freaky Geplaatst: 12 december 2006 Geplaatst: 12 december 2006 De ketel is een A*W thermomaster 2 HR De controlunit: C*nvax System VAG4000 Energycontrol VS161 Temperatuur op de thermometer van het verdelerblok: 26°C De temperatuurknoppen zijn beide op 50°C ingesteld [color:"blue"] dit is wel vreemd je zegt dat je 2 knoppen op 50 gezet hebt maar de temperatuur instellig gebeurt met een knop deze zit in de aanvoer NAAR de verdeler [/color] kun je een foto maken van de verdeler?? Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas
Tonskidutch Geplaatst: 12 december 2006 Geplaatst: 12 december 2006 geen hoofdverwarming 1997 bouwjaar temperaturen gemeten pomp draait doed groot verschil over 50m2 in temperatuur welke oorzaken heeft dat is het te verhelpen? 1) accumulatie vermogen van de vloer en dekvloer versus warmteverlies door ongeeigende/slechte isolatie en of koudebruggen 2) de pomp draait wel maar gerelateerd aan het watervolume dat in het leidingstelsel aanwezig is, is de transportsnelheid te gering - sommige pompen zijn daaraan gerelateerd niet goed bemeten (weerstand) en kunnen zelfs meer amperes vreten dan feitelijk capaciteit leveren ! zelfs bij opvoeren van de pompsnelheid je kruipruimte inspecteren en eventueel daar ook laserthermometer waarden vaststellen (beneden en boven zouden in relatie tot elkaar moeten staan) zo kun je zien of er een gelijkmatige isolerend werking is of met andere woorden delen van de vloer additioneel geisoleerd moeten/kunnen worden. volgens mij kun je met de variabelen en de kengetallen berekeningen laten maken die aantonen dat aanvoertemp. en retourtemp alsmede het pompdebiet voor een dergelijke strekkende meter slanglengte gelegd in 50m2 kloppen of verkeerd zijn. cheers Beacons (ft. Susanne Sundfør) Röyksopp
Gast Geplaatst: 12 december 2006 Geplaatst: 12 december 2006 @freaky, Ik zal eens wat opnamen maken van de unit.
Con Geplaatst: 12 december 2006 Geplaatst: 12 december 2006 @Tonskidutch philisatter schrijft onder andere: De ingaande en uitgaande temperaturen van beide zones zijn gelijk: 30°C vs 27°C Dus pompcapaciteit zat zou ik zo zeggen als je dit afsteekt tegen de situatie bij -10, laat ik zeggen 50 / 40. Dan is hier qua pomp niet veel verkeerd. Maar zoals je onder andere al aangeeft kunnen overdadige warmteverliezen de afwijking in oppervlaktetemperatuur versterken. Ik blijf erbij dat een hartafstand van 27,5 cm zoals philsatter aangeeft grote temperatuursverschillen geeft. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
freaky Geplaatst: 13 december 2006 Geplaatst: 13 december 2006 in principe werkt het gewoon gezien de temperaturen maar het lijkt erop dat er gewoon niet voldoende warmte toegevoerd wordt . stooklijn te laag ,stift onder regelknop blijft vast zitten pompcapaciteit is goed anders was mijn retourtemp ook niet hoog genoeg En @philisatter geeft ook aan dat er temperatuurs verschil is in zones en dit i volgens mij ook de kern van de vraag Als de vloer geisoleerd is en het is één vertrek mag je er vanuit gaan dat de vloer overal hetzelfde geisoleerd is (of niet geisoleerd) En dat je verschil kunt voelen bij opstoken of als de slang te dicht aan de oppervlak ligt kun je dit wel merken maar als de vloer goed doorgewardt is zal er nauwelijks temperatuur verschil optreden Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas
freaky Geplaatst: 13 december 2006 Geplaatst: 13 december 2006 ik zag in je profiel dat je service engineer bent toevallig toch niet bij Adviesbureau bongers & jansen in Gaanderen <img src="/forums/images/graemlins/grin.gif" alt="" /> Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas
Gast Geplaatst: 13 december 2006 Geplaatst: 13 december 2006 Nee, nee! Dan had ik de vraag niet mogen stellen.
Con Geplaatst: 13 december 2006 Geplaatst: 13 december 2006 Ik doe nog één poging. Één van de stelingen was: Mijn vloerverwarming (= geen hoofdverwarming) wordt sinds jaar en dag maar gedeeltelijk warm. De ca. 50m2 heeft nu temperaturen van 20°C tot 26°C. Als de hele vloer 26ºC was dan heb je het bijna over "hoofdverwarming" En met bijverwarming de temperaturen voor hoofdverwarming willen is gelijk aan "voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Voor de kenners onders ons geldt nu eenmaal dat bijverwarming grote temperatuursverschillen geeft in de oppervlaktetemperatuur. Zijn die verschillen er NIET dan heb je het over hoofdverwarming. Maar iedere (beetje) techneut weet dat. En dan maakt het niet uit hoe je dat meet. Al is het met een "IR-thermometer" HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Gast Geplaatst: 13 december 2006 Geplaatst: 13 december 2006 Ok, dan gaan we het van de andere kant benaderen, als we het vermogen eens gaan uitrekenen van de huidige vloerverwarming. Welke parameters zal ik aandragen?
freaky Geplaatst: 14 december 2006 Geplaatst: 14 december 2006 Ik doe ook nog een poging: @philisatter schrijft:Mijn vloerverwarming (= geen hoofdverwarming) wordt sinds jaar en dag maar gedeeltelijk warm. @con Wat ik begrepen heb is dat er 1 gedeelte niet warm wordt dus dat de ene groep warmer wordt dan de ander en een beetje techneut weet dan ook dat er waarschijnlijk meer water over de ene groep gaat dan over de andere. En als de watertemperatuur in de aanvoer ingesteld staat op 50 graden en deze wordt maar 26 á 27 graden dan kunnen de volgende dingen daar de oorzaak van zijn: *stooklijn staat erg laag dat de watertemp niet boven de 30 graden uitkomt *Knop aanvoertemp. vloerverwarming (dus Primair) staat te laag of klepje blijft plakken *dat er retour water vanuit de verdeler terugkomt wat zou duiden op en klokprogramma dat verkeerd ingesteld staat Kijk als het zo is dat de vraag is : er is temperatuurs verschil om de 20 30 cm dan is de bewering van jou over hoofdverwarming of bijverwarming in grote lijnen correct Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas
Con Geplaatst: 14 december 2006 Geplaatst: 14 december 2006 1 Dan is het blijkbaar twee-ledig op te vatten. Als hij het over grote temperatuursverschillen heeft dan lees ik tussen de slangen in. 2 Als de aanvoerthermostaat op de vloerverwarming op 50 staat wil nog niet zeggen dat de ketel dat levert. Als de ketel dat wel levert dan is er altijd nog een mengpomp die grote invloed kan hebben, hoge snelheid: lage temperaturen de vloer in, je mengt tenslotte met een relatief koude retour. 3 Het kan ook zijn dat de hoeveelheid water vanaf de ketel te weinig is, dan mengt de pomp ook met lage debieten een lage mengtemperatuur. 4 Misschien is het raadzaam dat philsatter even een schetje maakt van de situatie en nog luxer een schematje erbij. Dan wordt in ieder geval duidelijk waar nu die temp.verschillen zijn. Dan wordt het misschien toch nog een leerzaam verhaal. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Edmund Geplaatst: 14 december 2006 Geplaatst: 14 december 2006 Citaat: Mijn vloerverwarming (= geen hoofdverwarming) wordt sinds jaar en dag maar gedeeltelijk warm. De ca. 50m2 heeft nu temperaturen van 20°C tot 26°C. (gemeten met een laserthermometer) De verwarming bestaat uit twee zones. De CV installatie werkt met een weersafhankelijke regeling. De ingaande en uitgaande temperaturen van beide zones zijn gelijk: 30°C vs 27°C Iemand een idee? M'n beste, Persoonlijk heb ik m'n eigen systeem gemaakt omdat ik de commerciele systemen een beetje duur en vaag vond. Hier werkt het perfect en ik heb de radiatoren danook geheel verwijderd. Wat is nu precies je vraag cq je probleem of wat wil je bereiken? Ik begrijp dat je een "hoofdvewerwarming" hebt, hoe warm is het in huis en hoe hoog staat je thermostaat en klopt dat volgens jou niet? Edmund
Gast Geplaatst: 14 december 2006 Geplaatst: 14 december 2006 Mijn opmerking is wel geen antwoord op het probleem maar ik begrijp het volgende even niet: Citaat: Mijn vloerverwarming is geen hoofdverwarming. Ik heb juist voor vloerverwarming gekozen omdat ik geen radiatoren meer wilde hebben en zien. Ik heb 4 circulaties waarvan ik de waterdoorvloeing individueel kan regelen. Ik ga met 31-32°C erin en kom er met 27-28°C uit. Dat zie ik op 2 verschillende thermometers op de uit en inkomende leidingen op de ketel. Er zit een begrenzer op die de temperatuur bij 45°C begrenst mocht het een keer fout gaan. (Deze limiet is instelbaar) De voorlooptemperatuur is afhankelijk van de buitentemperatuur. Aan de noordkant van het huis is een thermometer aangebracht die deze informatie aan de ketel doorgeeft. Die gewenste ruimtemperatuur stel ik op de ketel in en door middel van een "Adaptkurve" is deze te corrigeren aan de hand van de verlieswaarden van het huis. Overal waar ik vloerverwarming heb is het mollig warm en zeer aangenaam. Ik heb een paar dagen ge-experimenteerd met de instelling en sinsdien is er geen omkijken meer na. Het ontluchten gaat automatisch. Om 05:30h gaat de vloerverwarming aan en om 21:00h weer uit. ´s nachts verlies ik 1,5-2°C als het erg koud is buiten. De rolluiken zijn dan uiteraard dicht. Wat is het nut van vloerverwarming als je het niet als hoofdverwarming gebruikt?
Tonskidutch Geplaatst: 14 december 2006 Geplaatst: 14 december 2006 Svetik, een hele goede samenvatting van een hoofdverwarming en bijwarmen middels andere verwarmingselementen namelijk omdat vloerverwarming traditioneel aangelegd traag is en vloerverwarming werkt enkel goed als de open/dicht verhoudingen, lees slecht of goed geisoleerde wandvlakken (geisoleerde muren of isolerend glas) in een juiste verhouding tot elkaar staan extreem grote ( slechter isolerende) glaspartijen kunnen niet worden gecompenseert wegens de factor stralingsverliezen van zo´n glasvlak die niet opwegen tegen de stralingsbijdrage van vloerverwarming die immers (intrinsiek) van beneden naar boven is. de straling via het vertikale vlak (glaswand) is merkbaar meer en voelbaar daar we als staande figuren vatbaarder zijn, (intrinsiek) horizontaal ontrekt meer warmte aan ons warmbloedige kacheltje de menselijke gestalt vloerverwarming moet eigenlijk altijd ingeschakeld blijven gedurende de winter/koude periode en daar haperen veel tijdgestuurde thermostaten die eigenlijk programmatisch op radiatoren zijn ingesteld en de ketel uitzetten ´s nachts de verhouding stralingsbijdrage van beneden (vloer) naar stralingsverlies naar de zijkant (glas) kan enkel voor een deel gecompenseerd worden door de leidinglussen in de vloer nabij de glasvlakken op te voeren ter plaatse van die glasvlakken.... en ook dat zal temperatuurverschillen (bewust veroorzaakt) opleveren ten opzichte van de overige vloervelden, en zo hoort het dan ook te zijn, als je gaat meten op de oppervlakte temperatuur op vloerniveau. dacht ik zo cheers Beacons (ft. Susanne Sundfør) Röyksopp
lock Geplaatst: 15 december 2006 Geplaatst: 15 december 2006 Ik begrijp net als Edmund het probleem niet van phillisatter, indien het aangenaam warm is zal het je toch worst wezen of deze warmte wel precies gelijk over de vloer verdeeld wordt. svetik laat de vloerverwarming s,nachts uitschakelen, maar mij is op het hart gedrukt dit juist niet te doen, Tonskidutch is dezelfde mening toegedaan , de sophisticated thermostaat bij mij thuis staat dan nu ook op continu 21 graden. Ingaande temp.is 30 gr. en uitgaande 27 gr. Ketelwatertemp. ligt tussen de 40 en 35 graden. "That's another fine mess you've got me into"
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen