Ga naar inhoud


Meer full hd plasma's op komst, ook 42"


DeDream

Aanbevolen berichten

Veel berichten van de CES tentoonstelling die deze week in Las Vegas wordt gehouden. Een van de nieuwe ontwikkelingen is dat full hd 1080p definitief zijn intrede gaat doen in plasma dislays. Tot op heden is er alleen de Pioneer PDP-5000EX als plasma met "normale" huiselijke afmetingen maar met nog steeds (te) hoge prijs (ruim>€8000).

 

Op komst dus een nieuwe generatie full hd met bijv. Hitachi 42, 50 e 55" (dus niet 1024x1080 maar 1920x1080). Voor de 50" wordt zelfs een prijs genoemd van $2499! Verwacht wordt dat de 50" beschikbaar zal zijn in Februari en de 42" in April (in de US wel te verstaan). Nog geen medelingen over beschikbaarheid in de EU.

http://www.hometheaterdiscussion.com/forums/showthread.php?p=67125#post67125

 

Panasonic heeft ook een nieuwe full hd plasma lijn in de planning, vanaf 50". ook is er een prototype van een 42" full hd te zien. Eerste artikel (nu nog) op:

http://www.smarthouse.com.au/TVs_And_Large_Display

 

Pioneer belooft een doorbraak in plasma display technologie met een geheel nieuw ontwerp dat lcd en sed zou moeten doen vergeten door veel betere lichtopbrengst en kontrast. Planning voor Beijing 2008...

http://techdigest.tv/tvs/

 

Al met al een goede ontwikkeling maar dat wordt ook tijd. Er zit geen groei meer in de verkopen van plasma tv's of in sommige gevallen is er zelfs sprake van teruglopende verkopen (Japan). Het was al eens eerder ter sprake geweest, maar blijkbaar verkoopt lcd goed puur op grond van de 1080p hype. Ik laat mezelf daar ook ook afleiden door enthousiaste forum leden en moderne marketing. Ik zie zelf dat plasma een rustiger en dieper 3d beeld laat zien en dus meer kijkplezier geeft maar toch voel ik me ook getrokken door resolutie, 1080p en de hogere scherpte (indruk) van een goed lcd.

 

Ik wacht de ontwikkelingen nog even af..... Andere berichten zijn uiteraard welkom.

 

saluti,

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik lees net dat de genoemde Hitachi's toch geen full hd panels zijn maar ergens anders als full hd worden gepresenteerd (in dit forum wordt gesproken over een nieuwe 1280x1080 resolutie, ook wel HD1080 genoemd).

 

Hitachi had wel degelijk echte full hd beloofd (op de CEDIA in september al) maar dat zijn niet de modellen genoemd in het forum blijkbaar. Blijft opletten dus met dat gegoochel met die labels.

 

Probeer te achterhalen hoe de vork in de steel zit en daar vanavond nog op terug te komen...

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met al die nieuwe technologieen is dat er veel aanvangskapitaal voor nodig is een nieuwe produkt op de markt te brengen. Daar komt bij dat zeker in het begin de prijs de ontwikkelingskosten moet dekken, wat betekent dat de prijs hoger is dan een "volwassen" produkt zoals lcd of plasma. Een aantal nieuwe koncepten zijn er al genoemd op dit forum en stuk voor stuk beter dan lcd op de meeste punten:

 

SED (Toshiba/Canon)/ FED (Sony): kwalitatief beter dan plasma (en dus lcd) met lagere produktiekosten, lager energieverbruik. Toch kan SED niet met LCD konkurreren simpelweg omdat de economies of scale veel minder gunstig zijn dan SED zoals onlangs te lezen was in verklaring van de ceo van Toshiba.

 

OLED verkeert nog deels in de ontwikkelfase ook al heeft Sony een bijna produktiemodel gepresenteerd op de CES (11" en 27"). Door de mogelijkheid om bestaande lcd produktielijnen te konverteren naar oled, lijkt deze technologie nog de meeste kans te maken op lange termijn.

 

Ja en dan Laser. Lijkt mij ook een veelbelovend koncept maar ook hier is het verhaal of het inderdaad op de markt gaar komen, waneer en tegen welke prijs. Ben nog geen leveringsdatum tegengekomen. Heb iets gelezen over eind 2007 hetgeen betekent dat voor Beijing 2008 het produkt mogelijk voorhanden is.

 

Ik wil niet negatief zijn, integendeel. Ik zou het toejuichen dat andere technieken zich kunnen bewijzen maar de vraag is of ze die kans krijgen. In het slechtste geval zitten we opgescheept met alleen lcd. In het gunstigste geval blijft plasma en moet de konkurrentie aan met SED en Laser omdat die zich in eerste instantie richten op het grote display segment. Lcd zal in de toekomst het hoofd moeten bieden aan oled zoals dat nu al het geval is met kleine display toepassingen, omdat oled groeit vanuit de small display en mobiele markt.

 

groeten,

 

DeDream

 

 

NB om nog even terug te komen op het eerste bericht: Trustedreviews meld dat op de CES een prototype van een true full hd 42" van Hitachi te zien, maar waarvoor nog geen levering of prijzen bekend zijn. Zijn ook foto's van de zien. Op andere berichten (Cedia, september 2006) was te lezen dat het dispay in de 2e helft van 2007 wordt verwachr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Het wordt nu echt menens met full hd plasma. Panasonic maakt officieel melding van een aantal nieuwe full hd plasma waaronder een 42" vanaf eind Juni 2007 op de markt.

 

Summary

TH-58PZ700 : niet bekend / beschikbaar Augustus 2007

TH-50PZ700 : 3500 € / beschikbaar Mei 2007

TH-42PZ700 : 2500 € / beschikbaar Juni 2007

Prijzen zijn zonder btw lijkt mij.

 

Bronnen:

http://www.plasmareview.fr/IMG/pdf_DP_Panasonic_Mars_2007.pdf

http://www.panasonic.be/servlet/PB/menu/1250410_l3/index.html

 

In belgie worden wel andere serienummers gebruikt:

TH-50PY700F

TH-42PY700F

 

Schijnt dat hdmi 1.3 wèl wordt ondersteund maar geen 1080p/24fps...

 

Nog wat meer over de 42" uit de UK:

TH-42PZ700PED

106cm V Plasma Panel, 1920 X 1080 resolution, Ultra Slim, Intergrated Digital Tuner, 7 Day EPG, V- Real PRO 2 Technology, 1080p Processing and Remastering, 5,000:1 Contrast Ratio, 4096 Shades Gradation, SRS Trusurround XT, AVCHD/MPEGS & HD - JPEG VIEWER, PC Input, 3 x Scarts, 3 x HDMI WITH VEIRA LINK, Includes Pedestal. (Available in June'07) £1971.33

 

saluti,

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Pioneer belooft een doorbraak in plasma display technologie met een geheel nieuw ontwerp dat lcd en sed zou moeten doen vergeten door veel betere lichtopbrengst en kontrast. Planning voor Beijing 2008...
http://techdigest.tv/tvs/


Deze TV's komen al deze zomer/ najaar, ze waren op CES 2007 in January. Op de Pioneer sites staat het een en ander.

Ze zouden echt zwart kunnen weergeven...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Pioneer klopt. Het kontrastbereik zou zelfs onmeetbaar moeten zijn en beter dan SED. Als dat zou is zie ik nog meer donkere wolken boven SED. Het lijkt dat Pioneer hiermee een ongeloofelijke doorbraak heeft bereikt vwb plasma en flat panel in het algemeen.

 

Bij Panasonic is het een ander verhaal. De nieuwe generatie heeft een verhoogde kontrastweergave met beter zwartwaarde, zie bijv. het TH-42PV700F model op het belgische site: 3072 Equivalent Steps of Gradation / Max. 10000 : 1 Contrast.

 

Het full hd model heeft als waarde: 4096 Equivalent Steps of Gradation / Max. 5000 : 1 Contrast. Lijkt dus op een beter kleurmanagement met betere grijsgradatie voor het full hd model maar een hoger kontrastbereik voor het HD ready model. Las ergens op een site (geloof avmagazine.it) dat dit verschil goed te zien was op een tentoonstelling.

 

Deze informatie is op meerdere sites te vinden en lijkt dus geen typefout helaas. Je ziet ook bij sommige andere merken dat het full hd model vaak niet de laatste features aan boord heeft, bijv Toshiba: of 100hz of full hd.

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...