Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dit draadje enkel gebruiken voor iets zinnings bij te brengen over 'linux voor beginners'.Voor andere meer specifieke vragen en problemen, gelieve een nieuw draadje te openen met een aangepaste titel graag!

• 2 weken later...

Geplaatst:

Hopelijk heb ik ook een zinnige vraag welke past binnen dit topic :-)

Ik heb nog een aantal PC's staan die nu niet gebruikt worden en ik wil daar een Linux verie op installeren voor mijn zoon van 8 jaar oud. Hij zit nu te klooien op de Macs die thuis heb staan en met een goede Linux distributie kan ik hem met weinig kosten zijn eigen computer geven. Je bent nooit te jong om te leren en ik heb veel liever dat hij iets van UNIX / Linux leert dan om Windows aan de praat te krijgen of te houden.

Wat hij nodig heeft is een browser, email applicatie en een simpele tekstverwerker. Draadloze toegang tot internet met een USB adapter zou ook handig zijn.

Is er een Linux versie die hiervoor goed geschikt is?

Iets dat qua opbouw van de GUI lijkt op OSX zou mooi zijn maar natuurlijk geen vereiste. Ook ik ben van mening dat overdaad schaadt, dus allerlei toeters en bellen..liever niet.

Geplaatst:

Xubuntu 6.10 hier ben ik mee aan het spelen

Wat hij nodig heeft is een browser, email applicatie en een simpele tekstverwerker. Draadloze toegang tot internet met een USB adapter zou ook handig zijn.

Zit er allemaal op

Ik ben nieuw in ubuntu maar het valt er mee

hap wel wat kleine problemen maar denk dat ik er wel uit kom moet wel veel lezen

kan me 2e schijf niet benaderen

browser, email applicatie en een simpele tekstverwerker dit zit er al standaard op

http://www.ubuntu.com/

Ubuntu Nederland

Geplaatst:

Ik heb er net even naar gekeken en Ubuntu heeft absoluut de functies én uitstraling die ik zoek. Ziet er erg clean uit. WE gaan er mee aan de slag.

Mijn zoon zal blij zijn (maar eerst mag papa een volledige computerdoos gaan samenstellen en zijn hoofd breken over weer iets nieuws :-)

Gaat lukken....

Geplaatst:

momenteel ben ik wat aan het experimenteren met open suse 10.2 en ik moet zeggen dat dit een goede, en eenvoudig te gebruiken OS is. Weer een flinke stap vooruit mbt 10.1.

Het is wel een standaard behoorlijk uitgebreide distro.

Freespire heb ik ook kort geprobeerd, en daar viel het CNR installatie principe me in positieve zin op. letterlijk installeren van apps met één klik.

Nadeel is dat al deze distro´s behoorlijk wat geheugen vergen, minimaal 256 MB. (met alles erop en eraan)

Maar ze zijn waarschijnlijk gebruiksvriendelijker dan windows, zeker als je windows zelf ook nog niet zo heel goed kent.

Geplaatst:

Open suse 10.2 is gratis:

http://distrowatch.com/?newsid=03895#0

Hier kun je allerlei distro's vinden. De link verwijst rechtstreeks naar open suse

Persoonlijk zoek ik naar de meest gebruiksvriendelijke distro.

Een distro waarbij je de commandline zo goed als niet nodig hebt, en installeren eenvoudig is, zodat ik op termijn kan overstappen naar linux, en de rest van mijn familie ook zonder problemen deze overstap kan maken.

Open suse scoort daarin goed: installeren met Yast werkt prima, ook updaten, uninstallen gaat eenvoudig. Ik heb nog een paar repository's toegevoegd en heb nu een mooie uitgebreide bibliotheek. Het mooie is dat open suse 10.2 zelf alle dependencies afhandeld, en dat maakt installeren een stuk eenvoudiger. Open suse ondersteund standaard géén mp3 en divx, dit mogen ze niet.

Maar dit is eenvoudig op te lossen door de aanwezige xine te updaten.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen