Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo,

ik heb een tijdelijke versie windows vista geinstaleerd op een interne harde schijf met dualboot van win xp en win vista.

deze schijf staat in raid dus is gewoon een interne schijf waar vista op staat.

ik wil graag van de vista en dual booth af hoe doe ik dat.

gr peter

1 maal VU+ DUO +

Geplaatst:

Ik veronderstel dat je Vista in een afzonderlijke partitie geïnstalleerd hebt, anders is het hopeloos.

Start op met de WinXP-installatie cd

Verwijder de Vista-partitie (via configuratiescherm, systeembeheer enz. (ik heb een engelse Win, dus in het Nederlands weet ik het niet verder))

herstel het MBR van WinXP met het fixmbr-commando (in de recovery-console)

Als je nu opstart zou normaal XP moeten starten zonder dual-boot

Voor het terug samenvoegen van de partities of het herpartitioneren heb je een third-party programma als Partition Magic nodig als je geen gegevens wilt verliezen.

Jan

Geplaatst:

hallo,

ik heb deze op een aparte schijf in raid dus geen gedeelde schijf.

ik zou de schijf kunnen formateren maar ben ik dan ook de duabooth opstart kwijt?

gr peter

1 maal VU+ DUO +

Geplaatst:

Normaal niet, de dual-boot-optie staat in je MBR, het is daarom dat je dit opnieuw moet aanmaken met WinXP, dan heb je de MBR van XP zonder dual boot.

Maar wat bedoel je met "een aparte schijf in RAID"? Normaal heb je voor een RAID 2 drives nodig, die samenwerken, dus je moet ze behandelen als één schijf. Je kunt wel Vista geïnstalleerd hebben op een tweede schijf, gewoon naast je eerste zonder RAID, maar dan nog staat de dual-boot MBR op de HD warvan je opstart (aangegeven in het BIOS).

Jan

Geplaatst:

hallo,

maar hoe moet je dat precies aanmaken in xp dat MBR om dualbooth te verwijderen ?

als ik de verkenner open zie ik gewoon de g schijf waar windows vista op staat.

gr peter

1 maal VU+ DUO +

Geplaatst:

Opstarten met de WindowsXP-instalatie-cd in de recovery-console (opstarten vanaf CD inschakelen in het BIOS)

aan de prompt "fixmbr" intypen, dan moet de MBR opnieuw aangemaakt worden en de dual-boot overschreven.

Daarna kun je eventueel vanuit WinXP Vista verwijderen door het formateren van de G.

Wat de XP-resourcekit zegt:

- Plaats de WinXP setup CD-rom in de cd-rom

- start de PC opnieuw op. Indien gevraagd, druk een toets om van cd-rom te starten

- Volg, als het text-gedeelte van de opstart begint de prompts. Druk de "R(epair)" (kan "H(erstel)" zijn in Nederlandstalige versie) om een beschadigde installatie te herstellen

- indien u een systeem met meer dan één OS geïnstalleerd wilt herstellen, kies dan de XP-installatie die u wilt herstellen

- Indien erom gevraagd, typ dan het administrator-paswoord. Indien U niet over een administrator-paswoord beschikt kunt u de MBR niet herstellen

- om de MBR te herstellen, typ "fixmbr" aan de prompt.

Dit is een poging tot vertaling; ik hoop dat het duidelijk is.

succes (en ik hoop dat je een administratorpaswoord hebt, anders kan je, via "configuratiesdcherm", "gebruikers" er één aanmaken alvorens te beginnen).

Jan

Geplaatst:

Met vista boot pro kun je het heel gemakkelijk in windows doen.

Ik heb het zelf ook gedaan en het werkt perfect

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Geplaatst:

hallo lamko

ben er uit dualboot weg maar nu wil ik de vista files verwijderen van schijf g en dat laat windows niet toe moet ik dat dan op een andere manier doen ?

gr peter

1 maal VU+ DUO +

Geplaatst:

Het gratis progje Unlocker downloaden.

Daarmee kan je alles verwijderen wat jij wel wil en windows niet.

Even Googlen en je vind hem zo.

Leo

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Geplaatst:

helaas unlocker werkt dus ook niet .

ik ebn vergeten welke f toets ik moet indrukken bij het opstarten van windows om in dos te komen want dan probeer ik de map in dos te verwijderen.

dus aanvullende vraag wel f toets moet ik indrukken om de keuze te krijgen om naar dos prompt te gaaan ?

gr peter

1 maal VU+ DUO +

Geplaatst:

Dat is F8 maar het kan niet meer in xp.

Andere mogelijkheid is een bootcd zoals die van hiren. Die heeft verschillende tools om dingen te verwijderen of repareren enz.

Groeten Thomas

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Geplaatst:

Als ik me niet vergis heb je gisteren gezegd dat die Vista op een "aparte schijf" (G) staaat, dus je kunt in Windows de volledige partitie G verwijderen (via "configuratiescherm, systeembeheer, ..., schijfbeheer, dit moet je zelf even uitzoeken, ik werk, zoals vroeger gezegd met een Engelse versie) en dan terug aanmaken. Dan ben je wel ALLE gegevens kwijt van die G-schijf.

Dit is wel een zeer radicale oplossing. Je kunt hetzelfde trouwens ook doen met Partition Magic.

Jan

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen