Ga naar inhoud

SATA & IDE Harddisk in een pc kan dit ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb een sata hdd van 250g in mijn pc gezet en daar xp op gezet

maar als ik nu mijn ide hdd 2x los gooi start de pc niet op hij geeft aan dat er bestanden ontbreken

als ik xp alleen instaleer zonder dat de ide hdd aangesloten zijn werkt het wel maar dan ziet hij later deze hdd 2x weer niet

is hier een oplossing voor????????

ik heb een Asrock MB type P4VM8 met de laatste bios update

de sata schijf staat in de bios op non raid

Mvrgr Sigma

DM8000HD-PVR/DvD_DM7020HD-V2_DM800Se-V2_DM525

Harddisk Samsung 2TB__Tuner A :draaibaar Tuner B :vast Tuner C Tuner D

Vantage 8000 S TWIN HDTV PVR

• Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

dit heb ik ook gehad met een raid set.

DAn moest ik met de xp cdrom aangeven waar de xp zich bevond.

met de optie rebuild.als er dan een schijf configuratie anders werd (1 erbij of eraf)

zit er op de sata schijf een uitgebreide partitie of een primaire partitie.

volgens mij als het een uitgebreide partitie is dan kun je niet meer opstarten als je de ide schij eraf haalt.

Hier staat dan nl de informatie op dat de xp van de sata gebruikt moet worden.

Correct me if i am wrong.

Geplaatst:

De sata schijf is opgedeeld in 4 partities C/E/F/G

kijk ook even hier na dit staat achter de betrevende schijf

1306087-Schijfbeheer.JPG

Mvrgr Sigma

Geplaatst:

ziet er een beetje vreemd uit het lijkt wel of dat je windows op je h schijf aanwezig is en dat je c alleen nog informatie bevat van een dualboot,dat je d drive actief is komt waarschijnlijk omdat daar vroeger je windows op heeft gestaan.

zie mijn systeem de eerste hd een 320 seagate sata is opgedeeld in c,d,e de f schijf is ook een serial ata,g is een 80 gb ide en h is een oude 20 gb ide.

post-1501-1318259029,1172_thumb.jpg

Geplaatst:

nee de D schijf is altijd mijn extra hdd geweest

de H is mijn oude C schijf ze zijn bijde IDE

Mvrgr Sigma

Geplaatst:

een externe hd of om het even welke andere partitie als je c: hoeft niet actief te zijn.

blijkbaar staan er toch nog systeem bestanden op h en staat windows er waarschijnlijk ook nog op.

Geplaatst:

Dit gaf hij ook aan bij de installatie van XP toen de schijf nog niet een partitie was

maar het geke is als ik XP op de SATA zet terwijl er geen IDE schijf aangesloten zit geeft hij dit niet aan

Mvrgr Sigma

Geplaatst:

Dat is het niet die zijn geheel verwijderd

heb de schijf via de installatie CD XP geformateerd

Mvrgr Sigma

Geplaatst:

Jammer dat er niemand mij een antwoord kan geven hoe ik dit kan oplossen

Mvrgr Sigma

Geplaatst:

Je hebt duidelijk een probleem met de actieve partitie. Ik denk niet dat je dit, zonder dataverlies, kunt oplossen met WinXP. Ik heb hetzelfde beeld van mijn HD's als Raptor. Als een partitie actief is, is het niet door te formateren, dat die niet meer actief is. Het makkelijkste is met Partition Magic de partities veranderen, waarbij je de actieve partitie op je SATA-disk bepaald, en de andere partites verandert van primaire in logische partities (in een extended partitie). Met Partition Magic kan dit allemaal zonder dataverlies. Kijk ook eens na in de Bios vanaf welke HD er normaal geboot moet worden, als je hier eerst je IDE-schijf hebt aangegeven, en er is een actieve partities (wat duidelmijk blijkt uit je bijlage), dan zal de Pc hiervan proberen op te starten, maar niet kunnen daar er zich hier geen OS bevindt en een foutmelding geven. Als de IDE-drive niet is aangesloten, zal de Bios verder zoeken naar een andere drive (indien aangegeven in het bios), en in dit geval booten vanaf de eerste actieve parties, in dit geval de SATA.

Een andere oplossing, met XP en MET dataverlies dan, is de primaire partities volledig weglaten en nieuwe logische drives creeëren in de extended partitie.

Ik hoop dat dit je een beetje op weg kan helpen

Succes

Jan

Geplaatst:

Als ik mijn data die er op staat safe en dan de partitie verwijder van de ide schijf

en dan het hele gebeuren op nieuw instaleer zou het dan opgelost zijn ?

of moet ik in de bios aan geven dat ik als eerste boot de sata heb

Mvrgr Sigma

Geplaatst:

Je hebt, als ik het goed gezien heb, 2 actieve partitie's (C en D) en een andere "vreemde eend", de H. Ik veronderstel dat dit ook een primaire partie zal zijn, die niet aktief is.

Laat ons aannemen dat de C de primaire partitie is met de Windows (dus op je SATA).

- je backupt alle date van de D: en de H:

- je verwijdert die partities in Windows (in het configuratiescherm, systeembeheer, drives oid, ik gebruik een Engelse Win, dus zeker ben ik niet)

- je maakt ze terug aan, maar nu als logische drives in een extended partitie (eneneens via configuratiescherm ....)

- In je bios geef je aan dat de PC moet opstarten vanaf je SATA-drive

Een "goed" disksysteem moet er wel degelijk uitzien zoals de bijlage van Raptor.

Als je er tegenop ziet de partities te verwijderen en terug aan te maken moet je opstartprobleem ook direct opgelost zijn door de juiste drive voor het opstarten aan te geven in het bios (zie hoger), maar dan blijf je met een "problematisch" disksysteem zitten.

Succes

Jan

Geplaatst:

op de twee ide schijven staat niet veel date

dus dat is het probleem niet

ik heb overigens XP pro NL

ik bedoel dus dat ik XP in zijn geheel opnieuw op de C schijf zet, maar moet ik dan in de bios de sata als boot schijf in stellen voor ik XP instaleer

Mvrgr Sigma

Geplaatst:

Als die C: zich op de SATA bevindt, moet je dit inderdaad doen.

Ik zou, voor de zekerheid, in het bios de SATA als eerste opstartschijf opgeven, en de beide IDE-schijven loskoppelen alvorens XP te installeren. Daarna de IDE"'s terug aansluiten en de drive-letters juistzetten (Configuratiescherm, aparaatbeheer, ...).

Jan

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen