Ga naar inhoud


[TF5500pvr]Uitschakelen van teletekst.


Gast velko

Aanbevolen berichten

Ik ben al een tijdje in bezit van een oude z/w tv, een Philips TX400 uit 1951 (22 cm beeldbuis!).

Ik heb deze tv via een converter (2e net kastje) op de RF uitgang op de Topfield aangesloten.

Ik heb uitstekend beeld maar helaas is het teletekst signaal zichtbaar (het ziet er uit als soort terugslaglijnen bovenin het beeld).

Ik heb gehoord dat oude tv's hier vaker last van hebben.

Mijn vraag is nu: weet iemand of het teletekst (VBI) signaal op de Topfield tijdelijk uit te schakelen is?

Of weet iemand een andere simpele oplossing?

 

Groetjes,

Theo.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb die terugslag lijnen ooit eens gehad op een oude televisie. De helderheid terug geschroefd ( letterlijk zat een potmeter met een schroef draad in de televisie ).

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is dit een nogal dure oplossing (en misschien werkt ze ook niet in dit geval?) maar ik heb een dvd-recorder (een Panasonic) die geen TT-info lijkt door te sturen. Concreet: als ik de TV afstem op de Panasonic, en ik probeer dan via de TV een TT-pagina op te roepen, dan krijg ik dus niks. Misschien dat zoiets zou helpen in dit geval?

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien ik de Topfield afstem op een zender welke geen teletekst uitzend of ik zet hem in radio mode blijf ik toch nog de lijnen zien.

Het signaal lijkt dus uit de Topfield zelf te komen.

De beeldhoogte iets hoger zetten heeft geen zin, de lijnen zijn ongeveer 1/3 door het beeld zichtbaar.

Indien ik in de Topfield de uitgang op NTSC zet zijn de lijnen niet zichtbaar.

De Philips tv kan dit NTSC signaal wel een beetje verwerken maar het beeld is niet helemaal stabiel en flikkert een beetje, maar zoals al eerder gezegt nu wel zonder de teletekst lijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels wat ondekt.

Zet ik de Topfield op een zender zonder teletekst (b.v VH1) dan zijn de lijnen zichtbaar.

Herstart ik nu de Topfield dan zijn de lijnen verdwenen!

Ga ik nu naar een zender met teletekst komen de lijnen weer terug, maar als ik nu weer naar VH1 ga blijven de lijnen bestaan.

Ik heb nu ook een digitenne kastje op de scart ingang van de Topfield aangesloten (dit kastje heeft geen RF) heb ik dit probleem niet, zet ik deze op het infokanaal zonder teletekst dan heb ik geen lijnen op een zender met teletekst heb ik uiteraard wel weer lijnen maar weer terug naar het infokanaal zijn de lijnen weer verdwenen!

Het lijkt dus toch alles te maken te hebben met het teletekst signaal, maar het vreemde is natuurlijk indien de Topfield eenmaal teletekst heeft ontvangen ook op een zender zonder teletekst "ïets" van teletekst blijft doorgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...