Ga naar inhoud

Nederduitsers kijken altijd illegaal?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb her en der wat zitten lezen maar vraag toch nog even voor de duidelijkheid;

Wanneer ik 10 kilometer over de grens in Duitsland ga wonen, ik blijf Nederlander, blijf in Nederland werken en belasting betalen,

dan ga ik toch illegaal kijken naar mijn Nederlandse CanalDigitaalaanbod, ook van Ned 1,2 en 3. ???

• Reacties 84
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Dat is inderdaad officieel een auteursrechtelijk vergrijp, maar Bill Wijdeveld van Astra (woont in Luxenburg) doet het ook, dus zo'n vaart zal het niet lopen:-))

Ron

Geplaatst:

Ik begrijp dat de meesten de absurditeit van die regelgeving wel inzien.

Een eigenaardige theatervoorstelling, allemaal om de angelsaxische producenten te vriend te houden.

Zou Europa-Neeli daar niets aan kunnen doen? Volgens mij kijkt zij ook niet altijd legaal :-)

Geplaatst:

Het heeft weinig met regelgeving te maken, maar meer met auteursrechten. Die betaald CDS, maar ook TVV (al dan niet indirect) aan de filmindustrie en alleen voor hun uitzendgebeid. Zodra ze zouden toelaten dat iedereen over de grens mee kan kijken, worden de kosten van die rechten vele malen hoger en daarmee dus ook de kosten van het het abonnement onbetaalbaar hoog.

In Duitsland ligt dat anders omdat ze daar nasynchroniseren en de uitzending dus in principe ook alleen geschikt is voor dat Duitstalige publiek.

Vandaar de regeling dat officieel alleen inwoners van Nederland (of in geval van TVV, inwoners van Belgique) naar het aanbod mogen kijken. Films op Film 1 zijn bijvoorbeeld Engelstalig gesproken en dus ook door een Engelsman prima te bekijken.

Vandaar ook dat je als je geheel tegen de voorwaarden van de aanbieder in, toch voor anderen kaartjes gaat registreren en door ruil(handel) niet gerechtigden toegang gaat verschaffen tot het betaal TV pakket (door middel van cardsharing, of door middel van de (ruil)handel in geregistreerde kaartjes, jezelf naar letter van de wet strafbaar maakt. In de praktijk valt dat natuurlijk nogal mee, want wie gaat dat controleren? Van een vriend weet ik dat ook honderden landmacht, luchtmacht en marine militairen in het buitenland gewoon met de schotel en officiele kaart naar het betaal TV pakket van CDS kijken en CDS dat gewoon goed vind. Ze hebben bij CDS zelfs een contactpersoon en speciaal telefoonummer voor dergelijke uitzonderingssituaties.

Ron

Geplaatst:

Toch is het eigenaardig, begin jaren tachtig kon de Nederlandse publieke zenders gewoon worden doorgegeven op het kabelnet van Hamburg.

Trouwens Nederland kon er ook wat van. In de provincie Groningen werd zo af en toe ook de programma's van de Deense publieke omroep Danmarks Radio, DR1 (DR2 bestond nog niet).

De BBC ontvingen wij in Nederland ook doordat het signaal binnenkwam bij Sluis, Zeeland.

De BBC en de DR zouden via straalverbindingen worden gesluist door heel Nederland, via de bekende masten van NOZEMA, Lopik, Markelo, Smilde enz. Daaraan is later ook de BRT(N) (nu VRT) toegevoegd.

De BBC en BRT(N) zijn wel op zo'n manier doorgelust door het gehele land, met DR is het nooit meer zover gekomen. Volgens mij wordt DR nu ook niet meer doorgegeven in Nederland.

Volgens mij was het destijds de bedoeling om een dergelijke verspreiding van de publieke zenders door geheel (West)-Europa te gaan realiseren.

Het is eigenaardig dat amper twintig jaar geleden er nog nauwelijks bezwaar was tegen het doorgeven van de publieke omroepen in de buurlanden. Het lijkt wel of er toen meer een Europese gedachte was en men het belangrijk vond dat iedereen kennis kon maken met de mensen uit de andere Europese landen en culturen.

Goed de Muur is gevallen, Europa is anders geworden, of dit nu daar mee te maken heeft weet ik niet...

Geplaatst:

In principe is er wat betreft de publieke omroep nog niet zo heel veel veranderd. Kabelnetten kunnen nog altijd de publieke zenders uit omringende landen op hun netwerk zetten. Daarom ontvangen we in Nederland ook BBC, VRT en ARD/ZDF op de kabel. Er is een wet waarin staat dat de kabel dat mag/moet. Voor andere infrastructuren, zoals de schotel, geldt dat niet helaas.

Geplaatst:

Dat CDS zo rekening houd met uitzonderingen is netjes.

Het verhaal over ondertitels en nasynchroniseren is mij bekend. Daar klopt natuurlijk helemaal niets van, maar da's even een andere discussie.

Waar ik moeite mee heb (en ach wie ben ik) is dat het auteursrechtenmachtsblok een zwaardere positie heeft

als de Europese wetgeving met alle toeters en bellen zoals bijvoorbeeld 'recht op informatie'.

Ziet de Europese overheid dan helemaal geen mogelijkheid om dit soort, door de auteursrechtenmaffia afgedwongen flauwekul professioneel te regelen?

Zou er niet gewoon geeist moeten worden dat auteursrechtenvergoedingen binnen europa altijd alleen europees kunnen worden afgesproken.

En blijft hollywood absurd hoge vergoedingen eisen dan zenden we die handel gewoon niet uit.

Zullen ze daar ook niet fijn vinden, gaan de tarieven vanzelf omlaag, en anders moet er maar meer lokaal geproduceerd worden.

De europese gedachte was toch iets van landjes die een geheel vormen i.p.v. de nationale hokjesgeest stimuleren?

Geplaatst:

Is het duitse nasynchroniseren een geslaagde smoes?

Of zit het anders? Betalen de duitse zenders wel degelijk voor het hele (europese) uitzendgebied?

Duitsers betalen namelijk een forse omroepbijdrage.

Duitsers en duitssprekenden zitten overal (in europa) en kunnen overal legaal kijken.

Goed geregeld.

Dat hele gepruts met Canaldigitaal, de publieke omroep, Astra 1 en 3, de provicialen wel europawijd, nederlanders over de grens kunnen alleen illegaal kijken, dat lijkt toch nergens op.

Geplaatst:

Nee, maar die zijn ook gewoon europabreed freetoview :-)

Die kunnen natuurlijk net als CanalDigitaal een kaartje goed beveiligen.

Maar de inkomsten uit reclame zijn nu natuurlijk veeeel hoger als wanneer alleen een paar duitsers naar Premiere kunnen kijken!

Geplaatst:

Oei! Even niet goed nagedacht, Premiere heeft helemaal geen reclameblokken.

Nou ja, dan zijn de duitsers toch niet zo slim als ik effe dacht.

Geplaatst:
Citaat:
In principe is er wat betreft de publieke omroep nog niet zo heel veel veranderd. Kabelnetten kunnen nog altijd de publieke zenders uit omringende landen op hun netwerk zetten. Daarom ontvangen we in Nederland ook BBC, VRT en ARD/ZDF op de kabel. Er is een wet waarin staat dat de kabel dat mag/moet. Voor andere infrastructuren, zoals de schotel, geldt dat niet helaas.

Ik denk dat er wel veel is veranderd hoor! Links en rechts wordt er al getornd door de kabelaars aan de doorgifte van de BBC en Duitse zenders ARD/ZDF/WDR/NDR/SWR.

Volgens dat plan zouden alle publieke omroepen via straalverbindingen worden doorgegeven in Europa. Natuurlijk was het een andere Europa dan dat het nu is en ter illustratie de Koude Oorlog was nog steeds volop gang. Maar toch het plan en de ambitie was er van doorgifte van de zenders uit de buurlanden.

Waarom kon er toen wel DR worden doorgegeven, maar nu niet meer? Of waarom mag ik DR niet ontvangen via de satelliet? Al of niet tegen een redelijke vergoeding via een smartcard.
Waarom toen wel de publieke Nederlandse zenders op het Hamburgse kabelnet?

Het is bizar dat ik zo mag verhuizen naar Roskilde (DK) of Kiruna (S) om maar eens wat plaatsen te noemen, maar als Nederlander met een Nederlandse paspoort mag ik daar geen Nederlandse televisie meer ontvangen.
Datzelfde geldt ook voor de Nederlanders die verhuizen naar Itterbeck, Kleve gerade über die grenze in Deutschland.
Dat zijn er nog wel wat. Er is zelfs een speciale site http://grensgangers.nl/ voor deze groep emigranten.
Geplaatst:

Dat een club als Premiere n.a.v. hun auteursrechtendeals aan hun klanten als eis stelt dat je op duits grondgebied moet wonen mogen ze natuurlijk helemaal zelf weten. Het is geen publieke omroep.

En tenslotte is de duitse publieke omroep vrij te bekijken voor iedereen waar dan ook, voor duitsers en alle andere europeanen.

De nederlandse publieke omroep is echter niet voor alle nederlanders te bekijken.

Het is nederlanders verboden om naar nederlandse publieke omroep te kijken als ze niet op nederlands grondgebied wonen, zelfs niet als ze in nederland belasting betalen.

Voor de emigranten richting duitsland; dit is ook een zeer goede bron, zie het forum aldaar; www.verhuis.de

Daar las ik bijvoorbeeld dat per huishouden euro 16 per maand aan omroepbijdrage wordt betaald, en daarnaast ook euro 16 per auto(radio)!

Totaal goed voor zo'n 7 miljard aan inkomsten ofwel 19 miljoen per dag.

Best leuk bedrag, kun je nog 's wat mee doen.

In nederland zou zo'n euro 76 per belastingbetaler per jaar in belastingschijf 1 zitten als verkapte omroepbijdrage.

Geplaatst:
Citaat:
Dat is inderdaad officieel een auteursrechtelijk vergrijp, maar Bill Wijdeveld van Astra (woont in Luxenburg) doet het ook, dus zo'n vaart zal het niet lopen:-))

Ron

Waarom is het een auteursrechtelijk vergrijp. Ik betaal deze auteurs rechten immers in Nederland. Ik kijk echter op een andere locatie waar Astra ook is te ontvangen. Ik zou volgense de auteurswet in overtreding zijn als ik deze rechten niet afstond, maar dat doe ik dus wel.

Ik vind het een heel raar iets, maar ik geloof niet dat ik in overtreding ben.

Groet,

JJK
Geplaatst:

Als jij niet in Nederland woont, kun je ook geen kaart op naam hebben en pleeg je een auteursrechtelijk vergrijp omdat je buitenrechtelijk gebruik maakt van een betaaldienst die niet in jouw naam (dus door een ander) betaald wordt en waarvoor de rechten (om er gebruik van te mogen maken) dus ook bij een ander liggen. Wat is daar zo moeilijk aan?

Ron

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen