Gast Geplaatst: 8 november 2006 Geplaatst: 8 november 2006 De onlangs op dit forum geplaatste foto's mbt de plaatsing van een extra LNB op een prime-focus-schotel, hebben mij aangezet deze foto's om te zetten in een bouw-tekening van een klem. De tekening is gemaakt in Autocad en vervolgens omgezet naar PDF. Zie de bijlage! Het idee van deze klem stamt van van het forumlid "Omerti". Nogmaals dank voor het aandragen van het idee. Groeten, Ben. 1257413-Multyfeed120Primefocus.pdf
Murdock Geplaatst: 9 november 2006 Geplaatst: 9 november 2006 Ik ben benieuwd of het uberhaupt gaat werken, een prime focus schotel heeft doorgaans een erg kleine openingshoek. Receiver: VU+ Solo 4K Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)
opzolder Geplaatst: 9 november 2006 Geplaatst: 9 november 2006 Heeft omerti al beschreven in het forum van josje01 (off-topic). Ik begrijp daaruit dat het werkt. Groeten van de zolder.
Gast Geplaatst: 10 november 2006 Geplaatst: 10 november 2006 Citaat: Ik ben benieuwd of het uberhaupt gaat werken, een prime focus schotel heeft doorgaans een erg kleine openingshoek. Even [misschien ten overvloede] een aanvulling... Alhoewel ik de "Omerti"-klem nog niet heb gemaakt, [opdracht ligt als beunhaas bij een groot elektronisch-/mechanisch bedrijf in oosten van het land] heb ik de antenne-boys daar gevraagd naar de kans van slagen. Het antwoord... Een 120Cm schotel op zo'n 11/12 Gc, heeft een theoretische 3db-openingshoek van 1,5 graden. Deze openingshoek is gerekend vanuit de primaire LNB-positie [hartlijn LNB-schotel]. Als er naast de primaire LNB een tweede LNB wordt geplaast, [bv. er 4,3 graden naast] zal de openingshoek van deze LNB ook 1,5 graden bedragen. Alleen in een richting 4,3 graden verschoven tov de primaire LNB. Het is dan wel van belang, dat de tweede LNB over een zodanige F/D-verhouding beschikt, dat deze een kleiner deel van de schotel "belicht", bv 90 Cm ipv de 120 Cm. Op deze manier kan de tweede LNB "scheef" worden uitgericht op de schotel, zonder dat de "foot-print" van de LNB buiten de schotelrand uitsteekt. In feite wordt dan niet met de eigenlijke schotel-maat [120 Cm] naar de sateliet gekeken, maar met bv. een 90 Cm schotel... Voor de Astra ook ruim voldoende denk ik. Groeten, Ben.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen