Ga naar inhoud

Specifieke vraag over satellietsignaal via internet

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik lees hier regelmatig maar kom eigenlijk alleen met vragen indien ik die niet via de zoekfunctie kan vinden. Nu is mijn vraag van samengestelde aard, en ik heb zo het idee dat er wel eens iemand kon zijn die hiermee directe ervaring heeft opgedaan.

Situatie:

Ik woon in Oslo en heb daar een klein schoteltje voor Astra 19E. In de nabije toekomst ga ik verhuizen en de kans is groot dat ik daar geen schotel kan opzetten of er geen Astra kan ontvangen. Een vriend van mij die op het (voor Noorse begrippen) platte land woont heeft goed zicht op het zuiden, hij woont alleen 150 km verderop. Daar heeft hij een goede internetaansluiting. Ook ik heb breedband en bij de verhuizing neem ik weer breedband.

Graag wil ik die vriend ertoe overhalen om een WaveFrontier 90 bij hem op te stellen en een satellietsignaal daarvan via het internet aan mij beschikbaar te stellen. Op die manier hoef ik hier geen schotel meer te hebben, en ik kan dan veel meer satellieten ’zien’, zoals Hotbird, Eutelsat, Thor, Sirius etc. Zijn voordeel is hetzelfde, ook meer satellieten voor hem. Ik heb een Canal Digitaal NL abonnement (in Mediaguard-CAM) en hij een Canal Digital NO. Als het kan wil ik het volgende: De WaveFrontier volhangen met Twin-LNB’s en twee multiswitches eraan hangen, zodat hij thuis en ik (via het internet) onafhankelijk van elkaar kunnen kijken.

Ok, tot nu toe alles nog vrij conventioneel, daar kom ik nog wel uit. Maar nu het praktische:

1 - Als ik bij mijn vriend een server-PC neerzet met DVB-sat-kaart + CI-slot (waarin mijn MediaGuard-cam + kaart kan), hoe kan ik dan dat beeldsignaal met redelijke kwaliteit via het internet naar Oslo krijgen, en hoe kan ik hier zappen en/of kanalen instellen?

2 – Kan ik ook op een of andere manier ook zijn Canal Digital NO-kanalen zien? Je kunt het card-sharing noemen, maar de kanalen die hij ontvangt met zijn Canal Digital zijn toch al gratis kanalen die ik hier nu nog via de kabel binnentrek, ik zou ze dan alleen ook op het werk willen kijken, waar geen TV staat. Mijn bedoelingen en de praktijkresultaten zijn dus -niet- in strijd met de wet. Ik denk dan aan een twin-receiver, in een PC of erbuiten, of een card-sharing module, waarover ik vaag wat heb gehoord.

3 – Wat voor upload-snelheid moet mijn vriend hebben opdat het beeld hier redelijk is? Mijn opvatting van redelijk is dat het beeld niet te blokkerig is, laten we zeggen, de beeldkwaliteit van internetuitzendingen van ’Andere tijden’ of beter. Mijn TV is toch al niet zo geweldig scherp.

4 – Wat zijn de nadelen en hoe stabiel is zoiets? Ik wil hem niet lastigvallen met ’reset dat ding ff voor me want ik zie niks’ of dingen van dergelijke aard.

Al met al een lang verhaal, maar de kern moge duidelijk zijn.

Geplaatst:

Als je een 100Mbit verbinding hebt (in die regio redelijk gebruikelijk) kun je het af met een Dreambox 500 en gebruik je WEBXTV om direct vanuit de dreambox te kunnen kijken.

Heb je een langzamere verbinding wordt alles lastiger. Je moet namelijk ook op afstand in staat zijn om te zappen.

Met een DVB-S kaart kan je met de meeste software en bijvoorbeeld videolan prima streamen (ook met een lagere resolutie i.v.m. je internet verbinding) alleen het zappen wordt dan een probleem denk ik, maar als je er toch al een PC voor neer wilt zetten, kun je via Externe Bureaubladtoegang ook zappen en de software herstarten als het ooit vastloopt. De PC kost (hem) wel zo'n 25 euro aan stroom per maand.

Cardsharing via WAN is niet in de huiselijke kring en dus per definitie illegaal. Gratis of niet, je hebt er een kaart voor nodig. Ook al is die kaart volgens jou gratis, hier wordt GEEN cardsharing via WAN besproken!

Ron

Geplaatst:

Bedankt voor je snelle antwoord!

Ok, de cardsharing (hoe legaal ook bedoeld) zal ik niet verder bespreken en het was ook meer een eventueel extraatje.

Als ik nou bij hem een DB500 zou neerzetten, hoe kan ik dan hier in Oslo zappen? Graag wil ik daarvoor mijn universele (programmeerbare) afstandbediening blijven gebruiken. Ik dacht eraan om de ontvangende pc bij mij thuis dan een IR-module kon hebben die mijn afstandsbedieningsignalen ontvangt, en dan op één of andere manier doorstuurt naar de DB500. Op zich zou een makroprogrammaatje daarvoor al kunnen helpen, maar hoe?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen