Ga naar inhoud

hoe zet ik de satellietmotor sm3d12 standaard positie op nul ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

mijn tweede motor sm3d12 staat standaard NIET op nul maar op ongeveer 4 graden

we hebben dit toen opgelost door bij de satelliet positie op de dreambox 4 graden minder op te geven

lengtegraad 4.900 oost wordt dan lengtegraad [color:"red"]1[/color].900 oost

de breedte graad blijft ongewijzigd

als ik dit gewijzigd heb werkt het !

kan mij iemand uitleggen wat er mis is met die motor

kan ik op een of andere manier het nulpunt van mijn satellietmoter opnieuw instellen?

het is vooral vervelend dat je de satpositie telkens moet wijzigen als ik mijn andere box aansluit

woogy

Geplaatst:

Dat de arm waar je de schotel aan bevestigd niet op nul staat is op zich niet zo erg.

Je laat de rotor naar nul lopen (bij jouw 4 graden ) en zorgt er voor dat de schotel vertikaal zo haaks mogelijk op het rotorhuis is gemonteerd.

Wil je de arm van de rotor toch op nul krijgen zul je in de rotor het eindschakelaartje op oostelijke eindpositie iets moeten verstellen indien mogelijk.

Wat ik me ook kan voorstellen dat het stikkertje op de arm van de rotor niet goed zit, kijk eens hoe de arm positie t.o.v het rotorhuis is.

DB 7000 met Moteck SG 2100 / gregorian schotel 90 cm draaibaar.

Geplaatst:

Probeer 's het volgende:

draai de motor naar het 0-punt met de schakelaars op de motor (receiver moet aanstaan voor stroomvoorziening),

haal de coax los van de motor,

geef met de receiver het commando To reference of to 0 of iets in die geest (afhankelijk van type receiver),

sluit daarna de motor weer aan.

Skysurfer

Geplaatst:

Je zoek in een atlas (of in het internet of op je Navi in de Auto) naar je Longitude en Lantidu.

Als je dit weet kun je berekenen op welke dag en hoe laat in jou woonplaats de zon in het zuiden staat. http://www.jgiesen.de/ErdeSonne/SE/erdesonne.html

Dan wacht je tot weer eens de zon schijnt en verbindt je de bovenkant van de schotel en het middel van de LNB met een draadje. (Plakband is genoeg). Ik ga er vanuit dat de schotel in de juiste vertikale positie is geplaatst. Meestal kun je dit op de schotel direkt instellen. Als de zon schijnt(een beetje moeilijk in deze tijd met veel mist) en wacht tot de berekende tijd bereikt is en draait dan de schotel om zijn as totdat de draad in zijn eigen schaduw valt. Dan heb je de juiste positie ingestelt en kun je er van uitgaan dat de clarke-belt correct word afgetast.

Veel succes!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen