Ga naar inhoud

NiCd batterijen vervangen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zijn dergelijke batterijen nog verkrijgbaar? Is voor Siemens Gigaset draadloze telefoon waar er al altijd zo'n batterijen ingezeten hebben. Ik denk dat ik niet zomaar andere batterijen kan toepassen ivm oplaadcircuit? Iemand ervaring hiermee?

Geplaatst:

Dit type van app zegt me niks, maar meestal zijn het de 3 stuks staafbatterijen...

Die zijn er ook in NiMH, en ik vervand die door de hoogst mogelijke verkrijgbare capaciteit, 2400mAh....

Let er wel op dat e batt zoekt met een soldeerlip, anders moet je handig zijn met het "strijkijzer"!!!

Voordeel van NiMH is dat je geen geheugeneffekt van je laadgewoontes overhoudt, maar steeds de volle capaciteit!

Geplaatst:

afhankelijk van de uitvoering zitten er penlites of potlood accu's in.

Beide zijn gewoon te vervangen, gebruik wel batterijen met ongeveer dezelfde capaciteit.

suc6

Gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:

Ik zou persoondelijk geen Nicd meer nemen gezien het geheugen effect.

Ik zou gaan voor de nikkel metaalhydride.

Geplaatst:

Toen na 1 jaar de batterijen van onze DECT er de brui aan gaven, heb ik er gewoon een paar NiMH batterijen van m'n camera in gestopt. Die houden het nu al jaren vol, zonder problemen.

Opladen is geen probleem, NiMHs mogen 'harder' geladen worden dan NiCd.

Geplaatst:

Ncd of NimH maakt beide weinig uit.

Beide hebben hun eigen voor en nadelen.

NiMh hebben vaak ook een veel groter vermogen en het is belangrijk om dat vermogen in de gaten te houden, immers als er een 750 Mah accu in zit en je gaat deze vervangen door een 2200 Mah dan kan het zijn dat de laadfunctie van je toestel of basisstation het af laat weten omdat deze daar mogelijk niet op berekend is.

suc6

Gerrit B

Geplaatst:

klopt, de laadstroom kan nl. een heel stuk oplopen.

Pas je dan ook nog eens een 2 x zo zware accu toe dan zal je toestel of basisstation het er erg zwaar mee kunnen krijgen als deze stroom niet begrenst wordt.

Heb je een lader van het druppel principe dan moet je wel heel lang wachten voordat de accu's geladen zijn.

suc6

Gerrit B

Geplaatst:

NiCd (en NiMH ook trouwens) laders bepalen zelf de stroom die ze aan de batterij willen leveren. Het is niet mogelijk een lader "op te blazen" door een batterij met andere specs.

Het laden duurt natuurlijk wel langer, maar ach, op den duur zit hij wel een keer vol. Zo niet, ach, dan wordt de overcapaciteit niet benut. Ook geen probleem.

Geplaatst:

Hetgeen ik hier lees doet mij vragen stellen...

Ik ben al een tijdje op zoek naar een Ni-MH batterij met de code GP4M3EMJZ. Volgens internet is deze alleen te koop in de UK en Duitsland. Aangezien het gaan om een 3.6V - 400mAh, dacht ik deze te vervangen door 3 in serie gesoldeerde AAAA-batterijtjes. Ik kan me echter niet voorstellen dat er dergelijke op markt zijn van 400/3 = 133mAh, laat staan dat er oplaadbare bestaan. Alleen dit formaat zou passen in het batterijvakje van dect toestel.Ik vermoedde dat de laadtijd ongeveer 3 X langer zou zijn indien ik 3 batterijtjes van elk 400mAh zou gebruiken, maar nu blijkt dat de lader het hierdoor wel eens zou kunnen laten afweten.

Geplaatst:

Tijd voor een update,

Na het doornemen van jullie antwoorden heb ik mij geriskeerd met NiMh batterijen. Ondertussen zitten er al zo'n 24 uren in de telefoon. Het opladen van de lege batterijen duurde wel even. Hopelijk houdt de telefoon het nu langer dan twee dagen uit zonder bij te laden.

Geplaatst:

Je kunt het rustig doen met 3 AAA cellen van 450 mAH of 650mAH.

Bij de cellen in serie moeten alle cellen 400 mAH kunnen leveren om

het totaal 400 mAH te maken. De lader is ongetwijfelt een stroombron

en die gaat niet stuk bij het aansluiten van een grotere capaciteit

batterij. Het zal wel langer duren om er 600 mAH in te krijgen maar niet

om er weer 400 mAH in te krijgen.

Het verschil in laders voor NiCAD en NiHM ligt in het meten van de laadtoestand

van de cellen. Een goede lader kan aan het verloop van de celspanning en soms

de temperatuur van de cel zien of hij vol raakt en schakelt dan over op een

lagere stroom en/of druppellading. Omdat de karakteristieken van het verloop

van die celspanning bij een NiCAD anders is dan bij een NiHM cel kan de

verkeerde lader de cel overladen of niet tot zijn maximale vermogen laden.

Zoals uit de reacties al blijkt valt het in de praktijk wel mee, maar optimaal

is het niet. Hoe het zal uitvallen ligt helemaal aan het gebruikte type lader.

Er zijn heel simpele en heel nauwkeurige laders en ook nog verschillende

methoden om de variatie van de celspanning te interpreteren.

Alle laders hebben een soort stroombegrenzing omdat een lege cel erg veel

stroom zal trekken. Daarom is de kans klein dat de lader stuk gaat bij het

gebruik van een cel met grotere capaciteit.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen