Con Geplaatst: 2 maart 2007 Geplaatst: 2 maart 2007 Door de val van mijn HD heb ik besloten om een gedegen back-up voorziening te treffen. Ik denk aan 400 a 500 GB. Een netwerk met 3 PC's die moeten kunnen back-uppen. Wie heeft hier een spaarzaam idee over? HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Tonskidutch Geplaatst: 2 maart 2007 Geplaatst: 2 maart 2007 Hoi Con, ik hoop dat we duidelijke definities erover hebben dat wat jij 400 a 500 GB noemt, is (daar waar ik tot voor kort het beheer deed naast mijn eigenlijke taak), 45 pc's zo'n slordige dagelijks 250 a 260 GB data per ultrium tape die er 's nacht dik 3 uur over doet dat is een vette HP streamer met (professionele backup software) en dure tapes met 400 GB compressed dus een investering van slordige 10 mille als ik de volledige inhoud van server + PC's zou moeten backuppen ben je snel 40 PC's x 60 GB (gemiddeld) + 1,5 terrabyte Server aan het over en weer zetten... dat is 4 terrabyte met 1600 MB/min op Ultrium topsnelheid een onbegonnen werk. dus nog duurder en sneller (forget it) je backupped alleen de data die elke dag gemaakt wordt of muteerd, bveranderd is maar niet ook de hele inhoudt van de PC vaste schijven en dat doe je in een backup cyclus maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag 1 resp t/m resp 5 een maandtape een jaarlijkse tape en archiefbestanden alsmede mailboxes alleen dat is met de juiste backup software redelijk veilig een PC is netjes geinstalleerd en halfjaarlijks draait er een image op DVD als je gaat afwegen hoeveel tijd het kost een PC te herinstalleren en hoeveel het kost alle 4 terrabyte te backuppen OP enn adequate manier, dan neem je die ene PC per jaar herinstalleren voor lief. Als je 3 PC's hebt is naar mijn mening Ghost image (voor de lokale PC van c: naar d: en/of DVD en een klein servertje draaien (zoals NSLU2) met een nachtelijke mirror van USB1 naar USB2 >160~250 GB< al overkill backuppen kost waanzinnig veel tijd en is relatief duur er zijn wellicht ook andere inzichten cheers The Crying Cowboys Aaron Rux
Snuffer Geplaatst: 2 maart 2007 Geplaatst: 2 maart 2007 Wat zie ik bier dat verdampt bij deze temp??? Je drinkt het zeker niet alleen dan hihi TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .
Harley Geplaatst: 2 maart 2007 Geplaatst: 2 maart 2007 Zonder er een heel verhaal van te maken Gebruik zelf de freecom FSG-3, Qnap ts101 heeft ook een back-up server als het goed is. Spaarzaam genoeg? VU+ Duo2 - PrismCube
Con Geplaatst: 2 maart 2007 Auteur Geplaatst: 2 maart 2007 Ik had het van die NAS gelezen in Computertotaal. Ik heb het gelezen als een backup mogelijkheid. Na de val van mijn HD is me duidelijker geworden dat een complete backup zo gek nog niet is. Nu ben ik al een week bezig om van mijn beschadigde HD zoveel mogelijk toch nog af te sprokkelen. Het eindresultaat is 97%, op zich niet slecht voor een HD die mechanisch is beschadigd. Dit wil ik voorkomen, ik heb het over 150G aan data. Waarbij ik me realiseer dat mijn mail niet reproduceerbaar is en uiteraard de rest wel. Dus zat ik te denken aan een HD in mijn netwerk van zo'n 400 a 500 GB. Tegenwoordig noemen ze dat al snel een NAS. Misschien heb ik het wellicht niet helemaal goed begrepen maar het gaat dus puur om te backuppen. En hoe je dat dan noemt is mij om 't even. Dan moet hij ook nog geprikt kunnen worden in mijn router. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Big fellow Geplaatst: 2 maart 2007 Geplaatst: 2 maart 2007 Kijk gewoon eens naar de schijven van LaCie/WD/Buffalo. Die leveren schijven met een netwerk aansluiting die je zo aan je router kan knopen. Vergeet echter niet dat bij gebruik op een 100Mbit netwerk je niet meer dan 10MB/sec doet. Dus 150GB (150000MB) duurt minimaal 15000 seconden (250 minuten/4 uur en 10 minuten) om te backuppen. Er zijn ook units beschikbaar met 1Gbit aansluiting, maar dan moet alles op 1Gbit werken. Die units kunnen zo'n 15-20MB/sec doen... Big fellow “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Con Geplaatst: 2 maart 2007 Auteur Geplaatst: 2 maart 2007 Citaat: Zonder er een heel verhaal van te maken Gebruik zelf de freecom FSG-3, Qnap ts101 heeft ook een back-up server als het goed is. Spaarzaam genoeg? Met spaarzaam bedoelde ik niet te duur. Ik kan wel eens ongelukkig uit de hoek komen. Maar je gaf in ieder geval stof tot surfen, dank. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
mapi Geplaatst: 2 maart 2007 Geplaatst: 2 maart 2007 Citaat: Dit wil ik voorkomen, ik heb het over 150G aan data. Waarbij ik me realiseer dat mijn mail niet reproduceerbaar is en uiteraard de rest wel. als je thunderbird gebruikt voor de mail, kun je je mail gewoon back uppen. geen probleem Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)
Con Geplaatst: 2 maart 2007 Auteur Geplaatst: 2 maart 2007 Citaat: Citaat: Dit wil ik voorkomen, ik heb het over 150G aan data. Waarbij ik me realiseer dat mijn mail niet reproduceerbaar is en uiteraard de rest wel. als je thunderbird gebruikt voor de mail, kun je je mail gewoon back uppen. geen probleem Die begrijp ik maar ik zoek een opsagmedium waarop je kunt backuppen, eenvoudig opgenomen in een netwerkje. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Con Geplaatst: 2 maart 2007 Auteur Geplaatst: 2 maart 2007 Beste Big . . . . Dat een en ander lang duurt vind ik niet erg belangrijk. Je maakt immers eenmaal een backup en verder vul je de backup aan met alleen de wijzigingen. Maar, inderdaad, de eerste keer ben je aan de beurt. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Thomas2000 Geplaatst: 3 maart 2007 Geplaatst: 3 maart 2007 Een schijf in een netwerk is en blijft kwetsbaar voor eventuele virussen enz. Een vriend van mij heeft zon usb schijf en neemt ie mee naar zijn werk om em in de brandkluis te zetten. Kan er nooit wat fout gaan. Mar hij gebruikt em alleen voor foto's. Voor mail kan je toch gmail nemen. Daar kan je voorlopig je mail laten staan en dan eens in de zoveel tijd weer eens wat op die hd zetten. Groeten Thomas Rule #1 Good computers don't go down. Rule #2 There is no such thing as a good computer.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen