Ga naar inhoud

Is de oude antennemast een "zwaar" obstakel?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben nu twee halve dagen bezig geweest om onderstaande opstelling aan de praat te krijgen met Astra1 (voor TV Vlaanderen). De eerste keer had ik nog geen SatFinder meter, maar de tweede keer (vandaag) had ik deze wel. Tijdens het uitrichten kwam ik vrij vlug Astra2 en Sirius tegen (met beeld op FTA zenders), maar het lukt me maar niet om Astra1 te vinden.

Ik heb echter een vermoeden dat de oude antennemast een obstakel vormt. Dit is een een mast die 20 à 25 meter de lucht in steekt, maar voor de rest wel volledig "open" is. Het is dus eigenlijk maar een buizenframe. Deze mast staat op ongeveer 20 meter verwijderd van de muur waar de schotel aan gemonteerd is. Heeft er iemand een idee hoe groot de storingsfactor van deze mast zou kunnen zijn? De richting van Astra2 zat net links van de mast en Sirius zat er net rechts van. Astra1 zou er dus recht op kunnen zitten...

Opstelling:

MaxPlus 2100

1 LNB

60cm schotel aan de muur bevestigd.

Ringo

Geplaatst:

dat zou heel goed kunnen ,maar is ook simpel te controleren .

verplaats de schotel langs je muur naar voren of naar achteren ik denk dat een meter of twee al voldoende moet zijn.

je kan ook nog en dat is mischien nog makkelijker het controleren met het programma GORBTRACK .

Dreambox 800HD 90 cm noname Draaibaar openPLI powerd
Dreambox 500HD 90cm Draaibaar OpenPli powerd
2x skystar2 + Prof 7300 op draaibaar 90cm

Arriva 102 mini voor onderweg.

Geplaatst:

Die mast is er ooit geplaatst met een kraan. Naderhand zijn er hekstijlen geplaatst met een overkopelende boog aan het begin van de tuin waardoor een kraan nu niet meer kan passeren. Gewoon een praktisch probleem dus...

Ringo

Geplaatst:

Zo'n satelliet is maar een speldeprikje aan de 'horizon'. Astra 1 zou je met gemak moeten kunnen vinden. Dus als je alle andere posities link en rechts van Astra 1 wél kunt vinden maar Astra 1 gewoon niet, is het zeer aannemelijk dat die mast de oorzaak is. Een korte golflengte zou in principe wel door de 'gaten' van de mast moeten passeren, maar het kan zijn dat de satelliet precies door een groter deel metaal wordt afgedekt. Stel je de satelliet voor als een lamp en er een schaduw valt op je schotel. Omdat de 'lamp' enorm ver weg staat vallen de 'lichtstralen' parallel aan elkaar in. Een grote schotel zou wellicht wat bruikbaars oppikken, maar met een 60 cm schotel is dat in deze situatie misschien niet mogelijk.

Om zeker te gaan zou je je opstelling even provisorisch een paar meter opzij kunen schuiven, relatief aan de mast/satellietpositie. Als je dan wel Astra 1 kunt krijgen weet je het zeker.

Wellicht een optie om de schotel aan de mast zelf te monteren? Kost je wel wat grondkabel, maar als als je de mast zowieso niet kan weghalen...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen