Gast Geplaatst: 14 maart 2007 Geplaatst: 14 maart 2007 Domme vraag, maar STFW helpt me niet veel verder: Ik moet binnenkort gaan hobby-en met de satelliet AMC12 (37.5 graden west) vanuit Abuja (9.05 graden noord, 7.32 graden oost) Laat je die getallen in een satelliet calculator vallen (bijvoorbeeld http://www.satsig.net/sf.htm), dan krijg ik een azimuth van 261 graden en een elevatie van 37 graden. Maar daarmee zijn we er niet: je moet de LNB ook nog een stuk draaien omdat de LNB scheef tegen de satelliet aankijkt. Dezelfde calculator geeft een polarisation van 77 graden. Ik heb moeite om dit getal te begrijpen. Betekent dit inderdaad dat ik de LNB 77 graden (dus bijna een kwart) moet draaien, en is dit dan rechtsom (met de klok mee), gezien vanaf de achterkant van de LNB? Ik kan me er niet goed een voorstelling van maken. (En, AMC12 op C-band is lineair, niet circulair gepolariseerd dus het is belangrijk om dit ook goed te hebben!) Geert Jan
opzolder Geplaatst: 15 maart 2007 Geplaatst: 15 maart 2007 Inderdaad bijna een kwart slag, tegen de klok in volgens jouw kijkrichting. (Leek mij ook wat veel, maar met mijn eigen tooltje kom ik op dezelfde waarde.) Groeten van de zolder.
mifi Geplaatst: 15 maart 2007 Geplaatst: 15 maart 2007 Citaat: Inderdaad bijna een kwart slag, tegen de klok in volgens jouw kijkrichting. (Leek mij ook wat veel, maar met mijn eigen tooltje kom ik op dezelfde waarde.) Nou dat klopt wel aardig bij deze Azimuth. Een azimuth van 270 is pal West en daar zit hij met z'n 261 bijna. m ---- Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!
R@oul Geplaatst: 22 maart 2007 Geplaatst: 22 maart 2007 Hoezo domme vraag? Kijk hier maar eens, het programma wat jij nodig hebt is hier gratis te downloaden. http://www.smw.se/index.html Suc6 R@oul. Laat de vogels fluiten en probeer het zelf ook.Lassen sie die Vögel zwitschern und versuchen sie es selbst auch.Let the birds whistle their song and try to do it yourself.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen