Ga naar inhoud

schotel uitrichten op sirius,obstakel

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

mensen,

ik heb gisterenavond hotbird ontvangen maar zonder motor aansluiting,handmatig dus,maar ik wil motor op aan sluiten.Het probleem is ,ik kan de schotel niet op sirius kan richten want dan kijkt mijn schotel tegen de muur.

weet iemand hoe ik de motor af kan stellen?

mvg

• Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Als je een kompas hebt kun je gewoon je rotor op het zuiden zetten. Je hoeft niet per se op de Sirius te beginnen.

Geplaatst:

oke,maar als ik paar graden naast zit watb dan?dan heb ik slechte ontvangst volgens mij?

en de motor loopt uit zijn nul punt dan ben ik verder van huis volgens mij

mvg

Geplaatst:

Boerenoplossing.

Zet de wok recht vast op de buis van de rotor.

Check dat eventueel met een meetlint oid.

De schotel zit dus vast op de nulpositie van de rotor.

Vul alles goed in, lengte/breedte, in de ontvanger.

Laat de rotor naar bijv hotbird draaien.

De hele boel op de mast losjes monteren en net zo lang mee draaien tot je beeld krijgt, daarna vastzetten.

Wel belangrijk, elevatie moet goed staan, anders zoek je je rot.

Sukses,

Roodkapke

PLinux member

Geplaatst:

Indien je beschikt over usals dan hoef je inderdaad niet persé op sirius uit te richten zoals Roodkapke hierboven eigenlijk ook al aangeeft.Zolang de mast goed in de lood staat,elevatie op de motor goed is ingesteld en de schotel ook goed is ingesteld kun je op elke willekeurige satelliet de boel uitrichten na wel de schotel naar desbetreffende satelliet te hebben gedraaid.

Geplaatst:

motor afstellen op 9 E

motor handvastzetten met pijp evenwijdig aan de paal

schotel handvastzetten evenwijdig aan de paal

Het geheel naar Hotbird draaien

Motor vastzetten

Schotel naar voor of naar achter bewegen voor optimaliseren

Vast zetten en klaar

Geplaatst:

Ja,aan de zijkant van de motor.Ligt er overigens aan welke motor je hebt meestal staat er aan de ene kant lattitude en aan de andere kant elevatie.Deze twee bij elkaar opgeteld kom je altijd uit op 90.Als je de coördinaten van je woonplaats weet www.maporama.com dan word hier atijd de lattitude en longitude weergegeven Vul hier nederland >woonplaats>postcode in en dan komen onder het kaartje je coördinaten te staan neem dan de waarden die buiten de haakjes staan.Lattitude(breedtegraad) op de motor instellen dan staat de elevatie vd motor gelijk goed.

Is overigens wel handig als je aangeeft welke motor je hebt.

Geplaatst:

ik heb nu motor op aangesloten

ik heb eerst de schotel en motor op hotbird afgesteld,wel motor op zijn nul positie.

Ik had goede ontvangst.,

daarna heb ik de motor handmatig ,dus op een knopje indrukken ,op plusminus 13 graden gezet.Nu staat mijn schotel natuurlijk niet op hotbird uitgericht.

Daarna heb ik de schotel [niet de motor]zo terug gedraaid dat ik hotbird goed ontvangt en dat is ook gelukt.

Maar als ik bijv. naar sirius wil gaan heeft deze geen ontvangst of astra.

weet jij toevallig wat ik fout doe

mvg

Geplaatst:

Je moet die motor met je decoder met behulp van usals naar hotbird sturen(dus niet met dat knopje op de motor) na wel eerst je coördinaten(lengtegraad en breedtegraad) ingevoerd te hebben in het usalmenu en dan pas op hotbird uitrichten.

Geplaatst:

Sattos,

Wanneer je schotel op Sirius afstemt, kun je de motor op nul zetten om dat Sirius voor Nederland precies in het zuiden staat (5 grd oost en Ned. ligt ook +/-5 grd. oost) Het verschil valt dan te verwaarlozen. Dit is anders wanneer je motor op een andere satelliet uitricht. Je motor staat nu op nul graden in Nederland wat 5 grd. oost ligt en is uitgericht op 13 graden oost. Dit is een verschil van 8 graden.

Je moet dus je motor eerst op 8 graden oost zetten. En dan op Hotbird uit richten. Wanneer je USALS op je ontvanger hebt gaat het wat eenvoudiger, want dan geef je geografische positie in en laat je de motor naar Hotbird draaien. (De motor zal dan op 8 graden oost stoppen) DAN kun je gaan uitrichten op hotbird.

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd en heb ik geen fouten gemaakt in mijn gradentheorie (medesatters ???)

Groeten,

Superdimi

Dreambox 7025+ /Stab-HH100 / Triax88

Geplaatst:

Dat is geen goed idee dat m.b.v. dat knopje op de motor zelf.Gebruik nu gewoon usals dat werkt prima zoals ik al eerder aan gegeven heb.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen