Ga naar inhoud

Kan ik een NAS schijf partitioneren?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een La Cie ethernet externe harde schijf van 320 GB . Ik wil deze in een aantal partities opdelen waarvan er twee in Fat32 om deze ook met een MAC te kunnen benaderen. Dit moet toch mogelijk zijn?

Ik heb partition magic 8.0 maar deze ziet uitsluitend de twee interne schijven. kan je met partition magic uitsluitend lokale schijven bewerken?

hoe krijg ik e.a voor elkaar?

thx

Renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Geplaatst:

um

ik dacht dat je zelfs in windows meerdere partities kunt aanmaken met de diskmanager met verschillende formats, maar dan wel als logische drives en niet als primary

echter begrijp ik je goed en staat er al wat op?

cheers

The Crying Cowboys

Aaron Rux

Geplaatst:
Citaat:
Ik heb een La Cie ethernet externe harde schijf van 320 GB
Renzie

Dit soort externe schijven hebben een eigen OS-je aan boord. Dit OS kan de disk wel formatteren en mogelijk voorzien van partities. Met een externe partitie manager zoals Partition Magic kom je hier niet 'aan'.

De meeste ethernet disken hebben een OS dat je niet kunt aanpassen en zelfs de disk partitioneren gaat dikwijls niet. De NSLU2 van Linksys kan dit met een alternatieve image wel. Er zijn meerdere NAS oplossingen die inmiddels 'open' zijn. Google zal je wel verder kunnen helpen.

Dat zeg ik... lezen!

Geplaatst:

ik heb inmiddels op de La Cie site gelezen dat je de disk via USB wel kan partitioneren, maar dat eenmaal aangesloten via ethernet er slechts 1 partitie via het netwerk te benaderen is. het wordt daarom afgeraden. ik zal hem dus niet partitioneren, maar wil hem nog wel converteren naar Fat32. als ik hem formateer met de bijgelverde utilities disk krijg ik niet de optie om het fileformaat te veranderen.

iemand een suggestie?

renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Geplaatst:

Citaat:
deze ook met een MAC te kunnen benaderen

dat is toch je doel, waarom dan specifiek naar partitie en format kijken?

als het een NAS is moet je die toch ook kunnen mounten onder het MAC-os

(we hebben nogal wat mac's draaien en die gebruikers mounten per samba)

of heb je nog een speciale bedoeling met dat benaderen?

cheers

The Crying Cowboys

Aaron Rux

Geplaatst:

ja, ik wil de bestanden met eem MAC en met een windows machine kunnen benaderen (60 GB aan itunes en 25 GB aan foto's). daarvoor is het nodig dat de schijf in fat32 komt te staan. de Mac kan niet met NFTS overweg.

renzie

Geplaatst:

Renzi,

ik ben bang dat we langs elkaar heen praten/schrijven

(ik overigens ook eens op de laCie site gelezen)

wat Barabas schreef betreffende het OS op zo'n ethernet disk en de formatering/partitionering

alsmede wat ik bedoel te zeggen is dat je NAS (networkaccessablestorage) zijn eigen diskmanagement en format kent die het mogelijk maakt voor alle soorten OS clients om naar die disk te schrijven middels het mounten

(lacie heeft speciale hulpsoftware om networkdrives te mappen welke principieel een mount aanmaakt op een Client)

mijn nslu2 (met usb disk) is welliswaar niet gelijk aan jouw ethernet disk maar het principe is dat ik van dreambox/windowsPC/maclaptop op de disk kan schrijven (enerzijds op een public gedeelte anderzijds op een privémap per aanmelding)

je hangt de ethernetdisk per netwerkkabel aan je switch of hub en kunt hem vanaf de MAC benaderen, zonder dat het van belang is of dat bestand welke je erop knalt oorspronkelijk een bepaald format heeft

of begrijp ik jouw intenties niet goed (dan graag aanvullen)

cheers

The Crying Cowboys

Aaron Rux

Geplaatst:
Citaat:
Renzi,

alsmede wat ik bedoel te zeggen is dat je NAS (networkaccessablestorage) zijn eigen diskmanagement en format kent die het mogelijk maakt voor alle soorten OS clients om naar die disk te schrijven middels het mounten
(lacie heeft speciale hulpsoftware om networkdrives te mappen welke principieel een mount aanmaakt op een Client)

cheers

Tonski, het zou heel goed kunnen dat de harde schijf zijn eigen format heeft. Deze staat nu op XFS als bestandsformaat.

wat ik wil is straks mijn itunes, foto's alsmede wat wordbestanden zowel met de MAC alswel met de windows via het netwerk kunnen benaderen.

ik heb altijd begrepen dat uitsluitend bestanden in het FAT32 filesysteem door beide platformen worden begrepen. Als het zo is dat XFS een fileformat van La Cie is waar de MAC en Windowsmachines beide mee overweg kunnen, dan ben ik ook geholpen.

Renzie

Geplaatst:

ah dan kom je al dichterbij aan een oplossing

want de nslu2 usb disk is hier ext3 geformatteerd

die zou windows nooit zo maar kunnen lezen en schrijven, mits een geschikte mount bestaat

en ik kan dus absoluut bestanden overzetten per verkenner en terug die windows leest en gebruikt

het moet denk ik dus ook mogelijk zijn op die Nieuwere LaCie ethernet disk

nu nog hoe bij jouw...

is voor de huidig aangemelde windows user (loginnaam en passwoord) een share op de LaCie aangemaakt?

cheers

The Crying Cowboys

Aaron Rux

Geplaatst:

nee, ik heb nog geen share gemaakt. ik dacht eerst duidelijkheid te verkrijgen inzake het te hanteren bestandsformaat alsvorend een share te maken en bestanden van mijn lokale schijven te verhuizen naar de netwerkschijf. ik heb nu nog geen Mac machine, maar dat die komt er binnen een paar maanden.

renzie

Geplaatst:

Renzie dan moet je gewoon eens proberen...

die share aanmaken en via enkele pc's (toekomstige mac and all) op de share mounten

dat is natuurlijk ook leuk voor je dreambox, of had je die verkocht? grin.gif

cheers

The Crying Cowboys

Aaron Rux

Geplaatst:
Citaat:
Renzie dan moet je gewoon eens proberen...
die share aanmaken en via enkele pc's (toekomstige mac and all) op de share mounten

dat is natuurlijk ook leuk voor je dreambox, of had je die verkocht? grin.gif

cheers

Ok, ik laat hem zo staan en heb ee tweetal shares aangemaakt. ga idd ook met de Dreambox aan de slag om die tzt te mounten.

Thx

Renzie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen