvoeren, en niet alleen tamelijk ongevaarlijke dingen zoals bij Java. Geen wonder dat minder prettige lieden daar gebruik van proberen te maken. Active-X is bij mijn weten nooit onderdeel geweest van enige andere browser dan IE.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen