Ga naar inhoud

Toekomst HD, HD-ontvanger + Hotbird/Astra 1/2/3 ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een vraagje. Ik heb sinds een jaar een satellietschotel in de tuin en ik heb daar drie lnb’s op voor de Hotbird, de Astra 1 en de Astra 2. Ik heb zo’n Diseqc-switch die ervoor zorgt dat alle drie de kabels uitkomen in één kabel die naar het huis loopt en zo achter in de ontvanger (Topfield 5000CI) gaat.

Ik ben hier best tevreden mee, maar kan maar op één tv tegelijkertijd kijken.

Nu wil ik in de toekomst (binnen een jaar) ook gebruik gaan maken van HD-tv en daarvoor heb je een andere tuner nodig. Ook zal Canal Digitaal waarschijnlijk de HD zenders op een andere satelliet (Astra 3) zetten, waardoor ik een duoblock nodig zal hebben (?).

Ik denk dat het beste is om gewoon een extra kabel aan te leggen en een tweede HD-tuner te kopen. Maar nu heb ik dus al drie lnb’s en vraag mij af of ipv de lnb die ik voor de Astra 1 gebruik, die (dure) duoblock lnb (voor Astra 1 en 3) te gebruiken is en of ik dan nog wel de andere lnb (op 28,5 gr) voor de Astra 2 kan gebruiken. Met andere woorden: heb ik nog plaats op mijn multiblock? Nu lijkt het of Astra 1 en 2 best wel dicht bij elkaar zitten.

Ook las ik dat er bij dat duoblock voor Astra 1 en 3 al een ingebouwde diseqc switch zit. Wat betekent dat voor mijn aansluitingen en kabels?

Ik vind het allemaal erg leuk en ik begin steeds meer hobbyist te worden, maar het wordt er allemaal niet makkelijker op!

Geplaatst:

Als je een duoblock plaatst naast je Hotbird/Astra 2 LNB's krijg je een DiSEqC 1.1 opstelling. Niet alle ontvangers kunnen daarmee overweg.

Je kan ook gewoon al je LNB's vervangen door 4 twin LNB's of quad LNB's, en een tweede DiSEqC switch kopen.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:

Dat begrijp ik, maar om de Astra 3 te ontvangen zal ik toch die nieuwe Duo Monoblock nodig hebben. En natuurijk zal ik ook voor de Hotbird en voor de Astra 2 twinlnb's nodig hebben.

De nieuwe opstelling wordt dan: een twin lnb voor Hotbird, die nieuwe duo monoblock voor Astra 1 en 3, en nog een twin lnb voor Astra 2.

Ik weet alleen niet of die grote duoblock ook naast de twin lnb voor astra 2 past.

13 gr/19,2 gr/23,5 gr/28,2 gr moet toch wel passen?

Overigens heb ik een Topfield 5000CI, die moet toch gewoon met Disecq's omgaan?

Geplaatst:

Waarom heb je per se dat monoblock nodig voor Astra 23,5e?

Of die Topfield DiSEqC 1.1 aankan weet ik niet, zie de handleiding.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:

Zijn topfield zou volgens de specs DiSEqC 1.0, 1.1, 1.2 en USALS moeten aankunnen/

Geen beperkingen daar iedergeval, die monoblock met 23E is echter de vraag als hij al meerdere satellieten ontvangt.

Dat monoblock moet volgens mij in het midden van het brandpunt komen, in zijn geval dus 19,2E.

Hij zal dan het signaal van 23,5E via de hoek van de schotel binnen krijgen.

Denk dat zoals hierboven ook al vermeld is, de twin LNB's optie de beste keuze is.

Een extra beugeltje plaatsen voor 23,5E een extra DiSEqC switch en de twin LNB's voor de sats die hij op 2 receivers wil ontvangen.

Of dat allemaal zo kan is afhankelijk van de door hem gebruikte schotel.

CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.

Geplaatst:

Na heel veel nadenken kwam ik tot dezelfde conclusie. Met mijn Triax 78 moet het lukken heb ik elders op dit forum gelezen. Bedankt voor jullie reacties. Ik ga 4 nieuwe Twin LNB's kopen en een extra disecq switsch en een HD sat-tuner en dan ben ik klaar! En heel veel sat-kabel natuurlijk....

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen