Ga naar inhoud

Ervaringen met Samsung HDTV receiver ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met de Samsung HDTV ontvangers die momenteel verkocht worden voor de kabel. Meer in het bijzonder naar het verschil in beeldkwaliteit tussen SDTV kanalen die door deze Samsung naar 720p of 1080i omhoog gerekend worden, in vergelijking met de beeldkwaliteit van een 'gewoon' RGB signaal dat door een HD(ready) toestel zelf omgerekend wordt.

Ik verwacht dat de beeldkwaliteit van de Samsung aanzienlijk beter zou moeten zijn.

Geplaatst:

Er zit geen scaler in dus hij rekent niet echt om naar een hogere resolutie. Er zit wel iets winst in de HDMI aansluiting, er hoeft immers geen D->A A->D conversie meer plaats te vinden.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Citaat:
Er zit geen scaler in dus hij rekent niet echt om naar een hogere resolutie.

Dat begrijp ik niet. Je moet toch het video output signaal instellen op 576p, 720p of 1080i (bij HDMI en component)? Ik neem aan dat een normaal 576i input signaal dan zal worden omgezet naar één van die drie resoluties. En dat is scaling...

Geplaatst:

Als ik hem bij mij verander van resolutie geeft mijn beamer ook weer dat de input signaal veranderd.

Dus hij doet wel aan scaling.

Tevens is het beeld van zowel de hd als de sd kanalen van betere kwaliteit dan bv bij een samsung dcb-9401

Geplaatst:

Ik denk dat we een andere definitie van een scaler hebben.... Jullie hebben gelijk dat hij het beeld vergroot. Hij doet het op dezelde manier als bijvoorbeeld media player in windows. Een filmpje van bijvoorbeeld 320*200 wordt vergroot naar 1280*1024. Elke pixer wordt gewoon horizontaal en verticaal vergroot. Resultaat is flink blokkerig. Ik zet het even wat zwart witter neer dan de werkelijkheid.

Een goede scaler echter berekent (verzint) ook de tussenliggende pixels. Het beeld ziet er dan ook gewoonlijk een stuk beter uit.

Een bekend voorbeeld is bijvoorbeeld de Oppo 971E dvdspeler met ingebouwde faroudja chipset....

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Citaat:
Ik denk dat we een andere definitie van een scaler hebben.... Jullie hebben gelijk dat hij het beeld vergroot.

Dat is de definitie van een scaler.

Citaat:
Resultaat is flink blokkerig.

Dat betekent dat we niet te maken hebben met een hoogwaardige scaler.

Zucht.... Die verrekte kabelboeren maken het zichzelf en ons zo moeilijk met hun 'eigen' ontvangers. Ze willen lekker goedkoop spul hebben om hun digitale SDTV en HDTV abonnementen te kunnen verkopen. Die ontvangers hebben dan niet de hoogste kwaliteit. Consumenten die wel hoge kwaliteit willen zijn daarmee de klos, want door die verminking van de IRDETO standaard kunnen zij geen hoge kwaliteit ontvangers kopen.

Geplaatst:

Zojuist heb ik de knoop doorgehakt, geen CanalDigitaal abonnement genomen maar deze box gekocht, incl. HD (@home).

Dat was langzaam zappen vergeleken met m'n Topfield 5000CI ! Software versie was 118, is nu 126 geworden, en nu gaat het wel, met gemiddeld 2 seconden.

Ik ga morgen op pad voor een HDMI kabel want 60 euro was me te gortig, in Duitsland zie ik er van 15,50 euro.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Geplaatst:
Citaat:
Een goede scaler echter berekent (verzint) ook de tussenliggende pixels. Het beeld ziet er dan ook gewoonlijk een stuk beter uit.

Een bekend voorbeeld is bijvoorbeeld de Oppo 971E dvdspeler met ingebouwde faroudja chipset....

Die kan je niet berekenen. Want ze zijn er niet, en je kan ze nergens terughalen.

Nouja, het zou in theorie wel kunnen, door een gigantische bibliotheek van textures van objecten aan te leggen en realtime zoeken naar overeenkomsten in het beeld en de textures en met de textures extra pixels erbij verzinnen. Die pixels zijn dan nog steeds niet origineel maar het komt het dichtste in de buurt. Dit is uiteraard onbetaalbaar, je hebt er een supercomputer voor nodig om het (goed) te doen en je Faroudja doet zoiets echt niet.

De videokaart van een PC (of je die nu onder Windows of onder Linux of welk OS dan ook gebruikt, zolang er maar een driver voor beschikbaar is) is een zeer hoge kwaliteit scaler. Maar optisch is het sharpen-filtertje van je Faroudja vast mooi.. Ik heb persoonlijk liever een net iets waziger beeld wat dichter bij het origineel in de buurt komt.

winwiz, als je PC een pixel resize doet dan heb je óf geen driver geïnstalleerd voor je videokaart, of je hebt een extreem oude PC. Iedere moderne videokaart (en daar vallen 8MB modelletjes ook onder!) kan minstens bilinear scalen.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:

Helaas, HDMI wil niet werken i.c.m. de Panasonic TH-42PV60. Voorlopig dan maar via component kijken (wat al heel mooi is)!

Ik lees er wat tegenstrijdige berichten over, de een zegt dat binnenkort een software oplossing komt, de ander dat de ontvanger omgeruild moet worden voor een gemodificeerde met andere chip.

Voor de rest werkt de Samsung HD tot nu toe stabiel, nog geen vastlopers gehad of ander gesputter.

Het vreemde is bij SD beeld, dat in 1080i er minder MPEG artefacten te zien zijn dan in 576p mode. Beeldscherpte lijkt gelijk. 720p is onscherper.

Maar deze resultaten zullen denk ik ook veel afhangen van het pixelaantal en/of scaling van het display. Hoe dan ook, het component beeld van de DCB-H360R vind ik beter dan het SCART RGB beeld van de normale Samsung DCB-9401R.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Geplaatst:
Citaat:
Een goede scaler echter berekent (verzint) ook de tussenliggende pixels. Het beeld ziet er dan ook gewoonlijk een stuk beter uit. Een bekend voorbeeld is bijvoorbeeld de Oppo 971E dvdspeler met ingebouwde faroudja chipset....

Klopt, die heb ik ook, doet excellent z'n werk. Een echte aanrader. Goede DVD's lijken bijna HD te zijn .... ;-)
De Samsung HDTV Receiver heb ik ook en eerlijk gezegd (ik heb een Sony Full-HD 40"LCD) doet ie het ook erg goed. Zelfs de niet HD-uitzendingen worden duidelijk beter. In vergelijking met z'n voorganger is ie ook stukken beter. En aangezien Samsung nu het bekende probleem met HDMI van deze HDTV-receiver aan het oplossen is (Microfix ruilt bij alle klanten die klachten hebben de "defecte receiver" om voor een gerepareerde) is ook dat verleden tijd.
Ik, en vele anderen met mij, had bv geen geluid over HDMI, of heel soms voor korte tijd. Anderen hadden wel geluid edoch slecht beeld, kleurwaas e.d. in beeld, zodat ze via komponent moesten aansluiten. Eerst werd het in de software v/d receiver gezocht, maar uiteindelijk bleek toch dat de printplaat waar de HDMI-uitgang opzat, vervangen/gerepareerd moest worden .....
Mijn Samsung is nu een week geleden omgeruild, en sindsdien geen problemen meer.

Groeten, Daniël

=================================================================

Dreambox DM7000, PLi® Jade2 Images Suite 20090322 Rev.6302, Freecom Network Drive (WERKT VIA SAMBA GOED!)

Geplaatst:

Ja inmiddels is HDMI spontaan gaan werken! Ik moet de connectors aan beide kanten van de kabel wel met rust laten, zou het slecht contact zijn (geweest) of is HDMI altijd gevoelig voor bewegingen aan de connectors?

Geluid via HDMI nog niet, maar gelukkig kan ik op de TV de gewone audio ingang selecteren. Ik moet dus de box omruilen voor geluid via HDMI.

Het beeld is nu natuurlijk weer net iets beter dan component!

Hopelijk komt er ook nog eens WSS (breedbeeldpuls) ondersteuning via HDMI.

Geplaatst:
Citaat:
Ja inmiddels is HDMI spontaan gaan werken! Ik moet de connectors aan beide kanten van de kabel wel met rust laten, zou het slecht contact zijn (geweest) of is HDMI altijd gevoelig voor bewegingen aan de connectors?

Geluid via HDMI nog niet, maar gelukkig kan ik op de TV de gewone audio ingang selecteren. Ik moet dus de box omruilen voor geluid via HDMI.

Bel Samsung toch want ze repareren het gratis. Slechte HDMI-verbinding zal je toch steeds weer problemen bezorgen.
Ik had dat ook, datie heel af en toe geluid gaf ....

Citaat:
Het beeld is nu natuurlijk weer net iets beter dan component!
Hopelijk komt er ook nog eens WSS (breedbeeldpuls) ondersteuning via HDMI.

Niet van toepassing dacht ik bij HDMI, wordt naar het scherm "geschreven" zoals het is. Moet vanzelf goed zijn. Tenminste zo werkt het bij mij, ik heb de Sony zo gezet dat ie op die HDMI-ingang pixelprecies weergeeft, wat best wel een leuk effect geeft want ik zie nu dingen op het scherm aan de randen die je normaal nooit te zien kreeg (zoals bij het weerbericht, zie je li+re naast de weerkaart een strookje van de studio ;-)

Groeten, Daniël

=================================================================

Dreambox DM7000, PLi® Jade2 Images Suite 20090322 Rev.6302, Freecom Network Drive (WERKT VIA SAMBA GOED!)

Geplaatst:

Citaat:
Niet van toepassing dacht ik bij HDMI, wordt naar het scherm "geschreven" zoals het is.

Mee eens. Je zou HDMI moeten beschouwen als een monitor kabel. Het is dus de receiver die de WSS informatie op de juiste manier moet verwerken, om er vervolgens een goede scherm aansturing van te maken.

Geplaatst:
Citaat:
ik zie nu dingen op het scherm aan de randen die je normaal nooit te zien kreeg (zoals bij het weerbericht, zie je li+re naast de weerkaart een strookje van de studio ;-)

Klopt, dan heb je als media instelling op de Samsung: Hoogte-breedte "16:9", en Beeld conversie "Standaard". Dan zijn de verhoudingen natuurgetrouw zowel bij 4:3 als 16:9 uitzendingen. Maar dit heeft als nadeel dat bij 4:3 de donkergrijze balken afkomstig van de Samsung te zien zijn.

Liever had ik de schakelpuls zoals via SCART zodat mijn plasma TV zijn eigen lichtgrijze balken kan weergeven. Dit is beter i.v.m. gelijkmatige veroudering van het scherm. Ander voordeel is dat ik dan ook eventueel kan instellen om uitsluitend 4:3 door de TV uit te laten rekken.

Of HDMI de WSS puls wel kàn ondersteunen, en of het in m'n Panasonic TV zit, weet ik niet.

Ik heb gisteren de Kassa uitzending van eind November over HDMI op de Samsung gezien, er zit inderdaad niets anders op dan omruilen, want het beeld is èrg mooi via HDMI !

Geplaatst:

Ik zit ook nog te wachten op omruiling van de decoder, heb me enige weken geleden gemeld bij Samsung omdat de HDMI niet werkt, maar ik vind het beeld via RGB al geweldig, dus verder zeer tevreden.

Bovendien heb ik de decoder toen nog voor een leuk prijsje op het Net kunnen kopen, dus mij hoor je niet...

"That's another fine mess you've got me into"

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen