Ga naar inhoud

Puppy Linux

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Snel,sneller,snelst...PuppyLinux.

Puppy linux...een zeer klein en behoorlijk compleet besturingssyteem die perfekt werkt vanaf USB-stick,CD of DVD.

Deze Linux-versie is klein genoeg om in het werkgeheugen geladen te worden, zodat de processor extra ontlast wordt tijdens de werking van de pc.

Alle programma's worden vanuit het RAM-geheugen opgestart.Vooral de opstart en werksnelheid zal je doen verbazen.

Bovendien als je deze op een CD-R brandt als een multisessie-versie, kan je al je gewijzigde bestanden voor het afsluiten wegschrijven op diezelfde CD-R.Bij een volgende boot/start van je pc met Puppy linux worden die gegevens dan terug ingelezen.

Op deze manier blijven instellingen en bestanden bewaard, en is er geen verschil meer met werken op een harde schijf.

Een multisessie CD-R aanmaken:

Puppy linux downloaden...een iso bestand van ± 70 MB, brand deze op een cd-tje als beeld.

Start je computer aan de hand van dit cd-tje...

Puppylinux start...bij de eerste opstart wordt gevraagd welk toetsenbord je gebruikt (be-latin1 azerty),welke X server (Grafische driver) je wil laden Xorg of Xvesa.Deze laatste in een eenvoudige grafische driver die op de meeste computers zal werken.De Xorg driver is iets uitgebreider...met meer schermresoluties en bijhorende kleurenpalet.Kies in het volgende schermpje met welke resolutie je wil opstarten en bevestig met OK.Daarna kan je een test doen van deze settings door op 'TEST X' te klikken als alles te zien is op je scherm in de juiste proporties druk je op Finished en Done...Puppy Linux opent met vrolijk geblaf zijn troeven op je scherm.

Eenmaal Puppy opgestart kunnen we op een eenvoudige manier een multisessie CD-R aanmaken.

Zorg dat je het origineel Puppy.iso op je computer zet.

Rechter muisklik-->Multimedia-->Burniso2cd burn iso file to CD/DVD-->kies voor CD of DVD-->selecteer je brander-->en in het volgende schermpje selecteer je het puppy .iso bestand -->en klik op OK...done.Je multisessie CD-R is een feit.

Software bij installeren:

Via Puppy package manager en hun zgn.'dotPup packages'...officiele puppy software paketten die je kan downloaden en installeren via de Rox File manager.

Zelf ben ik wel te vinden voor 'PupGet', een soort van software manager waarmee je applicaties kan installeren en verwijderen.Opera browser 9.02 met flash built-in stond erin een wip op.

Puppy kan je hier vinden:

http://www.puppyos.com/

-BJ-

Geplaatst:

Ik ben zeer tevreden van Puppy linux.

Deze draait hier op de Microclient jr. (200Mhz-128Mb ram-1Gb CF-card).

Geplaatst:

Is dit een heel eigen distro, of een fork van bijv. Debian (gezien de naam van de packagemanager kwam dat bij me op) of een andere al bestaande distro?

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Geplaatst:
Citaat:
Puppy is een knoppix beknopte linux.

Ik vind Puppy toch nog heel anders uitzien en werken dan Knoppix.
Knoppix is ziet er vele male mooier uit.
Puppy is ontwikkeld om snel te werken op beperkt machines(geringe systeemeisen).
Puppy is klein en werkt volledig in het ram geheugen.
Ik heb hier maar 128Mb ram en werkt prima.
Puppy vind ik ook gebruiks vriendelijker vooral als je weinig van Linux kent.
Geplaatst:

Ik heb geen idee op welke systemen deze het al dan niet zal doen...maar de download is amper 70Mb, dus: 'try out'.

suc6

Geplaatst:

Ik heb het draaiend op een P3/500 en 200MB geheugen. Al 2 weken ben ik het als server aan het uittesten op een ide-flash zonder maar ook 1 reset!

System Administrator (niet van deze site)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen