Ga naar inhoud


radio stream maken


Gast edske

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of dit de juiste topic is, maar kan iemand mij eenvoudig uitleggen hoe ik een radio stream op mijn site zet? Dwz uitzenden via internet, evt met Winamp oid. Het is de bedoeling om ook een microfoon te gebruiken en niet alleen maar non stop muziek. Met winamp uitzenden wordt aangeraden, maar kun je dan ook nog een microfoon gebruiken? Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat kan inderdaad heel simpel met Winamp i.c.m. Shoutcast.

 

Alleereerst download je de Shoutcast DSP van http://www.shoutcast.com, als je zelf ook de server gaat draaien download je daarvandaan ook de server software.

 

Vooral de eerste wijst zich zelf, als je bij "Input" (het 4e tabblad) kiest voor Soundcard Input kun je ook een microfoon gebruiken.

 

De server configureren kan wat moeilijk worden. In de configuratiefile staat uitleg, maar ik kan me voorstellen dat je er als beginner nog geen chocola van kan maken. Heb geen tijd om een hele tutorial te maken, maar als je er iets over wilt vragen kun je het hier kwijt.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

super, bedankt voor de tips. Ik ga aan de slag dit weekend. Moet nog wel de experia box vrij maken voor een poort maar ach...

Dus je kunt zelf als server spelen, en anders via je gekregen ruimte van de provider neem ik aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet wel altijd een echte Shoutcast (of Icecast) server draaien, dit kun je zelf doen (het goedkoopst) je kunt ook ruimte huren bij providers die dit aanbieden. Echter heb je aan je statische homepage ruimte (als het om liveprogrammering gaat dan) weinig.

 

Let overigens wel goed op de rechten hoor, de BUMA vind je zo weet ik uit ervaring. Zelfs al heb je maar 10 luisteraars gemiddeld en zend je 1 uur per week uit.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het verleden een Windows media server online gehad.

Deze draaide de gratis te downloaden Windows media encoder.

Perfecte oplossing, maar heb ook ivm rechten de boel maar weer uit gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de Buma heeft je zo gevonden geen probleem doen ze niet moeilijk met een 24/7 stream ook weekend online stations.

 

Waar je ook aan moet denken hoe je de boel ingaat sturen en welke bitrate ook niet onbelangrijk minimaal is toch wel 96k 128 is een stuk beter alles daarboven ook maar er zijn er mensen die dan problemen gaan krijgen.

 

Ik heb er netzoals Elpino ruime ervaring mee.

het mooiste is een server huren dan kan je meerdere luisteraars hebben dit kan je al vanaf 5 euro permaand.

Onze geest is als een Parachute hij werkt alleen als die open is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder reclame kost het 272 euro en dat is alleen voor de buma.

 

Sena

 

1 - Muziek op Internet

Via het world-wide-web zijn zeer veel radiostations actief.

Hierbij kan het muzieksignaal uitsluitend via het internet worden gedistribueerd maar ook gelijktijdig met het traditionele radio-signaal. Een en ander gebeurt via de techniek "Streaming-Audio".

Belangrijk hierbij is dat de luisteraar op geen enkele wijze invloed kan uitoefenen op de te beluisteren muziek of de muziek kan downloaden.

Met andere woorden: de muziek kan alleen worden beluisterd !

 

De vergoeding wordt vastgesteld aan de hand van het listeners-log en de playlist en bedraagt

€ 0,00087 per luisteraar / per track met een minimumvergoeding van € 547,- per jaar / per kanaal.

 

De SENA vergoedingen zijn op jaarbasis, vrij van BTW en worden jaarlijks aangepast met het Consumenten Prijs Indexcijfer, reeks totalen / alle huishoudens.

Onze geest is als een Parachute hij werkt alleen als die open is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de gewone man zou ik me niet zo druk maken om die rechten. Je krijgt mogelijk wel een bericht van het bedrijf, maar kun je gewoon naast je neerleggen.

 

Zolang jezelf niet stinkend rijk wordt daarvan, maakt het allemaal niet zoveel uit heur.

 

(Ik heb nog niet gehoord dat er mensen hiervoor opgepakt en veroordeeld zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...