Ga naar inhoud


DNS settings vraag


MySat

Aanbevolen berichten

Om problemen te voorkomen heb ik op diverse plaatsen (VOIP adapter & WRT54G) nogmaals de DNS servers van mijn provider ingeklopt, terwijl deze apparatuur van NAT op een CopperJet810 zit aangesloten. Onlangs moest ik van provider wisselen en natuurlijk moesten deze DNS adressen op de VOIP en WRT54G ook aangepast worden alvorens alles weer werkte.

 

Vraag: Hoe worden de DNS servers gevonden op een intern netwerk. Is dat via bijv altijd via de gateway en de DNS settings daar ? M.a.w. kan ik overal alleen de gateway invullen en gaat het dan verder goed ?

 

Mijn netwerk is gedeeltelijk DHCP/Fixed (VOIP, Dreambox, server, gateway).

 

Heeft iemand het antwoord of weet waar ik het kan vinden ?

 

Bvd

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites


DNS settings kan je bijvoorbeeld krijgen via DHCP. Echter weet de DHCP server de DNS settings niet, dan krijg je niets.

Om gebruik te kunnen maken van de DNS moet je weten wat het IP adres van de DNS is. Dit kan je meestal vinden op de help paginas van je provier.

Het gemakkelijkste is echter als je provider DHCP ondersteund, om gewoon even een DHCP request te doen. Dan krijg je automatisch de juiste DNS servers binnen. Zo zijn er providers die een bepaalde volgorde van gebruik van de DNS'en willen hebben. (Kan te maken hebben met hardware verschillen bijvoorbeeld).

 

Op een intern netwerk hangt het helemaal er vanaf hoe het is ingericht. Als je een router hebt die DHCP doet en aan DNS caching doet, dan kan je meestal voldoen met het opgeven van het IP adres van je router. Niet alle routers ondersteunen dit trouwens! Je kan er achter komen of de router het ondersteund door (alweer) een DHCP request te doen. Krijg je als DNS server het IP van je router terug ondersteund de router dit, als de router de IP adressen van de DNS van de provider terug geeft, dan ondersteund hij het niet.

 

In jouw netwerk heb je gedeeltelijk statische adressen? Is het niet mogelijk om aan MAC adres locking te doen op je DHCP server. Dit zorgt ervoor dat je altijd hetzelfde IP adres krijgt van je DHCP server. Dan is alles dynamisch geconfigureerd met DHCP, terwijl toch de adressen van je "statische" apparatuur niet veranderen.

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Internet modem -> DNS instellen van je ISP.

 

Alle andere apparaten DNS instellen en laten wijzen naar het Internet modem.

 

Bij gebruik van DHCP op het internet modem komt die DNS verwijzing automatisch goed.

 

Bij gebruik van DHCP op een ander apparaat dan het internet modem, de DHCP eigenschappen uitbreiden met extra DNS regels die dan weer wijst naar het Internet modem.

 

Bij gebruik van vaste IP adressen DNS instellen en laten wijzen naar het Internet modem.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heeft niks met caching te maken, z'n beetje elk dsl modem krijgt 2 dns'n toegewezen van de dhcp van de ISP en vaak ook nog per mac regio. Dit zijn slechts verwijzingen waar je gewoon naar door kan verwijzen van apparaten achter de dsl. Dat men er ook vaak geen gebruik van maakt en elk apparaat apart dns'n toevoegt is een ander verhaal. En een dsl modem die niet eens 1 dns kan bergen is wel errug aan vervanging toe.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de volgende samenvattig juist

 

Ip verkregen via DHCP: DNS settings komen mee vanaf DHCP-server (Indien ze beschikbaar zijn). Geen handmatige actie nodig indien de DNS settings bekend zijn bij de DHCP-Server.

Ip handmatig ingesteld: Handmatig ook de DNS Settings regelen naast de gateway

 

 

 

Graag jullie commentaar

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...