Gast Geplaatst: 10 mei 2007 Geplaatst: 10 mei 2007 De philips sattuner heeft 2 instellingen. 4:3 en 16:9. Bij de 4:3 instelling heb je bij een oude tv bij breedbeelduitzendingen in de hoogte uitgerokken beeld. Bij de 16:9 instelling heb je een beeld waar links en rechts een heel stuk ontbreekt. Bepaalde soorten satelliet tuners hebben nog een derde instelling letterbox. Bij deze instelling zijn de verhoudingen bij alle tv goed, zelfs bij een zwart wit tv. Allen de kwaliteit bij breedbeeld uitzendigen is wat minder. De gewone tv vlaanderen tuners hebben deze 3de instelling niet. Daarom vind ik het niet normaal dat ze beelden anamorph gaan uitzenden terwijl hun tuners in combinatie met een wat oudere tv dit niet goed weergeven. Zeker als technisch gezien de mogelijkheid bestaat om volledig compatibel te zijn met een oudere tv. Ze zouden dit zeker moeten vermelden bij de verkoop van hun philips pakket. Maar zelfs in de satelliet winkel moet je heel duidelijk uitleggen wat je bedoeld, of ze snappen het niet. Zoals somiggen op dit forum. Ze zijn eigenlijk al de duurste in opstartkost, en dan zou ik nog een nieuwe tv moeten kopen ook? Trouwens met de overgang van zwart wit naar kleur, hebben ze ervoor gezorgd dat alle oude tv nog werkten. Met de overgang van mono naar stereo ook, zowel bij tv als bij radio. Ik vind dat als je met de oude norm compatibel moet blijven als het enigzins op een normale maier kan. Ik denk dat het met de overgang van pal naar hdtv niet zo simpel zal zijn, maar als het kan zou het moeten. Ik ben zeker niet tegen vooruitgang of verbetering, maar als je de industrie helemaal laat doen, dan zullen ze proberen om je nog sneller nieuwe toestellen te laten kopen.
mar 1 Geplaatst: 10 mei 2007 Geplaatst: 10 mei 2007 -Hier treed ik frankb bij,ziet dan niemand dat 16:9 nep is !!Er wordt gewoon boven en onder wat weggesneden.Iedereen die z'on plat hd ready geval in huis heeft staan zal merken dat op dit grote formaat de scherpte ondermaats is bij gewone tv uitzendingen.Pas als hdtv zijn intrede doet met voldoende zenders zal het zijn nut hebben.Lang leve letterbox !
dunhans Geplaatst: 11 mei 2007 Geplaatst: 11 mei 2007 Als ik het goed heb, gebruik je een Philips DSR 2210 of 2211. Na een software update (OTA) kan deze echt WEL letter-box weergeven! Want ik heb er zelf één gehad. Die was aangesloten op een kleine 37 cm portable tv. Voor de update ergerde ik me ook erg aan de weggevallen zijkanten in de 4/3 stand en de uitgerekte beelden in 16/9! Na de update géén probleem meer: Bij een 16/9 uitzending: LETTER-BOX! Welke software versie heb je in je philips DSR? Groeten Dunhans. Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1 / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2 / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 / Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.
Gast Geplaatst: 11 mei 2007 Geplaatst: 11 mei 2007 Bijna juist, ik heb een dsx 6073 03A met orginele software denk ik. In het menu 7.2 bij technische info, decoderversie staat "versie 23 fabrikant oem 2". In deze ontvanger kan normaal ook "aangepaste" software, maar omdat ik bij de uitleg van deze software nooit iets over letterbox zag staan heb ik mij daar nooit mee beziggehouden.
dunhans Geplaatst: 13 mei 2007 Geplaatst: 13 mei 2007 Inderdaad, een DSX 6073 kan géén Letterbox weergeven. Dus je blijft je ergeren dag in dag uit aan de 16/9 uitzendingen die vaker en vaker zullen voorkomen. Wat je -als ik jou was- zou kunnen doen: Probeer je dsx 6073 te verkopen op dit board, want hij is gemakkelijk te voorzien van nieuwe software en hij is nog wel wat waard. Of ruil hem tegen een andere ontvanger die WEL letterbox kan weergeven. Natuurlijk is een andere tv ook een optie. Maar kost wat meer. Veel suc6 en groeten Dunhans. Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1 / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2 / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 / Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen