koilover Geplaatst: 14 januari 2007 Geplaatst: 14 januari 2007 Hallo satelliet vrienden, Ik bezit sinds december een AF9300PVR. Uiteraard heb ik al gezien dat er Firmware updates zijn voor dit toestel. Als ik de versie van mijn toestel opvraag krijg ik de volgende gegevens: Loader: Ld ver 1.1 Software: ARI-1067-204d Hardware: DV er 1.2 Op de Duitse site Arionboard heb ik de recentste update Beta-Software ARI-1067-2082 zien staan. Dit is al een hele reeks updates over deze van mijn toestel met heel wat aanpassingen en verbeteringen veronderstel ik. Kan ik deze firmware en/of software update zonder risico installeren, omdat het een beta versie betreft? Mijn toestel loopt regelmatig eens vast, of er is plots geen beeld meer na wat zappen met de melding op het scherm “service niet beschikbaar”. Als ik hem dan uit en aan zet, in stand by is alles weer normaal. Gisteren avond was het helemaal te gek. Hij schakelde zichzelf voortdurend aan en uit. Ik moest hem via de knop achteraan helemaal uitschakelen en dus terug laten opstarten. Ik zou de update doen via een laptop maar deze beschikt nog over een USB 1 poort. Zou dit een probleem geven? Wie geef me het juiste advies en raad wat ik kan doen? Groeten, Koilover
Gast Geplaatst: 14 januari 2007 Geplaatst: 14 januari 2007 Hi Koilover, Een Beta versie levert nooit 100% garantie. Echter, ik heb op mijn Echostar nog nooit problemen gehad en ik denk dat die anders heus wel op het Arion board vermeld zouden worden. USB 1 moet gewoon gaan. Het duurt ietsje langer, maar het zijn files van maar 1Mb geloof ik, dus mijn advies: Gewoon doen. Groet, JJK
Gast Geplaatst: 15 januari 2007 Geplaatst: 15 januari 2007 Lees even op dit board. Er is inmiddels genoeg geschreven over firmware updates. Nog even wat aandachtspunten: 1) De firmware die jij noemt stamt nog uit de begintijd van de 9300 (2005). 2) Een beta is niet noodzakelijk, je kunt ook voor de laaste OTA versie gaan (is ook bij de duitsers te downloaden; of geef me een PM) 3) Houd er rekening mee dat je je bootloader moet vervangen voor emmapvr9300_Boot_flash.mem 4) Houd er rekening mee dat je je harddisk na upgrade formateerd; de indeling is gewijzigd. 5) In de winkel is voor relatief weinig geld een USB to Serial interface te koop om het gemis van RS232 op te lossen. Wel heb je een nulmodem kabel nodig. 6) tenslotte: met een firmwareupgrade is het vrijwel onmogelijk om je receiver te verprutsen. Je kunt altijd terug naar je oude versie. Alle oude versies zijn nog te downloaden. Pas wel op met de bootloader upgrade. Als je die verpruts dan doet ie het niet meer. Misschien ben ik nog wat vergeten, maar dit lijken mij nu even de belangrijkste aandachtspunten. Suc6, LionKing PS Mijn AF9300 werk naar alle tevredenheid. Geen problemen met uitval; reboots; etc. zoals jij hierboven schetst.
koilover Geplaatst: 16 januari 2007 Auteur Geplaatst: 16 januari 2007 Hallo LionKing, Dus ik ben verplicht om eerst de bootloader via de nulmodem kabel te upgraden? Wat is de bedoeling en werking van die bootloader? Zou dit echt niet lukken via USB en Waarom? Ik zie nochthans de harde schijf met de mappen in de Windows verkenner en ik kan daar de bestanden naartoe verplaatsen. In welke map moet dit trouwens? Moet er een nieuwe map aangemaakt worden? Er staat inderdaad op arionboard veel informatie wat betreft updates. Dit is allemaal nieuw voor mij, vandaar al die vragen. Nogmaals dank Koilover
Gast Geplaatst: 16 januari 2007 Geplaatst: 16 januari 2007 @koilover, Het probleem zit hem in het ontbreken van een firmware update mogelijkheid via USB in de oude firmwareversies. De enige manier om de Arion op een firmware niveau te krijgen waarmee USB updates mogelijk zijn is via de seriele interface. Let wel: een oude PC met RS232 volstaat nog prima hiervoor. De software stelt weinig eisen. Alleen zul je op zoek moeten gaan naar een 0 modem kabel. De duitsers hebben in reactie op jouw verhaar aldaar een stappenplan gepost om van die antieke versie naar een recente versie te komen LionKing LionKing
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen