Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb onlangs een 27mc zender gekocht en daar heb ik een vraagje over.

Ik stel deze vraag hier omdat ik gok dat mensen die al lang met electronica bezig zijn, misschien raakvlakken hebben met zo´n zender of het ook als hobby hebben.

Ik ben dus een totale beginner en heb een President Lincoln gekocht. De verkoper heeft deze "uitgelijnd" met een swr meter zodat de antenne de juiste lengte had om te kunnen zenden.

Er werd me duidelijk gemaakt dat verkeerd gebruik zo´n zender kan opblazen omdat hij dan zijn vermogen niet kwijt kan.

Hier zit het me even dwars. Ik heb intussen aan een paar knopjes gezeten (beetje testen met de handleiding er bij), en nu heb ik aan een draaiknop gezeten die ook SWR waardes meet (regelt?)

De handleiding is over deze draaiknop heel erg vaag, dus ik snap niet wat deze knop precies doet. Moet deze nu helemaal naar links, of helemaal naar rechts als deze al is uitgelijnd met een externe swr meter?

Ik ben bang mijn zendertje nu al kapot te maken, dus graag van iemand een tip. Liefst van iemand die het apparaat in kwestie kent, het schijnt nogal een veel verkocht model te zijn.

groeten,

Demesmaeker.

Dreambox 7000 , T90, diseqc 8x1, 80Gb/5.400 Maxtor 4R080J0 HDD

Geplaatst:

De draaiknop SWR(op je toestel) is een METER afstelknop, die REGELT geen SWR!!!

Maar je moet een volle schaaluitsag op je meetapparaat hebben, (en niet meer!!!) om bij terugschakelen naar reflected, de juiste SWR te kunnen aflezen.

Je knipt of regelt Uw antenne tot je de minste SWR(refected) waarde bekomt als meetresultaat op je toestel, en aannemelijk is 1.5/1 tot liefst1/1.

Aan te raden is dat je Uw toestel dan klaar zet om op elk ogenblik een meting te doen= de swr regelknop op volle schaaluitslag regelen in stand forward, dan zie je bij druk op de knop reflected direct hoeveel de swr is!

Geplaatst:

Het spijt me maar ik snap het niet zo. Het gaat me te ver. Te veel nieuwe termen.

Zal ik het misschien anders zeggen.

Stel dat de verkoper mijn antenne 100% goed heeft afgesteld met een EXTERNE swr meter (en daar ben ik zeker van)

1) Kan ik dan met die knop op mijn "Lincoln" nog iets beschadigen?

2) wat heeft die knop achteraf (na antenne bijknippen) dan nog voor nut? (als het alleen voor te meten is?).

Bedankt voor je tijd.

groeten Demesmaeker

Dreambox 7000 , T90, diseqc 8x1, 80Gb/5.400 Maxtor 4R080J0 HDD

Geplaatst:

Deze knop is om de SWR meter in te regelen. Het is gewoon belangrijk dat je altijd die antenne aan de uitgang hebt hangen. Zolang je dat hebt kun je niets stuk maken met deze zender, waar je ook aan draaid.

Greetz

Mr|Repel

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

Geplaatst:

""Stel dat de verkoper mijn antenne 100% goed heeft afgesteld met een EXTERNE swr meter (en daar ben ik zeker van)""

Dan hoeft U zich geen zorgen te maken..

Maar indien vandalen Uw antenne beschadigen, of je blijft zoals ik, met de antenne aan de antepoort hangen en die is voor een deel afgebroken (glaswezelantennestaaf op 2m bd)...

dan is een checup intressant...

""1) Kan ik dan met die knop op mijn "Lincoln" nog iets beschadigen?"" NEEN

De draaiknop SWR(op je toestel) is een METER afstelknop, die REGELT geen SWR!!!

""2) wat heeft die knop achteraf (na antenne bijknippen) dan nog voor nut? (als het alleen voor te meten is?).""

Zie hierboven: vlugge checkup alvorens te starten, is alles in orde? J/N

Stel Uw antenne is beschadigd, hoe ga je het weten? alleen via de schaalaanduiding op Uw toestel!

Geplaatst:

Waarom zet je er zelf geen SWR-meter tussen????

Vroeger ook een lincoln gehad, MET een losse SWR, want per frequentie verschild de instelling, dus dan kan je `m makkelijk weer 1 op 1 zetten......

BTW, het is GEEN goedgekeurde zender........(4 watt zendvermogen??)

Bij mij gingen in de buurt de buitenlampen op bewegingsmelders aan als ik ging zenden!!

Grtz, Steven

Geplaatst:

"Met een externe meter verstoor je nl de SWR verhouding"

Een zendsysteem heeft meestal een uitgangsimpedantie van 50 Ohm, en de juist afgestelde antenne heeft ook 50 Ohm als impedantie, de kabel(feed) is ook 50 Ohm!

Een SWR meter heeft ook een impedantie van 50 Ohm!

Een op haar karateristieke impedantie afgeloten lijn, behoudt overal in de lijn haar karakteristieke impedantie!

Als je dan ergens in de lijn een gelijke impedantie tussenvoegt, verandert er niks, op gebied van impedantie!

SWR is een impedantiezaak.

Geplaatst:

Inderdaad, als de antenne impedantie niet overeenkomt met de zender uitgangs impedantie, dan reflekteerd de HF energie heen en weer over de antenne leiding.

Een SWR meter heeft doorgaans een impedantie van 50 ohm.

Is er een misaanpassing, dan gaat niet zomaar je zender stuk. Dan moet er wel een hele grove misaanpassing zijn. Eindtrappen zijn relatief robust tegenwoordig en het gaat maar om een klein vermogen.

De SWR is inderdaad afhankelijk van de frequentie. Maar als je een breedbandige antenne gebruikt, zul je hier niet veel van merken.

Geplaatst:

300/27 = 11,11 meter totaal uitzendsinus

Maximale power bij een vertikale spriet van 1/4 golflengte

11.11 gedeeld door 4 is 2,78 meter

omdat stroom door fysiek materiaal wat wordt afgeremd gebruiken we een verkortingsfactor.

0,8 maal 2,78 is 2,23 meter zonder aanpas-spoelen etc.

Zolang de antenne of gewoon een draad, maar die lengte heeft is het praktisch onmogelijk om de bak op te blazen...hooguit wordt het maximale vermogen niet bereikt, omdat er dan een deel van de power wordt teruggevoerd.

Omdat er vaak een kortere fabrieks-antenne wordt gebruikt..zitten er aanpasspoelen in het antennecircuit.

Anders moet je maar eens op deze site kijken

Snurker (Media Research)

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Geplaatst:

Even een vraagje tussendoor; Is er nog wel iets te doen op de 27mc?

Ik heb op zolder ook nog een paar bakken liggen, en de antenne heb ik na de verhuizing 3 jaar terug niet meer op het dak gezet.

Groeten van Martin.

Geplaatst:

geen paniek ,je lincoln heeft een eigen ingebouwde swr meter.

Je kunt met het knopje indic de functie van het display veranderen .

B.v. mod is modulatie ,rf is het zendvermogen,zo is er ook een functie voor je swr meter .

Ik weet zo niet meer wat hij aangeeft ,er is een stand om hem in te stellen (fwd op een echte swr meter )en een stand om je swr af te lezen .(ref op een echte swr meter).

Met de mij even onbekende functie stel je de fwd in,alle balkjes in je display moeten branden (stel je bij met de knop swr)dan overschakelen op functie swr en de balkjes in het display geven je swr aan .(hoe minder hoe beter)

Je maakt je bakkie niet zomaar kapot ,alleen door zonder een antenne te gaan zenden of een slecht afgestelde antenne.

DE verkoper heeft je antenne goed afgsteld dus niet meer je antenne verstellen.

Er zijn wel handleidingen te downloaden op internet,even een kwestie van zoeken.

beter laat dan nooit .

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen