Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

ik heb een computer die draait op mandriva free 2007.

Nu wil ik apache webserver installeren volgens de beschrijving uit de linux database:

./configure

make

su -c 'make install' --> (su -c =code uitvoeren met rootrechten).

Tijdens het configure commando krijg ik een foutmelding:

No acceptable C compiler found in $PATH

Ik heb een compiler (gcc-4.1.2) gedownload en uitgepakt, maar hoe kan ik deze directory aan het path toevoegen. Of moet ik nog meer doen om de compiler te kunnen gebruiken?

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Geplaatst:
Citaat:
Hallo,

ik heb een computer die draait op mandriva free 2007.
Nu wil ik apache webserver installeren volgens de beschrijving uit de linux database:

./configure
make
su -c 'make install' --> (su -c =code uitvoeren met rootrechten).

Tijdens het configure commando krijg ik een foutmelding:

No acceptable C compiler found in $PATH

Ik heb een compiler (gcc-4.1.2) gedownload en uitgepakt, maar hoe kan ik deze directory aan het path toevoegen. Of moet ik nog meer doen om de compiler te kunnen gebruiken?

mvg,
The Iron Maiden

meestal zal een symlink met de naam cc en gcc in /bin volstaan (de symlink verwijst dan naar de exacte compiler, bijv. "ln -s /bin/gcc-4.1.2 /bin/cc")

ik dacht dat sommige cc aanroepen en andere dan weer gcc dus maak je gewoon beide symlinks aan).
Geplaatst:

Als je een compiler installeerd dan moet je ook de libraries etc installeren. Daarom raad ik aan de package manager te gebruiken. Die zou de dependencies moeten opmerken en eventueel oplossen.

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:
Citaat:
Als je een compiler installeerd dan moet je ook de libraries etc installeren. Daarom raad ik aan de package manager te gebruiken. Die zou de dependencies moeten opmerken en eventueel oplossen.

Big fellow

idd, maar aangezien ik een "Debian-Minded" persoon ben weet ik niet hoe dit werkt met Mandriva (waarschijnlijk via RPM, maar dan heb je weer Dependancy problemen, want dat is dacht ik geen package manager zoals APT, ik weet wel dat er een APT-for-RPM (of apt4rpm) bestaat waardoor je APT of RedHat (dacht ik) kan gebruiken en SuSE heeft natuurlijk YaST, maar voor Mandriva weet ik het dus niet.
Geplaatst:

Goede avond,

gewoon Mandriva configuratie (MCC) opzoeken en de rubriek ontwikkeling in zijn geheel installeren.

Handig is om dit tegelijk met een eerste installatie uit te voeren. Deze bestanden heb je later toch nog wel eens nodig als een programma vanaf de source code wilt installeren.

Apache kun je uiteraard ook installeren vanuit dit configuratie centrum.

Verder is het aan te bevelen via Easy URPMI de server locaties over te nemen, dan kun je alles direct vanaf de servers binnenhalen inclusief de diverse codecs en libdvd voor het afspelen van DVD´s.(dit zijn PLF bestanden in verband met ter voorkoming van mogelijke claims inzake ip rechten).

Is allemaal erg eenvoudig met Mandriva.

Groet,

Bram

Geplaatst:

Citaat:
Apache kun je uiteraard ook installeren vanuit dit configuratie centrum.

Kun je me uitleggen hoe dit precies in zijn werk gaat??

Sorry, weinig linux ervaring en alle begin is moeilijk...

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Geplaatst:

Beste IM,

ik zal het even beknopt proberen uit te leggen. Het is erg eenvoudig. Je moet het, zoals altijd, wel even weten.

Mandriva pakketten (programma's) zijn in het rpm formaat. Hetzelfde formaat als bijvoorbeeld Redhat. Al deze programma's kun je installeren of verwijderen via het Mandriva Configuratie Centrum. Dit is de grafische vorm van URPMI. Hierover verder meer.

Je komt daar als volgt: gele sterretje op de balk, daarna systeem aanklikken, dan configuratie, daarna uw computer configureren, dan komt er de vraag voor het root wachtwoord en je krijgt alle instellingen van Mandriva voor printers, scanners en software installeren of verwijderen etc. etc.

Ofwel herzieningen van de software in verband met verbeteringen en/of een betere beveiliging.

(Let wel op dat bij de eerste download versie van Mandriva 2007 er een paar bestanden op een verkeerde CD stonden, is uiteraard nog aan te passen, daardoor werkte MCC niet goed)

Het installeren van programma's is in principe gebaseerd op basis van de CD's die je in je bezit hebt.

De opwaardering/herziening gaat wel via internet. Hiervoor wordt voor de eerste keer gevraagd een keuze te maken uit de diverse servers, waaronder een aantal in Nederland.

Nu kun je ook kiezen voor bepaalde groepen. Voor de compiler en ontwikkel bestanden maak je dan de keuze ontwikkeling groep in totaal.

Echter een compiler heb je alleen nodig als een bepaald programma niet in genoemde RPM formaat beschikbaar is. Je kunt dan een programma ook compileren vanaf de source code. Dit is wat ingewikkelder en maakt gebruik van diverse bestanden die aanwezig zijn in de groep ontwikkeling en uiteraard de compiler. Dit komt bij normaal gebruik weinig voor.

Je kunt URPMI ook laten werken in een terminal venster. Je moet dan wel een root terminal venster aangelogd zijn. Zonder root rechten ben je een gebruiker en kun je weinig veranderen.

Je klikt de terminal aan. Dan SU (=super-user) commando, dan komt de vraag naar root wachtwoord. En vervolgens ben in de root terminal.

Als je nu een programma wilt installeren. Dan geef je het volgende commando:

urpmi programma-naam

Nu is het zo dat de aanwezige bestanden in hoofdzaak van de CD worden afgehaald.

Je kunt dit echter aanpassen, zodat de nieuwste programma-versies direct van de servers worden opgehaald. Plus een hoeveelheid extra programma's.

Dit doe je als volgt:

Ga bijvoorbeeld naar www.mandrivaclub.nl (urpmi.web aanklikken)of zoek op Google naar easy urpmi. Geef de info en versie aan van je systeem. Maak diverse keuzes

(Mandrivaclub is waarschijnlijk het gemakkelijkste, wist ook de bestaande instellingen).

Als je de stappen doorgelopen bent: verschijnen er een aantal regels. Deze regels copieer je en plak deze in de root terminal direct achter de prompt.

Vervolgens haalt urpmi alle instellingen en programma gegevens op, die er er beschikbaar zijn. Alle software is daarna direct beschikbaar vanaf de diverse servers.

PLF staat hierbij voor programma's, die gebruik maken van software componenten, waarvan de rechten mogelijk betwist kunnen worden.

Zo heb je bijvoorbeeld libdvd nodig om DVD's te kunnen afspelen of bepaalde Codecs voor multi-media toepassingen. Het is daarom handig deze keuze ook aan te klikken.

Al deze programma's kun je daarna ook weer terugvinden in het Mandriva CC.

Ook een kernel update is via urpmi mogelijk:

urpmi kernel-2.6.17.11mdv (bijvoorbeeld)

Hiermee kun je zeker aan de slag.

Succes ermee !

Met vriendelijke groet,

Bram

Geplaatst:

Goede middag,

nog een andere optie is, als je systeem recent is geinstalleerd en er nog weinig eigen bestanden opstaan. De installatie opnieuw uit te voeren en dan wel goed op te letten om vooral de juiste keuzes te maken.

Dan in ieder geval de rubriek ontwikkelen in zijn geheel aanvinken en uiteraard de apache en samba installatie aangeven. Je kunt dan het beste de software naar keuze aanvinken. Dan krijg je met de diverse groepen een keuze wat je allemaal kunt installeren.

Urpmi zou ik daarna zonder meer aanpassen voor direct download van de servers.

Groet,

Bram

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen