Ga naar inhoud

Mogelijkheden disecq 1.0 icm 1.1

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb al heel wat info over deze materie op dit forum gevonden (onder andere in de database), maar nu 2 praktijkgevallen:

(op)Stelling 1: Heb momenteel 4 LNB's die ik d.m.v. een gewone 4-1 switch aanstuur. Geen schokkend nieuws dus, werkt perfect.

Maar, stel, ik wil er een vijfde LNB bij. Ik begrijp dat ik dan een extra "uncommitted" switch erbij nodig heb, die ik tussen de receiver en de huidige "committed"-switch plaats. Op uitgang 1 hiervan zet ik dan m'n huidige opstelling (incl.die huidige switch) en op uitgang 2 die extra LNB?

Ik neem aan dat het tot nu toe allemaal nog klopt. Maar ik vraag me af of ik die oude switch dan eigenlijk nog wel nodig heb. Ik kan toch een (bijvoorbeeld) 16-voudige "uncommitted" switch kopen en de 5 LNB's op ingang 1 t/m 5 zetten? In de stand disecq 1.1 heb ik immers 16 mogelijkheden in het menu van de receiver.

Heb ik het nu goed op begrijp ik het niet helemaal?

(op)Stelling 2:

Ik koop een Multytenne (de 4 in 1 antenne van Technisat).

Ik sluit de kabel van de Multytenne aan op uitgang 1 van de "uncommitted"switch, en een een losse extra LNB op uitgang 2 daarvan.

Werkt dit ook?

Ben reuze benieuwd of ik nu een beetje begrijp hoe dat Disecq gebeuren nu eigenlijk werkt. Mocht er iemand nog een leuke site vinden over deze materie (liefst met voorbeelden en/of opstellingen) hou ik me aanbevolen.

Trouwens, waar koop je zo'n switch eigenlijk? De switchen die ik tegenkom op allerlei websites zijn altijd gewone 4 in 1 switches.

Ger

Geplaatst:

Citaat:
Ik kan toch een (bijvoorbeeld) 16-voudige "uncommitted" switch kopen

Neen, dat kan niet want degeljke switches kunnen niet bestaan. Het is heel simpel, DiSEqC (1.0, 2.0, 1.1, 2.1) switches kunnen volgens het DiSEqC protocol maximaal 4 standen hebben. In de praktijk bestaan er 2- en 4-voudige switches, en door DiSEqC 1.0 met 1.1. switches in cascade te plaatsen kun je steeds meer lnb's aansluiten tot maximaal 256 mits de receiver drie niveau's van DiSEqC 1.1 ondersteund. In de praktijk is dat echter één niveau bij de receivers die DiSEqC 1.1 ondersteunen, dus kun je maximaal 16 lnb's aansluiten.

De 10-voudige switches die je tegenkomt kunnen ingesteld worden als een cascade van 10 en 1.1. switches, of als een pseudo DiSEqC 1.2 motor sturing voor receivers die DiSEqC 1.1 niet ondersteunen.

Geplaatst:

Aha, da's duidelijk. Hier heb ik wat aan.

Blijf ik wel met de vraag zitten waarom ik in m'n instellingen onder "committed" kan kiezen uit 1,2,3, of 4, en bij "uncommited" uit 1,2 3, enz.......t/m 16.

Hoe moet ik dat dat interpreteren?

Mijn 2 (op)stellingen uit m'n eerst posting, zijn die wel uit te voeren?

Ger

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen