Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb onlangs een 27mc zender gekocht en daar heb ik een vraagje over.

Ik stel deze vraag hier omdat ik gok dat mensen die al lang met electronica bezig zijn, misschien raakvlakken hebben met zo´n zender of het ook als hobby hebben.

Ik ben dus een totale beginner en heb een President Lincoln gekocht. De verkoper heeft deze "uitgelijnd" met een swr meter zodat de antenne de juiste lengte had om te kunnen zenden.

Er werd me duidelijk gemaakt dat verkeerd gebruik zo´n zender kan opblazen omdat hij dan zijn vermogen niet kwijt kan.

Hier zit het me even dwars. Ik heb intussen aan een paar knopjes gezeten (beetje testen met de handleiding er bij), en nu heb ik aan een draaiknop gezeten die ook SWR waardes meet (regelt?)

De handleiding is over deze draaiknop heel erg vaag, dus ik snap niet wat deze knop precies doet. Moet deze nu helemaal naar links, of helemaal naar rechts als deze al is uitgelijnd met een externe swr meter?

Ik ben bang mijn zendertje nu al kapot te maken, dus graag van iemand een tip. Liefst van iemand die het apparaat in kwestie kent, het schijnt nogal een veel verkocht model te zijn.

groeten,

Demesmaeker.

Dreambox 7000 , T90, diseqc 8x1, 80Gb/5.400 Maxtor 4R080J0 HDD

Geplaatst:

De draaiknop SWR(op je toestel) is een METER afstelknop, die REGELT geen SWR!!!

Maar je moet een volle schaaluitsag op je meetapparaat hebben, (en niet meer!!!) om bij terugschakelen naar reflected, de juiste SWR te kunnen aflezen.

Je knipt of regelt Uw antenne tot je de minste SWR(refected) waarde bekomt als meetresultaat op je toestel, en aannemelijk is 1.5/1 tot liefst1/1.

Aan te raden is dat je Uw toestel dan klaar zet om op elk ogenblik een meting te doen= de swr regelknop op volle schaaluitslag regelen in stand forward, dan zie je bij druk op de knop reflected direct hoeveel de swr is!

Geplaatst:

Het spijt me maar ik snap het niet zo. Het gaat me te ver. Te veel nieuwe termen.