Ga naar inhoud

hoe kun je uitrekenen hoe lang een UPS je PC van stroom kan voorzien ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kan iemand me helpen aan de formule hoe je uit kunt rekenen hoe lang een ups je PC van stroom kan voorzien.

bvd

Geplaatst:

Dat moet je opzoeken in de specificaties van je UPS. Een UPS van 700VA kan echt geen load van 700VA voor een uur voorzien van stroom.. Meer iets van 5 minuten. Maar zoek dat maar op bij de (verschillende) fabrikanten.

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Is niet zo zeer rekenen, altijd UPS 3x hoger nemen dan load pc of ander apparaat dan kan de UPS als de stroom uitvalt minimaal een uur vooruit, slim is dan ook 2x een UPS te nemen en op 1 enkel je PC te zetten en op de 2e je rand apparaten en als je daar niet al te veel van hebt je monitor ook op de 2e zetten.

UPSjes van 400 600 800VA zijn niet al te best, zou vanaf 1200VA starten wel iets duurder maar wel zo save, mijn pc trekt zonder monitor 400VA en ik heb er een 1600VA UPS op waardoor mijn PC bijna 2 uur op de UPS kan door draaien als de stroom uitvalt.

Uitrekenen valt niet echt te doen altans hier niet we hebben vaak pieks naar beneden of korte stroomuitval soms duurt dit dagen en wordt de UPS toch wel voor 40% leeg getrokken tot alles weer stabiel is en UPS weer voledig kan bijladen, voor zoverre weet ik met deze omstandigheden dat de pc bijna 2 uur door kan op de UPS. Dit zal in Nederland ongetwijfeld langer zijn want de stroomvoorziening is daar stabieler.

Geplaatst:

@Penthe;

Ik ben het niet eens met de stelling "altijd een UPS 3x hoger nemen dan load pc of ander apparaat". Tevens ook de stelling dat jouw PC 400VA trekt en dat jouw 1600VA UPS het 2 uur uithoud die kan niet echt kloppen. Je PC kan heel goed een 400W voeding hebben, maar die zal lang niet voor de volle 100% belast worden.

Om even wat te quoten uit de specs van een APC SmartUPS 1500VA (Ik kon even geen 1600VA type van APC vinden zo snel):

Citaat:

Output Uitgangsvermogencapaciteit 980 Watt / 1500 VA

Max. configureerbaar vermogen 980 Watt / 1500 VA

Nominale uitgangsspanning 230V

(Hier even wat informatie weggeknipt om te voorkomen dat het een lang verhaal wordt)

Batterijen & Run-time

batterijtype Onderhoudsvrije verzegelde loodzuur batterij met onderbroken elektrolyt:lekvrij

Normale oplaadtijd 3 uur

Vervangende batterijmodule RBC7

Hoeveelheid batterijmodules 1

Normale backuptijd bij halve belasting 23.9 minuten (490 Watt)

Normale backuptijd bij volle belasting 6.7 minuten (980 Watt)

En dan een linkje naar een overzichtstabel met backup tijden: tabel

Dit tabelletje kan ook meteen een antwoord wezen voor de topic starter.....

Maar zoals je ziet is een "1500VA" UPS goed genoeg om de 1500VA te leveren voor ongeveer een minuut of 6-7.....

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

@ Wammes,

Als de stroom hier echt compleet uitvalt doe ik ook mijn PC uit (wie wil er naast zo'n blèrend kastje zitten? ik niet hoor wink.gif. Dan heb je inderdaad maar een paar minuten noodstroom nodig.

Maar waar Penthe het over heeft, en dat hebben we hier in Frankrijk ook als het stormt en/of bliksemt, is van die kleine uitvalletjes of pieken. Je hoort dan om de haverklap die UPS een paar seconden piepen en je ziet de verlichting dimmen of uitvallen en weer aangaan. Dat vangt zo'n UPS netjes op, maar kost wel stroom! Bij ons duren die toestanden gelukkig nooit zo erg lang. Heb hier zo'n APC 300 toastermodel (kost bijna niks), werkt al 6 jaar prima de luxe. Wat wel vreemd is trouwens want ik heb én mijn PC eraan hangen (OC X23800plus) én mijn monitor, en dat dingetje levert volgens specs maar 180W. Hmmm. cool.gif

Geplaatst:

@Richard7;

Mijn ervaring met die APC units (ik heb er zelf een paar gehad, en bij mijn baas hebben ze de units ook gehad) is dat de batterijen na een jaar of 3-5 niet goed meer zijn. Probeer eens uit hoelang de standby tijd is nu van je UPS...?

Kijk anders eens hoe je batterijen eruit zien.... Zodra die ingedeukt zijn of bol staan dan kan je ze beter vervangen....

Big fellow

Geplaatst:

Citaat:
@Penthe;

Ik ben het niet eens met de stelling "altijd een UPS 3x hoger nemen dan load pc of ander apparaat". Tevens ook de stelling dat jouw PC 400VA trekt en dat jouw 1600VA UPS het 2 uur uithoud die kan niet echt kloppen. Je PC kan heel goed een 400W voeding hebben, maar die zal lang niet voor de volle 100% belast worden.

Naast het onderstaande bericht, ik weet dat mijn pc normaal gezien niet 400VA gebruikt dat doet die echter wel als mijn pc flink aan de gang is. PC met stroom uitval kan als je thuis bent, kan ook zijn dat je aan het downloaden bent gigje of 50 zeg maar dan moet je pc toch continu aanstaan ook als je niet thuis bent.

Ik zeg dus nogmaals om beetje goed te zitten neem je VA 3x hoger, dus 400 is 1600 en ben je verzekerd van zeker minimaal 100 minuten nonstop als de pc half bezig is, staat deze heerlijk weinig te doen houd deze het heerlijk wel langer uit, het is maar net hoe belangrijk je data is op je pc als je het kan missen neem je goedkoop klein UPSje wat paar minuuutjes werkt loop jij net met je hond buiten is je pc alsnog uit met de nodige ellende.

En als je een goede UPS koopt piept deze 1 keer als de stroom uit is en geeft dan om de zoveel tijd een piep om te vertellen dat dit nog steeds zo is, deze intervallen zullen wel korter worden naarmate je UPS leegloopt en wordt je dus wel flink gewaarschuwd als je UPS bijna leeg is want dan staat deze wel continu te piepen.

Daarnaast kun je op goede UPS´en gewoon je pieps beperken hoor doormiddelde knopjes op de UPS zelf te gebruiken. De UPS aansluiten op je PC met de bijgeleverde software doen we niet aan omdat dit veelal rotzooi is en op mijn werkt ziet ik die software ook niet op de servers hoor, daar zijn de UPS´es 10x meer dan wat de server trekt, er is daarbij dan een regel na een uur de 2e diesel generator aanslaat terwijl de eerste normale noodstroom voorziening geeft. Zo voorkom je ook dat de UPS te leeg getrokken wordt wat een enorm nadeel is als je dus continu korte stroomuitval hebt dus periodes van 1 a 2 seconden of stroom gaat omlaag dimm effect dan geeft de zaak het na een tijdje alsnog op, maar zei al stroom is wat dat betrefd in nederland stabieler.

Dus tijd bepaling niet echt mogelijk als je al die dips hebt en daarna de stroom echt even uitvalt, dit valt geheel niet te berekenen namelijk. Conclusie is dus hoe grover je UPS hoe veiliger je zit en ik zou ze in princiepe zo grof mogelijk kopen zodat je jezelf vrijwel geen zorgen meer hoeft te maken dat je systemen uitvallen na 6 a 7 minuten.

Sterker nog ik heb een 650VA UPS op onze TDT twintuner met HD staan, de stroom was er echt een keer vanaf voor 7 uur hier en mijn vrouw had het apparaat op opname HD nou die is dus al die 7 uur keurig op UPS door blijven draaien.

Geplaatst:
Citaat:
Citaat:
@Penthe;

Naast het onderstaande bericht, ik weet dat mijn pc normaal gezien niet 400VA gebruikt dat doet die echter wel als mijn pc flink aan de gang is. PC met stroom uitval kan als je thuis bent, kan ook zijn dat je aan het downloaden bent gigje of 50 zeg maar dan moet je pc toch continu aanstaan ook als je niet thuis bent.

Dan heb jij wel een aardige zware PC kan ik je vertellen. Want zelfs mijn servers die continue wel wat te doen hebben, met een Pentium D erin, 4 schijven (WD Raptors, niet de zuinigste!) en nog wat andere zooi, werkt allemaal op een 350W voeding. (Probleemloos!) Maar als jouw PC dat wel trekt, OK, dat is mogelijk...
Citaat:
Ik zeg dus nogmaals om beetje goed te zitten neem je VA 3x hoger, dus 400 is 1600 en ben je verzekerd van zeker minimaal 100 minuten nonstop als de pc half bezig is, staat deze heerlijk weinig te doen houd deze het heerlijk wel langer uit,

De tabel geeft duidelijk aan dat een 1500VA UPS met een belasting van 200W het maximaal 1:31 uithoud. Ga je kijken naar een verhouding 3x (en niet 4x zoals bij jou 3x400 1600 is) dan zou je zien dat het ongeveer een uur is. Echter de tijd wordt snel korter als de belasting toeneemt. (Eigenschap van de batterijen....)

Citaat:
De UPS aansluiten op je PC met de bijgeleverde software doen we niet aan omdat dit veelal rotzooi is
Er zijn sat bedrijven die dit wel degelijk gebruiken... En rotzooi? Denk je soms echt dat een bedrijf wat de software bij de UPS'en levert er rotzooi bij levert? Vreemd....
Citaat:
daar zijn de UPS´es 10x meer dan wat de server trekt, er is daarbij dan een regel na een uur de 2e diesel generator aanslaat terwijl de eerste normale noodstroom voorziening geeft.

Vreemde installatie. Als je gaat berekenen wat een server farm (dus een paar rekken vol met servers) trekt aan vermogen uit een UPS, en dus indirect als extra belasting op een diesel generator zou kunnen wezen, dan kan je net zo goed de diesel generator set juist dimensioneren dat je de UPS gewoon voed vanaf de noodstroom voorziening, en niet vanaf een aparte diesel generator set. Zo kan je een redundante opstelling maken met de 2 diesels, en kan je onderhoud doen aan de nood diesel zonder dat je nood voorziening onderbroken wordt....

Citaat:
Dus tijd bepaling niet echt mogelijk als je al die dips hebt en daarna de stroom echt even uitvalt, dit valt geheel niet te berekenen namelijk.
Hiermee ben ik het eens. Als je een aantal brown outs hebt gehad voor een echte blackout, dan is het batterij leven niet meer te bepalen...
Citaat:
Conclusie is dus hoe grover je UPS hoe veiliger je zit en ik zou ze in princiepe zo grof mogelijk kopen zodat je jezelf vrijwel geen zorgen meer hoeft te maken dat je systemen uitvallen na 6 a 7 minuten.

Waar je juist voor moet oppassen is "overkill" en voor het misinterperteren van de vermogens. Daarom heb ik ook een verwijzing gegeven naar de standby tijd tabel. Het is niet "hoe groter hoe beter", het is meer een economische afweging. Want zoals ik in een ander bericht schreef, de batterijen hebben ook niet het eeuwige leven, en moeten ook vervangen worden. Als je dan een grote UPS hebt, dan is het vervangen niet echt goedkoop. Is de UPS ook nog eens veel te groot, dan kost het onnodig veel geld.

Citaat:
Sterker nog ik heb een 650VA UPS op onze TDT twintuner met HD staan, de stroom was er echt een keer vanaf voor 7 uur hier en mijn vrouw had het apparaat op opname HD nou die is dus al die 7 uur keurig op UPS door blijven draaien.

Dat kan, als ik kijk naar de tabel, dan zie ik voor een 750VA UPS met een belasting van 50W 2:10 als standby tijd staan.. Dat zou dus inhouden dat je twintuner met HDD veel minder trekt dan 50W.... Maar niets is onmogelijk...

Big fellow

PS Penthe; dit is absoluut niet bedoelt als persoonlijke "aanval" ofzo, echter meer als informatie richting de topic starter. Als er antwoorden worden gegeven die aantoonbaar niet juist (kunnen) wezen, dan kan de topic starter op het verkeerde been worden gezet...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen