Ga naar inhoud

Eerste ervaringen Humax 2000 HDCI

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb sinds twee dagen een Humax 2000 HDCI, en dit zijn de ervaringen....

Mijn Humax 2000 draait met een Freecam 2.019, aangesloten op een Samsung LE40F71B (FULL-HD dus) met HDMI.

Heb tot voor kort gedraaid met een Echostar 3000 IP en daarmee dus vergeleken :

De standaard meegeleverde SW 1.00.03 had meteen al een veel slechter SDTV beeld als de Echostar.

Na upgrade tot SW 1.00.08 was SDTV een stuk beter, nagenoeg even goed als op de Echostar. Alleen helaas wel wat "vlak-werking" bij donkere passage's, hetgeen de Echostar niet heeft...

Het HDTV beeld van de Humax is goed op de open HD-kanalen, maar helaas hebben echter de betaal-kanalen bijna continue "blokjes-regens".

De MPEG-2 HD is dan wel een stuk beter dan de MPEG-4 kanalen.

Op de SD betaal-kanalen inderdaad nu en dan een "groene flits", niet hinderlijk, maar het hoort toch niet.

Het beeld op de Echostar heeft geen verschil tussen open of betaal-kanalen.

En ook ik heb flinke vertraging in het verkrijgen van beeld bij het zappen naar een HD-kanaal.

Het kanalen editen, het bijvoegen van satelieten, het instellen van de CI was op de Echostar veel eenvoudiger, en er konden 5000 kanalen in.

De Humax is minder flexibel en kan maar 4000 kanalen aan.

De Setedit die apart te verkrijgen is voor de Echostar, om eigen settings te uploaden was erg gebruiksvriendelijk.

De Formula van Humax kun je bijna geen editer noemen, het is een beperkt tool met weinig editing mogelijkheden, danwel gaat het erg omslachtig.

De HD-beelden met HDMI vanuit de Humax zijn helaas ietsje groter dan het beeldscherm van de Samsung, wat dus betekent dat aan de zijkant niet al het beeld zichtbaar is (maar dit zou eventueel ook aan de Samsung kunnen liggen)

Beide apparaten werken wel even goed op de Freecam, met alle leuke voordelen van dien, dus ook andere wondercams zullen wel werken.

De apparaten zijn beide vergeleken op basis van Fixed dish met 4 LNB's, ervaringen met motor-sturing kan ik dus niet kunnen geven.

In samenvatting :

Het is dat de Humax de HDTV-standaarden aankan, en de Echostar niet, want verder zie ik nog geen voordelen bij de Humax.

Ik hoop derhalve dat de volgende release van de Software minimaal de storingen op de betaal-kanalen aanpakt, voor zowel SD als HD, en dat de Editing-mogelijkheden wat flexibeler worden.

Daarnaast is er dus qua "vlak-werking" nog wel wat beeld-verbetering te behalen.

Gezien echter het grote verschil in beeld-kwaliteit tussen versie 1.00.03 en 1.00.08 denk ik dat Humax al aardig op de goede weg is, en er uiteindelijk wel uit zal komen.

Ook zou een wat gebruiksvriendelijkere kanalen-editor dan de Formula prettig zijn, of anders maar hopen dat onze vriend van setedit.de er maar weer eentje bouwt...

Mike

Geplaatst:

Leuk bericht....het blijft toch wel vreemd dat er na een jaar nog steeds mensen zijn met problemen met deze humax, maar dat kan ook aan de verschillende hardware liggen waaraan de humax aangesloten is.Afgezien daarvan is het gewoon niet te geloven dat er nog steeds geen fatsoenlijke settings editor(bv. Humbox) voor dit model bestaat. Ik gebruik mijn hdci 2000 dan ook alleen om bbc HD en een aantal andere HD kanalen te kunnen kijken. Bij een receiver waarvoor ik toendertijd €500 betaald heb mag men wel iets meer verwachten......

Geplaatst:

Ik gebruik mijn Humax HDCI-2000 op een Pioneer PDP-427XA 42" HD Ready Plasma TV en heb net dezelfde ervaringen als jij.

Ik werk nog wel steeds met de software versie 1.00.07 omdat de 1.00.08 nog steeds niet officieel is gereleased. Ook zouden er volgens het Humax forum niet veel verbeteringen zijn t.o.v. 1.00.07. Ik vind zelfs dat mijn HDCI-2000 met v1.00.07 niet trager reageert bij het zappen tussen HD zenders dan bij SD zenders.

Mijn wensen voor de volgende software release zijn:

- onthouden van de namen van de favorietlijsten (nu verdwijnen die soms)

- sneller gecodeerde zenders weergeven

- betere beeldkwaliteit bij SD kanalen met relatief lage bitrate (zoals TVV)

- ondersteuning voor DTS-aac 5.1 geluid

- herkennen van de breedbeeldpuls bij MPEG-4 HDTV

- betere beeldkwaliteit op de HDMI uitgang bij 576p

- betere kanalen-editor

- lager verbruik in standby

- goedkeuring van TVV/Canal Digitaal

groetjes,

Fico

Dreambox DM800, Triax TDS 110

Triax Multiblock met 4 x Smart Titanium TSX Single (13E, 19,2E, 23,5E en 28,2E)

TV Vlaanderen TopPakket

Geplaatst:

Overigens kom ik nu (een weekje verder) tot opmerkelijke verschillen tussen de diverse HD-kanalen :

- BBC en Astra en Luxe TV :

meteen beeld en ook goed beeld

- Premiere HD :

nagenoeg meteen beeld, maar wel veel "blokjes-regens"

- Sat1 HD en Prosieben HD :

redelijk goed beeld, maar het duurt maar liefst 2 minuten voordat ik beeld heb......

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen