Ga naar inhoud

kanaalscheiding autoalarmen op 350khz

Gast

Aanbevolen berichten

Ik heb een beetje zitten rekenen tot hoever mijn amateurzender op 70 cm stoort op draadloze autoalarmen en weerstations.

Op de zelfde frequentie en uitgaande van een handzender (1mW) op 10 meter afstand zou ik tot 2 km in de omtrek storen echter staat mijn zender niet op de zelfde frequentie maar nagenoeg 350 KHz lager, weet iemand hoeveel dB scheiding een gemiddelde autoalarm heeft op 350 KHz afstand?

Als het bv 40dB is is de stoorcirkel al afgenomen tot ongeveer 20 meter, ik krijg echter klachten binnen van meer dan 150 meter wat neer zou komen op een scheiding van slechts 22 db, dat lijkt me wel een erg slechte ontvanger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij gelicenseerd amateur bent, dan ben jij primaire gebruiker. Dus ze kunnen klagen wat ze willen, maar daar hoef jij je niets van aan te trekken.

Kwa interferentie ligt het er geheel aan wat jij staat uit te zenden. (Welke mode). Als jij een ongemoduleerde draaggolf in de lucht zet, klagen ze dan nog steeds? Vergeet niet dat het ook kan liggen aan het niet geheel schoon zijn van jouw draaggolf, waardoor het geheel wat breedbandiger wordt dan voorzien.

Die autoalarmen en weerstationnetjes etc zijn over het algemeen vrij breedbandig. Dat doen ze omdat ze dan niet zo nauwkeurig hoeven te wezen tijdens de fabricage met de zenders... Reken maar eens uit wat de Q factor moet wezen om 40dB demping te krijgen op 350kHz afstand van jouw draaggolf op iets van 430MHz.... (Niet schrikken!)

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt dat wij primaire gebruikers zijn maar volgens mij zijn we wel verplicht om mee te werken aan de oplossing van het probleem. Ik heb hier overigens geen klachten wanneer actief ben in de 70cm met ca 10 Watt FM gemoduleerd.

Ik gebruik hier in huis 3x lampschakelaars die schakelen m.b.v. de 433MHz wanneer ik de auto op slot doe Peugeot 307sw dan gaan de lampen in huis uit. Dus zowel HF als digitaal niet erg selectief...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen