Ga naar inhoud


Wie gebruikt deze actieve antenne?


Gast janbemel

Aanbevolen berichten

Ik ben een actieve DVB-T-antenne op het spoor gekomen, waarover ik graag wat gebruikerservaringen zou willen weten. Het gaat om de Philips SDV4240/10 actieve binnenantenne. Die zou een versterkingsfactor hebben van 46 DB. Hij is in Duitsland en hier en daar in Nederland te koop. Wie kent deze antenne uit de praktijk, en kan een kwaliteitesoordeel geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat weet ik. De theoretische kennis over zulke dingen heb ik. Het gaat me er om te weten te komen wat de praktijkervaring is van iemand die juist deze antenne heeft. Die actieve/passieve antennetheorieën heb ik allemaal al meegekregen in de tijd dat ik kortegolf-luisteramateur was. In dit onderwerp ben ik slechts nieuwsgierig naar praktijkervaring. Als het toeval wil dat niemand deze antenne heeft, dan moet ik me bekijken wat te doen omtrent deze antenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht af of er zich iemand meldt met gebruikerservaring van deze antenne. Als ik deze bespiegeling zo lees, dan zou je zeggen, dat die standaard-binnenantenne die Digitenne-abonnees vaak gebruiken, ook niet zo'n beste resultaten oplevert. Als ik 't goed heb, is ook dat een actieve antenne. Verschil met die Philips-antenne is in ieder geval, dat die antenne uit de KPN-winkel alleen UHF ontvangt, terwijl die Philips-antenne ook VHF-hoog ontvangt (die laatstgenoemde band wordt in Duitsland gebruikt, in Nederland niet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik ben een actieve DVB-T-antenne op het spoor gekomen, waarover ik graag wat gebruikerservaringen zou willen weten. Het gaat om de Philips SDV4240/10 actieve binnenantenne. Die zou een versterkingsfactor hebben van 46 DB. Hij is in Duitsland en hier en daar in Nederland te koop. Wie kent deze antenne uit de praktijk, en kan een kwaliteitesoordeel geven?


Ik weet het typenummer niet meer maar ik heb een 'super' binnenantenne van Philips gehad met zo'n spec en hij deed het slechter dan de standaard antenne van KPN. Na 2 dagen proberen heb ik hem terug gebracht naar de Harense Smid, en gewoon mijn geld terug gekregen.

Groeten,

Patrick

 

VU+ Duo (Dream Elite), Echostar 5020

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Een actieve antenne op de korte golf in het bereik van 1-30Mhz, gedraagt zich heel anders als een actieve antenne voor de vhf.

 

Sjaak, bedankt voor je uitgebreide uitleg rondom het versterken van een VHF-freq voor de tv. Maar hoe zit het in elkaar tussen een UHF-frequentie en een actieve antenne. Is het dan ook slechts versterken van 'ruis' of heeft het daar wel zin als je maar net aan ontvangst hebt met een passieve antenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Active antennes kunnen verbetering geven.

 

Als de antenne versterken een lagen ruisgetal heeft dan de

versterker in de tuner heb je een verbetering.

 

je moet kijken naar de s/n verhoudingen van de ontvanger en

de active antenne ,als ze die niet opgeven dan begin maar

te twijfelen of het verbetering geeft.

 

als je een lange antenne kabel gebruikt geeft een actieve antenne

vaker verbetering ,lange antenne kabels geven demping ,het dempt dus

het signaal maar ook de ruis (alle twee even veel) de s/n blijft aan het

begin en einde van de kabel gelijk ,MAAR als het signaal door de demping

onder de tuner ingangs ruis komt ontvang je niets en als je in zo

een geval het signaal direkt bij de antenne versterkt dan komt jou signaal

bij de tuner weer boven de tuner ruis heb je weer goed signaal (beeld)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar geldt deze theorie ook voor digitaal uitgezonden signaal, dat slechts een stroom van enen en nullen is? In hoeverre kunnen de DVB-T-correctiemechanismen nog verbetering in de ontvangst van een versterkt zendersignaal brengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de draaggolf van de enen en nullen niet goed binnenkrijgt, vind je de enen en nullen niet meer terug. Het ontvangen van die draaggolf is een puur analoge aangelegenheid en alle theorie over analoge signaalontvangst blijft hiervoor onverkort van kracht.

Groeten van de zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan rijst toch wel de vraag: Waarom zou je een actieve binnenantenne gebruiken als er, zeker op de UHF-band, praktisch geen of nauwelijks verschil is tussen een passieve antenne en een actieve antenne? Wat is dan het voordeel van een actieve antenne, mocht dat er al zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Ik heb de stoute schoenen maar eens aangetrokken en de antenne gekocht. Het was even wat proberen, schuiven en richten. Maar ik heb nu een plekje op de vensterbank, waar ik de volgende zenderrs simultaan kan ontvangen: Nijmegen, Venlo en Kleve. Door een beetje draaien en verschuiven van de antenne krijg ik ook Oss. Er komt wel signaal van de zender Wesel (K29, 35 geprobeerd), maar daar is te weinig kwaliteit om de ontvanger iets uit te laten halen. Dit alles ontvang ik in het uiterste zuiden van Nijmegen, op ongeveer 10 meter hoogte (derde verdieping). Best iets om content over te zijn. Als de antenne op het goede plekje staat, kan ik de genoemde zendlocaties vrij van haperingen ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...