Ga naar inhoud

twin lnb of doorlussen????

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Citaat:

Zoals al eerder aangegeven, bij doorlussen bepaald de eerste ontvanger vanaf de LNB naar welke polarisatie gekeken wordt en in welke band. De tweede ontvanger kan alle transponders met dezelfde polarisatie en in dezelfde band bekijken.

Dit is niet altijd waar. Ik heb - met een gewone LNB - een skybox doorgelust staan vanaf een Maxplus. Om op de skybox te kunnen kijken moet de Max wel op 28.5 O staan, maar dan ontvang ik op de skybox ook alles, ongeacht polarisatie en band.

Ik zeg er meteen bij: ik neem niets op, maar kijk alleen naar een van beide receivers.

Geplaatst:

Tja, dat werkt wel, maar zet nou eens je Maxplus aan en ga daar eens mee zappen; moet je kijken wat er met je Skybox gebeurd.

"That's another fine mess you've got me into"

Geplaatst:

Vrijwel alle PVRs met twee tuners houden rekening met doorlussen. De Topfield laat je bijvoorbeeld niet zappen naar een zender als daardoor een opname verpest gaat worden. Dat probleem bestaat dus gewoon niet (komt alleen voor als je twee losse ontvangers doorlust).

Koop dus gewoon alvast een twin LNB (nauwelijks duurder dan een single).

Geplaatst:

Sorry, ik had erbij moeten zetten dat die beperking alleen aanwezig is als de eerste ontvanger aanstaat. Als deze uitstaat neemt bij de meeste ontvangers de tweede de volledige controle over de LNB over en heb je dus alles ter beschikking.

Er kunnen uitzonderingen zijn bij bepaalde ontvangers die als ze uitstaan het gelijkstroompad niet doorschakelen naar de tweede ontvanger zodat die het dan helemaal niet meer doet. Omdat een LNB alleen transponders kan ontvangen in de mode waarop hij ingesteld is, hogeband horizontaal, hogeband verticaal, lageband horizontaal of lageband verticaal, en de commando's daarvoor door de ontvanger via de coax gegeven worden krijg je alleen op beide ontvangers beeld als deze dezelfde mode kiezen. Bij doorlussen worden meestal de commando's van de tweede ontvanger geblokkerd. Bij gebruik van een splitter geldt de regel dat horizontaal prioriteit heeft boven verticaal en de hogeband boven de lageband. Bij splitters kan nog een probleem ontstaan als beide ontvangers op de hogeband staan omdat een faseverschuiving tussen de beide 22KHz signalen het uitdoven van dit signaal kan geven en de LNB dus terugvalt op de lageband.

Het aansluiten van twee ontvangers op één LNB via doorlussen of een splitter is mogelijk en gaat goed als de beperkingen bekend zijn.

De beste oplossing blijft een twin LNB.

Albert-H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Even voor mijn duidelijkheid want ik zie soms door de bomen het bos niet meer.

Ik heb een topfield 4000 pvr en als ik nu tuner 2 (die ik alleen heel soms gebruik voor opnemen) doorlus kan ik dan boven (staat er nog niet maar de vrouw wil dat weer graag) op een 2e decoder gewoon alles kijken terwijl er ook beneden gekeken wordt?

Uiteraard heb ik al een twin lnb etc om alles onafhankelijk op te kunnen nemen...

Geplaatst:

Miscchien dat dit werkt, je bent beter af als je de 2de kabel eerst naar boven laat gaan en dan daar doorlussen naar de tf4000 op tuner2, of koop een splitter(2 kabels via 1) en een quad lnb (zie de FAQ).

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Geplaatst:

Boven kan dan alleen echt alles bekeken worden als de decoder beneden uitstaat.

Als je doorlust en de eerste decoder staat aan dan gaan de hierboven genoemde beperkingen werken. Er kan maar één decoder de LNB besturen, de decoder die dat doet bepaald in welke mode de LNB geschakeld wordt en de tweede decoder kan alleen de transponders die binnen die mode vallen bekijken. Alleen als de eerste decoder uitstaat kun je op de tweede alles bekijken omdat dan de besturing van de LNB aan de tweede decoder overgelaten wordt.

Of je met een twin decoder één decoder kunt uitschakelen zodat deze de LNB besturing aan de doorgeluste decoder overlaat weet ik niet.

De mogelijkheid die WPW aangeeft gaat prima als je aan het gebruik van twee decoders gelijktijdig genoeg hebt. Als er in dat geval boven gekeken wordt zijn de beperkingen van kracht voor de decoder beneden die vanaf boven doorgelust is.

WPW, de zinsnede , of koop een splitter(2 kabels via 1) en een quad lnb, is mij niet duidelijk. Waarom een quad in combinatie met de splitter.

Natuurlijk is een quad met een extra kabel naar de decoder boven de beste oplossing, maar dan is er geen splitter nodig. En natuurlijk kan één van de kabels vanaf de twin via een splitter naar twee decoders gebracht worden, maar dan is er geen quad nodig,

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Zonder een quad heeft die splitter weinig zin, die 3de kabel moet bij de lnb ergens aan vast. Het scheelt gewoon 1 kabel die je niet hoeft te trekken.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Geplaatst:

Hallo WPW.

In dit geval moeten we het begrip splitter wat specificeren denk ik.

Traditioneel is een splitter een passieve impedantie aanpassing die het mogelijk maakt om één coax kabel te splitsen in twee of meer kabels zonder aanpassingsfouten te krijgen. Voor satelliet ontvangst moet deze splitter de gelijkstroom voor de voeding van de LNB kunnen doorlaten.

Een quad LNB heeft vier uitgangen waarop vier ontvangers, via een eigen coax, aangesloten kunnen worden.

Nu bestaan er systemen die het signaal van meerdere LNB's, of uitgangen van een quad LNB, kunnen combineren, dit signaal dan via één kabel transporteren en aan het eind daarvan weer splitsen in aparte signalen die dan naar verschillende ontvangers gevoerd kunnen worden. Ik denk dat jij met jou splitter het splitsende deel van een dergelijk systeem bedoeld.

Dit is echter een heel ander apparaat dan dat normaal onder de naam splitter bekend staat.

Albert_H.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen