Ga naar inhoud


Server extern aansturen, hoe doe je dat?


Con

Aanbevolen berichten


Gelukkig, ik heb weer wat uit te zoeken.

 

Dank, Big fellow.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal gelukt.

 

Met WOL 1.0.3 kan ik nu de server in mijn netwerk aanzetten.

En met TightVNC het bureau-blad overnemen en de server uitzetten.

 

Iedereen bedankt voor het meedenken, alles weer onder controle.

 

Op naar het volgende project . . . .

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Big fellow en topicstarter, nu over internet

het principe is heel simpel

1. je stuurt een wakeonlanpakketje naar je externe internet-ipadres

2. Dit komt binnen op je router. in de arplist van je router worden de macadressen van je pc's in je netwerk gekoppeld aan ipadressen.

Vb van mijn arplist van mijn speedtouchmodem waar een router achter hangt.

[ip]=>arplist

Intf IP-address HW-address Type

eth0 169.254.141.11 00:00:00:00:00:00 STATIC

eth0 10.0.0.150 00:13:d4:0f:f6:6b STATIC

Je ziet dat het type static is ik heb dus de ipadressen gekoppeld aan de macadressen. Meestal wordt de arplist geleegd na een kwartier.

Zo kan de router dus het wakeonlan pakketje naar het juiste pc versturen.

Alle macadresen van het netwerk worden bijgehouden in deze lijst en als je ze naar het hele subnet stuurt. Wordt het pakketje over het hele netwerk gebroadcast middels het ipprotocol.

Pakketje komt binnen op alle netwerkkaarten van verschillende pc's alleen de netwerkkaart met het juiste macadres gaat aan.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht altijd dat het een protocol loos pakket was.... Maar na wat zoeken blijkt het een UDP pakket te wezen. UDP is te routeren over internet, dus met wat tweaks moet het mogelijk wezen om het aan de gang te krijgen. Volgens mij zal een simpele port forward in de router al voldoende wezen... Echter ik heb er nooit mee gespeeld en nooit getest dus.

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Portforward is niet nodig als je poorten vanaf internet maar open staan.

Het pakket wordt gebroadcast over je interne netwerk en de juiste pc reageert erop. Ik heb het zelf werkend. Handig als ik wat vanaf mijn pc af moet halen.

Het enige nadeel is dat de arptabel meestal niet static is. Dus er kan niet gerouteerd als de lijst weer eens leeggegooid wordt na geloof ik een kwartier geen activiteit op het netwerk vanaf een pc.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even het probleem dat mijn "server" spontaan aangaat.

Wie weet daar een antwoord op?

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebeurt dat altijd op exact dezelfde tijd? Zo ja, even BIOS controleren of daar een "alarm" klok inzit. Als dat het geval is en hij staat niet aan, deze even aanzetten, parameters saven, PC opnieuw opstarten, alarm klok uitzetten, parameters saven en opnieuw opstarten. Dan is waarschijnlijk je probleem opgelost.

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik gedaan maar het mocht niet baten.

 

Ik heb inmiddels een pci kaart geinstallerd (rtl 8029).

Zonder resultaat. Wellicht kan deze kaart WOL niet aan.

 

Op het moment dat ik mij server afsluit, start hij na

een slordige 10 seconden weer op.

 

Help.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was blijkbaar de ultieme instelling, het werkt nu feilloos.

 

1343896-ScreenShot004.jpg

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...