Ga naar inhoud


Vervangen HD van Echostar 5020 lukt niet


Gast

Aanbevolen berichten

Het vervangen van de harde schijf van de Echostar 5020 lukt niet.

 

De originele Maxtor 80GB HD in mijn 5020 doet het niet goed meer. Als ik hem in mijn PC doe krijg ik een S.M.A.R.T. foutmelding en ik heb bad sectors. Daarop besloot ik de HD te vervangen door de Maxtor 250GB STM3250820A. Het vreemde is dat de 5020 deze HD op bepaalde momenten niet `ziet'. Daarmee bedoel ik dat in het menu de tab v.d. harde schijf grijs is, en ik de opgenomen programma's niet kan zien. Als ie mijn HD wel ziet kan ik alles doen: programma's opnemen, formatteren, enz.

 

Na heel veel experimenten weet ik nu wanneer mijn 5020 deze nieuwe HD wel en niet ziet.

Hij ziet hem WEL als ik:

1. 5020 uitschakel (mbv de schakelaar achteraan) terwijl de 5020 niet in standby mode staat, en dan

2. een tijdje wacht (zeg 15 min), en dan

3. hem weer inschakel mbv de schakelaar.

Nu kan ik dus programma's opnemen, formatteren, enz.

 

Echter, als ik hem dan op standby zet en weer inschakel (met de rode knop op de afstandsbediening) ziet de 5020 mijn HD niet meer. Punt 2, een tijdje wachten, is gek genoeg belangrijk. Te kort wachten zorgt er ook voor dat de 5020 mijn HD niet ziet.

 

Ik heb alles geprobeerd: meerdere malen een factory reset en de harde schijf opnieuw door de echostar te formatteren. Ook heb ik een andere 250GB harde schijf geprobeerd, de Seagate Barracuda ST3250824A. Bij deze harde schijf heb ik precies hetzelfde probleem.

 

Mijn theorie is dat de `startup time' van deze harde schijven te traag is waardoor ze niet op tijd worden geinitialiseerd. Aangezien het opstarten vanuit standby mode sneller gaat dan vanuit de uit-stand lijkt dat logisch. Maar het lijkt me wel toevallig dat dit bij beide nieuwe HDs een probleem is. Daarbij verwacht ik dan ook dat meerdere mensen er last van hebben. Ik hoor graag wat jullie er van denken.

 

Gegevens 5020:

Bootversie 1.10

EPLD-versie 0.11

S/W-versie 1.1.0

db-versie 1.0.8

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hi safashgrrt, mag het ook Safash zijn?

 

Allereerst welkom hier op het board.

 

Ik heb een tijd geleden mijn Disk vervangen met een 160GB Maxtor, maar de acties die jij moet ondernemen zijn mij onbekend. Wel is het zo dat als ik mijn schijf via de USB aan mijn computer hang het een 30 seconden durt voordat de schijf in explorer "zichtbaar" is. Punt 2 vind ik heel raar. Ook het uitzetten is mij onbekend. Misschien dat Gorefest hier een verklaring voor heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb hem op master staan. De originele HD stond op master, dus dit heb ik ook gedaan voor beide nieuwe HD's.

 

Ik heb nu trouwens weer de oude HD erin gezet. De 5020 ziet hem direct, en ik kan opnemen zolang ie niet over de bad sectors gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de meeste gevallen komt dit omdat vooral de opstart stroom van de HDD te hoog is.

Bij mijn weten is Echostar toen ook gestopt met leveren van de 250 GB versie

Hierin zat een Maxtor Quickview HDD hiervan is het verbruik 1.5 A op de 12 Volt en de 5 volt lijn.

 

Heb zelf ook geexperimenteerd met een Seagate Barracuda 10, hiermee wou de tuner niet eens opstarten.

 

Zelf heb ik er een 250GB WD in zitten en dit werkt goed.

 

Kijk eens op de site van Clarkebelt daar staat een HDD advies op, en natuurlijk nog veel meer goede dingen voor onze trouwe Echostar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi DeBeek.

 

Wow, dit is inderdaad het probleem. Hartelijk dank! Ik heb een oude PC naast de echostar gezet en ik laat nu de stroom voor de harde schijf leveren door de PC. Nu werkt het perfect.

 

Nou ja, niet helemaal perfect, want er staat nu een PC naast de echostar. Is hier een elegante oplossing voor (ipv de 250GB HD van WD te kopen)? Zijn er bijv losse voedingkjes op de markt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...