gsm Geplaatst: 18 januari 2007 Geplaatst: 18 januari 2007 Ik heb een ASUS P5P800 moederbord met daarop een P4-3,2GHz CPU met bijgeleverde pentium koeler Nu heb ik de laatste tijd nogal last dat mijn CPU te warm wordt volgens het meegeleverde progje PcProbe. Ik heb vandaag de pc eens helemaal schoongemaakt qua stof en ook de koeler Daarna hoorde ik hem bijna niet meer lopen, zo stil, maar als ik nu wat gaat doen dan komt PcProbe weer op met een alarm. De temperatuur van de CPU is dan ±75°C en van de HD 25°C PcProbe staat ingesteld (standaard) op 72°C voor de CPU. De ventilator draait en schommeld tussen de 3000 en 3500 toeren maar ik heb ook wel eens gezien dat die over de 4500 toeren draait. Ik ben nu wat aan downloaden en ik heb total commander openstaan en Incredimail - internet - Skype en ik ben een 3GB programma aan het inpakken als een zip file. Geen zware uitvoeringen dacht ik zo. de temperatuur is maar tijdelijk zo hoog en even later is die weer rond de 45°C Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn ? Als ik wat vergeet te melden dan hoor ik het graag en zal dat direkt aanvullen. Alvast bedankt
Thomas2000 Geplaatst: 18 januari 2007 Geplaatst: 18 januari 2007 Wegens de schommelende temperaturen misschien een sensor. Anders misschien even de pasta vervangen. Groeten Thomas Rule #1 Good computers don't go down. Rule #2 There is no such thing as a good computer.
gsm Geplaatst: 18 januari 2007 Auteur Geplaatst: 18 januari 2007 Citaat: Wegens de schommelende temperaturen misschien een sensor. Anders misschien even de pasta vervangen. De censor weet ik niet waar die zit, eerlijk gezegd weet ik ook niet hoe PcProbe werkt en hoe die de temp meet van de CPU en HD. Dus wat de sensor betreft dat zal ik dan moeten bekijken maar ik heb niets gevonden. De koelpasta is inderdaat een optie, ik heb de koeler er af gehad van de CPU en de pasta was stijf zo niet hard. Maar om nu even wat pasta te halen met dit weer zie ik nu even niet zitten maar ga dat zeker morgen halen. Andere suggesties ? Kan ik daar morgen gelijk op in spelen. Bedankt voor je meedenken en je advies.
raptor Geplaatst: 18 januari 2007 Geplaatst: 18 januari 2007 de temp sensor zit in je cpu en ook in een hd is deze aanwezig,je moederbord leest deze waardes uit via een speciale chip op je mainboard,je hd loopt gewoon via de ide of s-ata kabel. als je een koeler van je cpu verwijderd is het wel heel erg raadzaam de oude rommel te verwijderen met bv een beetje wasbenzine,en dan een dun laagje nieuwe pasta aan te brengen. en met dun bedoel ik heel erg dun alle overige pasta word er tussen uit geperst dus heeft het geen zin om er een halve tube tussen te spuiten. op passen met de zgn zilver pasta's deze zijn geleidend en kunnen mogelijk sluiting veroorzaken als het op plekken komt waar het niet hoort.
gsm Geplaatst: 18 januari 2007 Auteur Geplaatst: 18 januari 2007 Citaat: de temp sensor zit in je cpu en ook in een hd is deze aanwezig,je moederbord leest deze waardes uit via een speciale chip op je mainboard,je hd loopt gewoon via de ide of s-ata kabel. als je een koeler van je cpu verwijderd is het wel heel erg raadzaam de oude rommel te verwijderen met bv een beetje wasbenzine,en dan een dun laagje nieuwe pasta aan te brengen. en met dun bedoel ik heel erg dun alle overige pasta word er tussen uit geperst dus heeft het geen zin om er een halve tube tussen te spuiten. op passen met de zgn zilver pasta's deze zijn geleidend en kunnen mogelijk sluiting veroorzaken als het op plekken komt waar het niet hoort. Dank je wel voor je uitleg !
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen