Ga naar inhoud

SATA & IDE Harddisk in een pc kan dit ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oke ik ga dat probeeren

bedankt voor zo ver

Mvrgr Sigma

DM8000HD-PVR/DvD_DM7020HD-V2_DM800Se-V2_DM525

Harddisk Samsung 2TB__Tuner A :draaibaar Tuner B :vast Tuner C Tuner D

Vantage 8000 S TWIN HDTV PVR

• Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Voor het herkennen van sata schijven heb je Windows XP SP2 nodig. Als je die niet hebt, moet je tijdens de installatie in het begin op F6 drukken om middels een flop, waar de sata drivers voor je moederbord op staan, de juiste drivers te installeren. Pas dan zal XP de sata schijf zien.

Het handigste is dus meteen een XP SP2 schijf te gebruiken.

In de handleiding van je moederbord staat hoe je de sata drivers op een flop krijgt en hoe je op een sata schijf moet installeren. En uiteraard in de bios aangeven welke schijf de bootschijf is.

Geplaatst:

Crest,

Ik denk dat je het hier over een RAID-drive hebt, XP zonder enig servicepack installeert zich probleemloos op een SATA, voor zover niet in RAID. Wat wel een probleem kan zijn, is SATA2, want oudere moederborden herkennen SATA2 niet als opstartdrive.

Ik weet het zeker, uit bittere ervaring wat die SATA2 betreft.

Jan

Geplaatst:

Mijn sata staat via een jumper in gesteld als sata en niet als sata 2

ook heb ik die via een flop de drivers geinstalleert maar toen herkende hij na de instalatie de ide schijven niet meer

Dus voor mij als leek ik weet het niet

Mvrgr Sigma

Geplaatst:

Je hebt een probleem, vrees ik. Je hebt een SATA2-schijf, en voor je bios maakt de stand van de jumpers niets uit, die "ziet" een SATA2. Wordt de drive herkent als je opstart? En als je in het bios-menu gaat, staat je drive er dan in? Indien niet, dan heb je pech, je moederbord herkent de schijf niet (een opgestarte winXP zal ze wel zien, maar dat is pas na het volledig opstarten van XP).

Anders WinXP terug instaleren op de IDE, en de SATA zal probleemloos herkent worden na het opstarten.

Je moet ook eens kijken in je bios (normaal "DEL" iondrukken gans in het begin van het opstarten) of je SATA niet in RAID staat, maar dat denk ik niet, je zou een foutmelding krijgen.

jan

Geplaatst:

Als ik de bios op RAID zet herkent hij hem niet

maar als hij op NoN RAID staat herkent hij hem wel

Mvrgr Sigma

Geplaatst:

Dan kun je WinXP vanaf je SATA opstarten. Als ik me niet vergis heb je deze reeds geïnstalleerd, dus opnieuw installeren is niet nodig, enkel in je bios de opstartvolgorde juist zetten, zodat de pc opstart van de SATA en de boel zou moeten werken. Enkel het probleem van je disk-systeem (met je actieve partitie's op de IDE) blijven bestaan, maar als je ermee kunt leven, mij een zorg.

Naturlijk Non-raid in het bios.

Jan

Geplaatst:

nu dat werkt dus niet krijg de melding dat er bepaalde bestanden ontbreken

Mvrgr Sigma

Geplaatst:

Dan blijft er niers anders meer over dan XP opnieuw te installeren op de SATA, maar wel de 2 IDE's ontkoppelen, dan kan XP geen cruciale opstartbestanden naar daar schrijven (ntlaoder). En eerste boot-device de SATA in de bios.

Succes

Jan

Geplaatst:

Zwozwedra

het is gelukt xyxthumbs.gif

bedankt iedereen smile.gif

Mvrgr Sigma

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ook nog een sata/ide vraagje, wil er geen nieuw topic voor openen.

Heb in mijn htPC naast de ide schijf later een sata schijf bijgeplaatst. Nu wil ik de ide schijf voor de dreambox gaan gebruiken, en alleen de sata in de pc laten zitten. Wil dat zonder problemen?

VU+ Duo2 - PrismCube

Geplaatst:

Als het besturing systeem alleen op de sata staat moet dat geen probleem zijn

mij mij was het probleem dat er bepaalde bestanden waar Windows mee op start op de ide werden weggeschreven en daardoor ging het fout

maar ik lees dat de sata er later bij is gezet nu ik denk dat je dan Windows op nieuw moet installeren

Mvrgr Sigma

Geplaatst:

de ide gaat in de dreambox, de sata blijft in de pc. Tenminste, heb gelezen dat er geen sata aansluiting in de dream aanwezig is. (heb hem nog niet)

Besturing staat nu nog op de ide, gebruik de sata als back-up. Voor de back-up komt weer een nas schijf, maar dat is nu niet relevant.

Dus als ik de ide uit de pc zou halen, pc opstarten op cd-rom, zou ik dan windows kunnen installeren op de sata?

VU+ Duo2 - PrismCube

Geplaatst:

Als je de ide imaged en die op de sata zet. daarna pc uitzetten en ide verwijderen?

Groeten Thomas

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen