Ga naar inhoud


Info gevraagd over Casema


Gast anton2e

Aanbevolen berichten

Ik zit zelf (helaas) in het UPC gebied terwijl een van mijn kinderen in het Casema gebied zit. Er zijn enkele zaken niet duidelijk.

 

Begrijp ik goed dat je bij Casema

 

- geen extra maandelijkse kosten hebt voor het standaard pakket,

- de Smartcard apart moet kopen voor 29,95,

- en dat je vervolgens elke willekeurige decoder kunt kopen?

 

Kortom, geen verplichte winkelnering (zoals UPC) en als je een TV hebt met DVB-C tuner en CI-Slot dan kun je die Smartcard erin prikken en heb je geen aparte decoder nodig.

 

Klopt niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
- en dat je vervolgens elke willekeurige decoder kunt kopen?

Willekeurig is een groot woord. Je kan kiezen uit de door de Irdeto kabelbedrijven aanbevolen kabel ontvangers.

Citaat:
Kortom, geen verplichte winkelnering (zoals UPC) en als je een TV hebt met DVB-C tuner en CI-Slot dan kun je die Smartcard erin prikken en heb je geen aparte decoder nodig.

Een TV met een DVB-C tuner en een CI-slot behoort niet tot de lijst van aanbevolen kabel ontvangers. Je hebt nog een zogenaamde Conditional Access Module (CAM) nodig waarin de smartcard gaat en daar zit nu het zogenaamde addertje onder het gras. De Irdeto kabelbedrijven willen namelijk niet hebben dat je gebruik maakt van een CAM. Daarom hebben ze een CAM-key toegepast zodat de smartcard alleen wil werken in de aanbevolen kabel ontvangers. Er bestaat één CAM, de AlphaCrypt Classic CAM, die ook werkt, maar de vraag is of dat altijd zo blijft want de kabelbedrijven zijn daar niet blij mee. De aanschaf van een TV met ingebouwde DVB-C tuner en een AlphaCrypt CAM blijft dus een gok en support van de kabelbedrijven hoef je niet te verwachten.

Bij UPC kan je trouwens ook gebruik maken van een TV met DVB-C tuner op de momenten dat UPC de Nagravision codering van een aantal digitale kanalen heeft gehaald. Regelmatig gaan hier de geruchten dat het standaard digitale TV pakket van UPC weer eens ongecodeerd is, maar ook hiervoor geldt dat je er niet op kan vertrouwen dat dit altijd zo is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
- en dat je vervolgens elke willekeurige decoder kunt kopen?
Willekeurig is een groot woord. Je kan kiezen uit de door de Irdeto kabelbedrijven aanbevolen kabel ontvangers.

In elk geval beduidend meer vrijheid dan bij UPC.


Citaat:
een CAM-key toegepast zodat de smartcard alleen wil werken in de aanbevolen kabel ontvangers. Er bestaat één CAM, de AlphaCrypt Classic CAM, die ook werkt, maar de vraag is of dat altijd zo blijft want de kabelbedrijven zijn daar niet blij mee. De aanschaf van een TV met ingebouwde DVB-C tuner en een AlphaCrypt CAM blijft dus een gok en support van de kabelbedrijven hoef je niet te verwachten.

Erg veel kunnen ze niet wijzigen want een andere techniek kan betekenen dat al die aangeschafte (Samsung) decoders weggegooid kunnen worden. Het lijkt me dus een enigszins beperkt risico.


Citaat:
Bij UPC kan je trouwens ook gebruik maken van een TV met DVB-C tuner op de momenten dat UPC de Nagravision codering van een aantal digitale kanalen heeft gehaald. Regelmatig gaan hier de geruchten dat het standaard digitale TV pakket van UPC weer eens ongecodeerd is, maar ook hiervoor geldt dat je er niet op kan vertrouwen dat dit altijd zo is.

En je hebt er heel weinig aan want zodra de codering er weer op zit heb je hun lompe kast weer nodig.

Bij mij blijft die er dus tussen zitten en gedurende de codeervrije codes start ik TV kijken met "TV rechtstreeks" en anders met "TV via UPC" optie op mijn ab (Logitech Harmony, 55 euro perfect ding). In de eerste stelt hij zich in op de interne DVB-TC tuner en de 2e kiest hij voor het AV kanaal.

Maar het blijft behelpen en dan heb ik toch liever de Casema benadering. Is trouwens goedkoper ook.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Erg veel kunnen ze niet wijzigen want een andere techniek kan betekenen dat al die aangeschafte (Samsung) decoders weggegooid kunnen worden. Het lijkt me dus een enigszins beperkt risico.

Dat wordt wel meer gezegd, maar een wijziging aan de Irdeto codering/smartcards betekent niet dat aangeschafte kabel ontvangers weggegooid zouden kunnen worden. Alle aanbevolen kabel ontvangers maken namelijk gebruik van een software-matige CAM oplossing, SoftCell genaamd, die samen met een firmware update voor de ontvanger bijgewerkt/aangepast kan worden. Hardware updates zijn niet nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Citaat:
Erg veel kunnen ze niet wijzigen want een andere techniek kan betekenen dat al die aangeschafte (Samsung) decoders weggegooid kunnen worden. Het lijkt me dus een enigszins beperkt risico.

Dat wordt wel meer gezegd, maar een wijziging aan de Irdeto codering/smartcards betekent niet dat aangeschafte kabel ontvangers weggegooid zouden kunnen worden. Alle aanbevolen kabel ontvangers maken namelijk gebruik van een software-matige CAM oplossing, SoftCell genaamd, die samen met een firmware update voor de ontvanger bijgewerkt/aangepast kan worden. Hardware updates zijn niet nodig.

Sterker nog, het principe van een andere codering op een decoder installeren is bekend en eerder toegepast. De oude Sagem decoders gebruikten Viacces. Plan van @Home bij de omschakeling naar Irdeto2 was om deze decoders softwarematig geschikt te maken voor Irdeto2. Dan hoeven er alleen maar Irdeto smartcards verstuurd te worden.

Zie hier voor hoe deze update er uit zag. Dat dit niet door ging was omdat de software niet stabiel genoeg te krijgen was.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...